Agentiile de pariuri isi opresc activitatea marti, in semn de protest fata de articolul 77 din Codul Fiscal privind eliminarea plafonului neimpozabil


Peste 1.400 de agentii de pariuri isi vor inchide usile incepand de marti, 8 iunie, in semn de protest fata de eliminarea plafonului neimpozabil pentru veniturile din jocuri de noroc.

Alianta Confederatiilor Patronale din Romania si Asociatia Organizatorilor de Pariuri din Romania protesteaza fata de propunerea de modificare a art. 77 din Codul Fiscal in sensul eliminarii plafonului neimpozabil pentru veniturile din jocuri de noroc. In semn de protest fata de aceasta masura, 1.455 de agentii de pariuri, adica 96,7% din totalul celor aflate in Romania, isi vor inchide usile incepand de marti, 8 iunie.

O masura similara de eliminare a plafonului neimpozabil a fost adoptata in 2005, prin OUG nr. 138 din 29.12.2004, aplicabila incepand cu 01 Ianuarie 2005, iar consecinta imediata a acestei masuri a fost inregistrarea de catre organizatorii de pariuri a unei scaderi a incasarilor medii per agentie de 47,5%, ceea ce a determinat un proces accelerat de inchidere a agentiilor de pariuri care anterior erau neprofitabile sau cu profit redus.

Ulterior, patru luni mai tarziu, pierderile bugetului de stat generate de scaderea dramatica a cifrei de afaceri a companiilor de pariuri au fost mai mari decat sumele colectate in plus prin impozitele retinute la sursa, astfel incat s-a revenit asupra masurii de eliminare a pragului de neimpozitare prin OUG 24 din 24.03.2005. Era insa prea tarziu, pentru ca industria fusese deja grav afectata, iar companiile au avut nevoie de inca aproximativ un an ca sa revina la nivelul anterior de incasari.

Estimarile facute de specialisti arata ca sumele aditionale care vor fi colectate prin impunerea procentului de 25% tuturor castigurilor obtinut din jocuri de noroc va fi de aproximativ 1,7 milioane lei, in timp ce pierderea lunara generata de scaderea cifrei de afaceri asupra impozitelor si taxelor directe va fi de peste 4,1 milioane lei. Asadar masura propusa ar produce o pierdere lunara directa bugetului de stat de aproximativ 2,4 milioane lei.

Indirect, masura eliminarii pragului de neimpozitare a veniturilor obtinute din jocuri de noroc, va avea si alte efecte economice asupra fortei de munca si achizitiilor de bunuri si servicii. Trebuie de asemenea avut in vedere ca in acest moment companiile private de pariuri au peste 4000 de angajati din care, in conditiile eliminarii pragului de neimpozitare a veniturilor obtinute din jocuri de noroc, cel putin jumatate si-ar pierde locurile de munca. Pentru pierderile generate de desfiintarea a peste 2000 de locuri de munca, impozitele si contributiile sociale lunare aferente sunt estimate nbsp; la minimum 1,5 milioane lei. Mai exista o scadere a cheltuielilor operationale (achizitiilor de bunuri si servicii, inclusiv chirii) si implicit reducerea cu peste 1 milion lei lunar a TVA-ului aferent, ca urmare a reducerii activitatii. La toate acestea se adauga cheltuielile suplimentare produse statului roman prin cresterea somajului, dar si stoparea investitiilor in curs de derulare.

Luand in considerare toate aspectele prezentate mai sus este evident ca masura eliminarii pragului de neimpozitare nu are nici o sustinere economica si cu siguranta va genera pierderi atat bugetului de stat consolidat, cat si bugetului asigurarilor sociale de minimum 4,9 milioane lei lunar.

In afara de pierderile directe catre buget, printre efectele acestei masuri vor fi si migrarea masiva a jucatorilor catre piata on-line nbsp; si redirectionarea taxelor catre alte state datorita faptului ca firmele nbsp; respective nu sunt inregistrate si autorizate in Romania, “resuscitarea” pietei negre a pariurilor sportive asociata in mod direct cu criminalitatea organizata care va gasi o noua sursa de finantare a activitatilor ilegale si iesirea de pe piata a companiilor multinationale care au cristalizat si credibilizat piata pariurilor sportive.

In consecinta, reprezentantii agentiilor de pariuri solicita pastrarea sistemului actual de impozitare a veniturilor din jocuri de noroc nbsp; si securizarea unei surse sigure de venituri catre bugetul de stat.