12 recomandari pentru a calatori fara probleme de Craciun


Comisia Europeana propune consumatorilor 12 recomandari pentru a avea garantia unei calatorii sigure si fara probleme de Craciun:

1. In cazul in care calatoriti cu avionul, daca vi se refuza imbarcarea sau zborul dumneavoastra este anulat fara sa fiti informat in prealabil sau are o intarziere mai mare de cinci ore, solicitati rambursarea pretului biletului sau un zbor pe o ruta alternativa.

2. In cazul anularii sau a unei intarzieri mai mari de 3 ore aveti dreptul la asistenta si, in unele cazuri, la o compensatie baneasca. In cazul in care are loc un incident, compania este obligata sa va informeze pe loc cu privire la drepturile dumneavoastra.

3. In cazul in care bagajele dumneavoastra sunt pierdute sau deteriorate aveti dreptul la o despagubire de pana la 1223 euro.

4. Cand faceti rezervarea online a biletelor de zbor, nu uitati ca pretul final trebuie sa fie clar indicat pe prima pagina.

5. Cand faceti inregistrarea (check-in) la aeroport, luati doar cantitati mici de lichide in bagajul de mana (recipiente de maxim 100 mililitri; acelasi regim il au cremele, pulberile si spuma). Cantitatea de lichid acceptata pentru o persoana nu poate depasi un litru.

6. Daca intentionati sa calatoriti cu avionul in afara Europei, inainte de cumpararea biletului verificati lista neagra a companiilor aeriene interzise în Uniunea Europeana.

7. Daca sunteti un pasager cu handicap sau cu mobilitate redusa, in cazul in care va decideti sa calatoriti transfrontalier cu avionul sau cu trenul in interiorul Uniunii Europene vi se va acorda accesul în conditii nediscriminatorii. Atunci cand calatoriti cu avionul aveti dreptul la asistenta gratuita inainte, in timpul si dupa zbor. Atunci cand mergeti cu trenul aveti dreptul la asistenta gratuita in gara si in timpul calatoriei. Daca aveti nevoie de asistenta informaiti operatorul vostru de transport cu cel pu 355;in 48 de ore in avans.

8. In cazul calatoriilor transfrontaliere pe calea ferata in interiorul Uniunii Europene, in cazul anularii sau intarzierii la plecare sau la sosire cu mai mult de 1 ora, aveti dreptul la rambursare (sau alegerea unei rute alternative) si la compensare, plus asistenta. Beneficiati, de asemenea, de informatii exacte inainte si in timpul calatoriei.

9. In cazul in care bagajele dumneavoastra sunt deteriorate in timpul calatoriei transfrontaliere pe calea ferata, in interiorul Uniunii Europene, aveti dreptul la o despagubire de pana la 1300 euro. In caz de accidente in timpul calatoriei, sunteti indreptatiti sa primiti in avans (inainte de finalizarea anchetei) compensatii pentru dumneavoastra sau pentru familie.

10. Daca nu sunteti multumit de calatoria transfrontaliera pe calea ferata in interiorul Uniunii Europene, trebuie sa stiti ca fiecare companie de cai ferate este obligata sa va comunice datele de contact ale departamentului de solutionare a reclamatiilor. Acesta va raspunde la plangerea dumneavoastra in termen de o luna.

11. Cand cumparati un pachet de servicii turistice, asigurati-va ca atat pretul cat si toate informatiile relevante sunt clar indicate.

12. Tineti cont de faptul ca unul din patru accidente rutiere poate fi atribuit consumului excesiv de alcool sau de droguri. Nu conduceti daca sunteti sub influenta alcoolului sau a drogurilor.

Totodata, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor informeaza consumatorii si operatorii de transport aerian despre consultarea publica lansata de Comisia Europeana privind viitorul drepturilor pasagerilor care calatoresc cu avionul.

Scopul acestei consultari este sa adune opiniile tuturor celor interesati cu privire la problemele legate de aplicarea legislatiei in domeniul drepturilor pasagerilor pe transportul aerian.

Pentru a raspunde la intrebarile lansate in consultarea publica, poti intra AICI