Grupul francez RENAULT, care detine DACIA, ar putea INCHIDE fabrica pe care o detine in ROMANIA si ar urma sa-si mute operatiunile in MAROC, pe fondul escaladarii tensiunilor intre conducere si sindicate pe tema salariilor, scrie presa araba. Muncitorii din tara noastra vor sa primeasca mai multi bani, insa sefii sustin ca, daca le-ar mari remuneratiile, atunci uzina si-ar pierde din competitivitate, mai ales ca angajatii din Tanger, MAROC, castiga de doua ori mai putin, arata Hespress, citata de Ziare.com.
Avand in vedere ca inca nu s-a ajuns la o intelegere, desi discutiile intre cele doua parti dureaza de ceva vreme, autoritatile de la Bucuresti privesc cu teama spre viitorul grupului RENAULT in ROMANIA. Exista doua posibilitati: fie va transfera o parte din operatiuni in Tanger, MAROC, fie va lua o decizie extrema si va renunta de tot la afacere, caz in care mii de muncitori ar ramane fara slujba, mai scrie sursa citata.
CITESTE SI: INMATRICULARILE de automobile DACIA au CRESCUT anul trecut in Franta cu 13 la suta
Exista si tensiuni intre companie si autoritatile romane, in conditiile in care GUVERNUL condus de premierul VICTOR PONTA a respins pentru moment construirea portiunii de autostrada dintre Pitesti si Sibiu. Saptamana trecuta, Sindicatul Autoturisme DACIA (SAD) a declansat conflictul de munca la ITM Arges, dupa ce a refuzat sa accepte propunerile facute de conducerea companiei.
“Pe parcursul ultimelor doua luni, administratia si-a aratat permanent deschiderea pentru dialog social si pentru o negociere amiabila, in interesul angajatilor si al societatii. De aceea, administratia a facut deja trei oferte in cadrul negocierilor.
In plus, administratia a raspuns cererilor SAD si cu o oferta pe un an, desi este convinsa ca incheierea unui contract pe doi ani ar permite garantarea unor volume de fabricatie la un nivel ridicat pe termen mediu. SAD a fost inflexibil si nu a fost dispus sa cedeze pe niciuna dintre cererile sale”, se arata intr-un anunt al constructorului auto detinut de grupul francez RENAULT.
CITESTE SI: Inmatricularile DACIA in Franta le-au DEPASIT pe cele inregistrate in 2013
Reprezentantii constructorului auto anuntau, saptamana trecuta, ca incheierea unui Contract Colectiv de Munca pe doi ani (2015-2016) ar permite garantarea unor volume de fabricatie la un nivel ridicat pe urmatorii doi ani si, in consecinta, mentinerea celor trei schimburi. Pe de alta parte, in cadrul sedintei de negociere de joi, administratia a propus o majorare salariala de 90 lei pentru operatori si functionari si de 45 lei pentru TESA/primul nivel de management, din ianuarie, iar din aprilie cresteri individuale de 2% si de 2,5%, pentru TESA/middle management.
Anul trecut, negocierile cu sindicatul s-au finalizat in luna mai, iar cu un an inainte in luna aprilie. Automobile DACIA a inregistrat in 2013 o cifra de afaceri de 18,4 miliarde lei si un profit net de 337 milioane lei. Compania are 14.000 de angajati.
Sursa foto: economica.net
JOS SCLAVIA DE LA DACIA
Nu stiu ce salarii sint la Dacia, dar presupun ca nu-s chiar asa mici, undeva pe la media pe tara, asa ca sindicatele sint de-a dreptul iresponsabile prin atitudinea lor, riscind asa… la cacealma.
Pe de alta parte nu-i cred in stare pe cei de la Renault sa transfere toata productia in Maroc. La urma urmei, tot romanii sint cei mai buni, si siguri, cumparatori de Dacia, iar daca astea nu s-ar mai face aici, nu stiu in ce masura le-am mai cumpara. Ok, daciile sint cumparate destul de mult si in occident, dar daca nu ar fi fost cumparate in asa masura de romani, si mai ales de unii care lucreaza prin Europa, nu stiu zau, cite Dacii ar mai fi cumparat occidentali, doar vazindu-le in saloane de expozitie, si nu pe strazi.
Eu zic ca si francezii joaca la cacealmea, si nu vor avea curaj sa mute productia de tot din tara.
Habar nu ai ce vorbesti dar stii tu ca sunt iresponsabili sindicalistii. Dacia produce anual peste 400000 de masini. Stii cate se vand in Romania ? Spre marea ta surprindere care credeai ca in RO e marea piata, afla ca undeva pana in 70000. Din cauza ca masinile vandute afara sunt de 5 ori mai multe decat cele vandute intern, Renault a facut uzina de la Tanger pt a asambla piesele produse la Dacia si alte firme colaboratoare, avand 2 mari avantaje. 1. Evita niste taxe percepute de statul roman pt produsul finit (masina) la iesisrea din tara si 2. Tangerul este mult mai arpoape de Franta, Spania, Anglia si alte destinatii de top pt Dacia, avand si iesire la mare la cativa km de uzina. Piesele se transporta mult mai usor si mai ieftin decat masinile 😉 Deci una e sa duci masinile cu trailere de 6-7 masini din Mioveni in Paris pe sosele si alta e sa duci masini din Tanger in Paris pe mare si pe o autostrada. Economie de bani si timp la greu.
Fii desptet, nu te mai lasa indobitocit de articole platite !!!
Bvo Gogu… de acord cu tine aproape total. Dar din pacate romanii nu stiu sa ceara… una doua GREVA ceva gen “iti dau in cap cu toporul apoi te intreaba daca ii oferi ceva” iar dupa Sarbatori… da… e foame normal.
@Sesam . Francezii oricum vor muta parte din productie pt ca asta aveau in planul de maangement si e de inteles, fiecare parte isi urmareste scopul. Ei nu au venit aici pt ca cei din Arges nu aveau cu ce trai. 😀
Articol platit de Dacia pentru a pune presiune pe sindicat prin bagarea spaimei in angajati. Renault nu va pleca vreodata in viata noastra din Romania pt simplul motiv ca uzina asta este cea mai competitiva a grupului si i-a trecut aproape de una singura prin criza. Apoi, mana de lucru calificata si prost platita ca aici nu mai gasesc niciunde. In Maroc acum sunt salarii mai mici, dar pregatirea muncitorilor de acolo este aproape nula. Sa nu mai spun ca in Maroc exista doar uzina de asamblaj, nu si de mecanica, deci maine Marocul fara piesele de la Dacia si-ar inchide portile. Dacia tocmai ce se pregateste de marire capacitara pe cutiile de viteze (de la 7500 la 10000 pe saptamana) prin aducerea de masini noi si pe o marire de productie a motorului H4, si voi spuneti ca isi ichid portile? Nu mai mintiti poporul cu internetul pt un pumn de lei aruncati de cei din comisia de nogociere a Dacia.
Marea sperietoare “Maroc” are cursul ei, de extindere, indiferent de negocierile de la Dacia, si acolo se vor asambla in viitor modelele ieftine alea Dacia (Sandero, Logan, etc), iar la Mioveni se va merge pe Duster si Clio, plus ce va mai aparea in viitor.
Oamenii de la Dacia vor avea de suferit din cauza robotilor care incep sa fie implementati in mai toate sectoarele, nu din cauza inchiderii uzinei, care va merge din ce in ce mai bine aici in Romania.
Oricum o greva ar fi ceva vital pt salariati, pt ca altfel, negociatorii Dacia cu fiecare an in care evita greva vor inocula in mintea oamenilor ideea ca greva nu-si are rostul si orice marire e bine ca e, indiferent de valoare.
Si ca sa lamurim si problema salariului, la Dacia un operator (care nu a fost sef sa-i ramana salariul de atunci) indiferent de vechime, nu ia mai mult de 3000 RON. Dar credeti-ma …….. munceste de toti banii astia. Tare as vrea sa-i vad p-aia care zic ca sunt salarii mari la Dacia muncind in 3 ture, 8 ore zilnic in plin cu 20 min pauza de masa. Nu cred ca ar mai fi asa ironic, si n-ar fi multumit cu salariul castigat. Iar un operator fara vechime are 2000 ron brut, din care mai ramane cu ceva sub 1500. E chiar asa un salariu mare? Sa nu mai zic ca la asta se adauga si stresul contractului, pt ca de ceeva ani nu se mai fac contracte cu durata nedeterminata ci doar pe 1,2 sau 3 luni, iar cand prinzi un pic caimac la locul de munca, te lasa acasa si te ia peste cateva luni ca pe un nou angajat cu salariul minim.
Cam asta e politica negociatorilor ROMANI (ca astia au stricat climatul in Dacia, nu francezii care apreciaza altfel munca si calitatea) de la Dacia.
Jos sclavia de la Dacia, sus somajul in Romania.
Mai bine somer decat muncitor….
Aferim ROMANE.Cred ca nu se uita de satul din Moldova unde oamenii refuza sa munceasca, preferand ajutorul de la stat.Sal-tare taica si noroc.
@gogu – Cam simpliste argumentele tale. Hai sa le demontam, citeva…
Tu spui ca e mai ieftin sa transporti pe mare+autostrada, din Maroc la Paris, decit de la Mioveni. Nu cred ca-i mai ieftin, cu toate drumurile nostre proaste, si sa nu uitam ca Marocul nu-i in UE, si orice vine din afara UE contine taxe vamale, care trebuie si ele contabilizate, si se adauga la pretul final (alea-s inventii de-ale tale, cu taxele statului Roman pe “produsul finit” iesit din tara).
Degeaba spui ca majoritatea masinilor se vind in Europa, nu in Romania, fiindca sint cumparate de patura cea mai de jos de acolo, iar cind aceste masini vor avea nevoie de reparatii, ca orice masina, dupa citiva ani de folosire, tot in Romania vor ajunge, la preturi mici, fiindca nu-si vor permite sa le repare la preturile de acolo, iar asta va duce la o inflatie de dacii vechi, preturi mici, si sfirsitul “suprematiei” Daciei in Europa. Nu uita ca daca nu venea criza, niciodata Dacia nu ar fi avut asa succes in UE.
Probabil ca esti angajat la Dacia, fiindca pari a fi informat, dar daca majoritatea celor de acolo gindesc atit de nerealist ca tine, tare mi-e teama ca Renault chiar ar fi in stare sa inchida fabrica de la Mioveni, si ar fi mare pacat.
Sindicatul de Mioveni nu trebuie sa se lase calcat in picioare, dar nici sa faca pe cocosul cu ceva ce nu stapineste.
Doar realismul ar putea asigura viitorul fabricii.
Succes.
@sesam: De TFZ ai auzit? Inseamna Tangier Free Zone, zona ce cuprinde si portul marocan prin care Renault duce masini in Europa. Cred ca acel “free” spune totul despre taxele de export platite de Renault.
Eu nu am spus ca majoritatea sunt vandute in Europa, pt ca ele sunt vandute in toata lumea. Singura greseala e la numarul de masini vandute in Ro, care sunt sub 30k pe an in ultima vreme. Patura sociala din afara care isi ia Dacia, in 7-8 ani o s-o schimbe cu totul (eventual tot cu Dacia), nu o s-o repare ca romanul. Desi, nici macar romanii nu prea le mai repara pt ca si ei au ajuns la un nivel la care isi permit sa-si ia alta. Ai tu impresia ca in cativa ani vei vedea romani sa aduca Loganuri de afara fabricatie 2006-2007, la care sa plateasca taxe si sa le convina si pretul? Le iei acum de la noi cu 2000-25000 euro …… deci iar palavrageala ieftina.
Criza sau nu, asta a fost sansa Daciei si a stiut sa profite maxim de ea. Nu era Dacia in stare, era alta firma.
Majoritatea nu gandeste ca mine, ci se multumeste cu putin si pune botul la tot ce declara astia. Daca ar fi fost verticali si siguri pe ei, atunci nu mai apareau intoxicarile astea si oamenii munceau cu drag si spor. Acum muncesc si sunt tratati ca sclavii. E normal ca sa-ti fie frica sa-ti iei medical desi esti racit mort, sau esti intepenit pt ca nu stii daca atunci cand te intorci mai esti la postul tau de lucru in cazul in care ai contract nedeterminat? Aia cu perioada (2 – maxim 3 luni) daca au zile de concediu e regula ca nu le mai prelungeste. Si problema este ca politica este de imputinarea a contractelor nedeterminate si inmultirea celor cu perioada, astfel tinand oamenii intr-o tensiune continua cu amenintarea celor care “asteapta la poarta”.
Sindicatul negociaza pt oameni, si cand nu obtin nimic dupa 2 luni de negocieri, ti se pare normal sa accepte orice zice patronatul?
Vina cea mare este la codul muncii lui Boc care a creat cadrul legislativ ca patronatul sa poata trata oamenii intr-un stil represiv si stresant.