2015 – Anul RUSINII: ROMANIA deschide doar 10 km de autostrada. Ungurii – 55, bulgarii – 142

Romania va deschide doar 10 kilometri de autostrada anul acesta, intre Pecica si Arad, dupa ce in anii 2012 si 2013 nu a deschis niciun santier nou de autostrazi. Cauza este taraganarea licitatiilor in 2013 de catre CNADNR. 

Anul 2015 va fi cel mai slab de dupa 2008 la capitolul deschideri de autostrazi: doar 10 kilometri, intre Pecica si Arad, au ca termen sigur de finalizare anul acesta, in timp ce alti 6,5 km, intre soseaua Petricani si centura Bu­cu­restiului stau sub semnul intrebarii, avand in vedere ca pe o portiune de 3 km inca nu exista un constructor care sa realizeze lucrarile.

Realizarile de anul acesta contrasteaza puternic cu ceea ce estimeaza alte tari din regiune ca vor finaliza in 2015. Bulgarii spre exemplu mizeaza pe deschiderea circulatiei pe 142 de kilometri anul acesta, ceea ce ar duce reteaua de autostrazi din tara de la sud de Dunare la aproape 770 km, cu circa 60 km in plus fata de ceea ce va avea Romania la finalul anului 2015 la capitolul autostrazi, potrivit datelor transmise ZF de catre Ministerul Dez­voltarii Re­gio­nale si Lucrarilor Publice din Bulgaria. 

CITESTE SI: CNADNR actioneaza preventiv cu ANTIDERAPANT pe toate DRUMURILE NATIONALE din tara 

Si ungurii au in plan deschiderea circulatiei pe circa 55 de kilometri de autostrazi anul acesta, in contextul in care in prezent vecinii de la granita de vest au 1.390 de kilometri de drumuri de mare viteza, adica dublu fata de Romania, potrivit datelor transmise pentru ZF de catre Nemzeti Infra­struktura Fejleszto, echivalentul CNADNR din Ungaria.

Una dintre autostrazile pe care guvernul de la Budapesta inten­tioneaza sa le dea in folosinta anul acesta este cea dintre localitatea Mako si granita cu Romania, la Nagylak (Nadlac), ceea ce inseamna ca Ungaria va avea o autostrada continua, fara intreruperi, care va lega frontiera romaneasca a Unga­riei de cea austriaca.

Autostrada intre grani­ta austriaca si cea romaneasca a Un­gariei va avea o lungime de 386 km, potrivit informati­ilor transmise anterior de compania maghiara de dezvoltare a infrastructurii nationale.

„Orice cifra, promisiune sau angajament legat de autostrazi in Ro­mania reprezinta o pata neagra pentru politicieni. Se vorbeste despre autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale pe carari de munte, cand noi avem un pod intre doua tari europene (este vorba de podul Giurgiu-Ruse – n.red.) care este impracticabil pe partea romaneasca, fiind plin de gropi“, spune Augustin Hagiu, consultant in transporturi.

Cum explica Hagiu faptul ca bulgarii, spre exemplu, reusesc sa aiba mai multe rezultate la capitolul infrastructura rutiera? „Au mai mult bun-simt, mai multa responsabilitate, au atitudine. Totul se rezuma la atitudine“, afirma Hagiu.

CNADNR nu a raspuns pana la inchiderea editiei la solicitarea ZF privind numarul de kilometri de autostrazi care vor fi deschisi circulatiei anul acesta. Potrivit unui raspuns transmis agentiei de presa Mediafax in luna noiembrie a anului trecut de catre CNADNR, in 2015 ar urma sa fie gata, pe langa Pecica-Arad, si primii 6,5 kilometri ai autostrazii Bucuresti-Ploiesti, intre soseaua Petricani si centura Capitalei. Situatia acestui tronson este insa destul de incerta in acest moment. Primii 3,3 kilometri ai acestui tronson au ramas fara constructor anul trecut, ceea ce inseamna ca CNADNR trebuie sa organizeze o noua licitatie pentru constructia acestui mic sector de drum, urmata probabil si de o perioada de contestatii. In acest context, inaugurarea celor 6,5 kilometri este putin probabila anul acesta.

CITESTE SI: CNADNR revine in subordinea MINISTERULUI TRANSPORTURILOR 

De altfel, si anul 2014 s-a incheiat cu un bilant sarac pentru infrastructura rutiera, avand in vedere ca doar 50 de kilometri de autostrazi au fost deschisi circulatiei, la mai putin de jumatate fata de anul anterior. Numarul redus de kilometri deschisi circulatiei anul trecut, dar si estimarile si mai „sarace“ pentru anul 2015 vin in contextul in care in anii 2012 si 2013 niciun santier nou de autostrazi nu a fost deschis circulatiei. Mai mult, anul 2013, cand la carma Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura, care are in subordine CNADNR, se afla Dan Sova, a insemnat licitatii amanate pentru constructia de autostrazi pe bani europeni. Spre exemplu, licitatiile pentru constructia a 100 de kilometri de autostrazi situati pe rutele Lugoj – Deva sau Timisoara – Lugoj au fost taraganate timp de zece luni, motiv pentru care constructia efectiva a acestora a inceput abia in 2014. Iar acest lucru inseamna ca este putin probabil ca in 2015 sa fie gata vreunul dintre tronsoanele a caror constructie a demarat anul trecut. 

In prezent, Romania are in lucru aproape 220 de kilometri de santiere de autostrazi, cu un cost total de circa 5,5 miliarde de lei, potrivit datelor transmise ZF de catre CNADNR.

Romania are in prezent 695 de kilometri de autostrazi, o mare parte dintre acestia, mai exact aproape 470 de kilometri, fiind finalizati in ultimul deceniu. Constructia de autostrazi in Romania a inceput inca de dinainte de Revolutie, astfel ca dupa caderea regimului comunist tara avea 113 kilometri de autostrazi, pe rutele Bucuresti – Pitesti si Fetesti – Cernavoda.

Ulterior insa au mai trecut alti 15 ani pana cand autoritatile sa mai mai adauge pe harta Romaniei alti kilometri de autostrada.

Sursa foto si text: Ziarul Financiar