BUGET 2013: Starea natiunii, prezentata de Ponta. UPDATE

Guvernul USL lucreaza la structura bugetului pentru anul 2013, iar joi vom afla starea natiunii din punct de vedere bugetar, a anuntat premierul Victor Ponta, la sedinta de Guvern de miercuri.UPDATE JOIOra 18.00: Iata prima parte a discursului sustinut de premierul Victor Ponta, la prezentarea bugetului pe 2013, sub titulatura Starea Natiunii.Victor Ponta: Sigur ca am folosit termenul de ‘un mesaj despre starea bugetara a natiunii, un termen care este cunoscut dintr-o tara cu o democratie avansata, Statele Unite ale Americii. Nu pretind si nu mi-am dorit sa pretind sa adresez un adevarat mesaj despre starea natiunii. in SUA, cum stiti foarte bine, presedintele este si seful executivului. in Romania, sistemul nostru constitutional este diferit. Ceea ce insa este responsabilitatea absoluta a guvernului si a sefului de guvern este de a prezenta cetatenilor cum stam cu banul public si de a prezenta, evident, Parlamentului spre aprobare, dupa care presedintelui, spre promulgare, proiectul de buget pe 2013. – Deci nu doresc sa imi insusesc nici o alta calitate, pe care, de altfel, in sistemul constitutional romanesc nu o poate avea nimeni. Am tinut insa in mod special in aceasta seara – sigur, dupa o perioada de munca in aceasta echipa si cu cateva zile inainte de vizita partenerilor nostri internationali, delegatia FMI – Comisia Europeana – Banca Mondiala si printr-o coincidenta fericita, cred ca pot sa spun ca in urma cu exact un an, o parte importanta a societatii romanesti, fie direct in strada, fie acasa, urmarind programele de televiziune, a dat un anumit mesaj, nu doar celor care guvernau atunci ci, cred, si celor care guvernam astazi si celor care vor guverna maine si anume, mai multa transparenta, mai multa onestitate in prezentarea reala a situatiei tarii, mai multa responsabilitate si sentimentul clar ca acesti bani nu sunt banii guvernului. Guvernul nu are nici un ban al sau. Guvernul gestioneaza niste bani, care sunt luati de la cetatenii Romaniei, pentru a fi folositi pentru cetatenii Romaniei. Noi suntem doar niste administratori a ceea ce inseamna resursele si veniturile fiecaruia dintre cetatenii romani. – Mai vreau sa precizez – si dumneavoastra, cel putin, jurnalistii acreditati la Guvern stiti, insa vreau sa vorbesc si pentru cei care, eventual, urmaresc aceasta prezentare, ca este o prezentare in care am folosit rotunjirea cifrelor. Ar fi fost probabil dificil, vreau sa ma adresez unui public cat mai larg si ar fi fost dificil sa dam toate cifrele, toate numerele de 6, 8, 10 cifre, miliarde, milioane si atunci am folosit un procedeu care cred ca se foloseste pentru a explica mai clar si anume, de a vorbi in sume rotunde si de asemenea, pentru a evita orice fel de confuzii, am preferat sa folosesc si voi explica, alaturi de colegii mei, cand este cazul, am preferat sa folosesc valorile mari in ceea ce deja romanii s-au obisnuit sa calculeze, in euro, moneda europeana la care si Romania, in urmatorii ani, trebuie sa isi propuna si trebuie sa fie pregatita sa adere, ca rezultat si ca viziune a noastra de continuare a integrarii europene. – In primul rand, as vrea sa intru in prezentare si sa spun ca astazi, cat de scurt voi reusi, voi arata ce inseamna bugetul si starea financiara a Romaniei in acest moment, cheltuielile pe care trebuie sa le facem din bani publici in anul 2013, deciziile adoptate in anul 2012 si consecintele acestor decizii pentru anii care urmeaza, masurile noi pentru 2013, reduceri de cheltuieli si venituri suplimentare, datoriile istorice – si aici o sa incerc sa nu vorbesc despre responsabilitatea unui guvern sau alt guvern in perioada despre care vorbim si datoriile pe care le avem de platit apartin Romaniei, intr-o perioada in care cred ca toate principalele forte politice din Romania, in diverse formule si aliante, au fost la guvernare. Nu imi propun in aceasta seara sa fac un atac la ceea ce a fost vechea guvernare si actuala opozitie, ci imi propun doar sa prezint o radiografie clara a situatiei, masurile si viziunea pe care noi le avem referitoare la urmatorii ani. As vrea sa spun, de la inceput, ca ma voi referi in special la perioada, in mod sigur, inceputa in anul 2000, o data cu Guvernul Isarescu si, din pacate, incheiata in 2008, de crestere economica a Romaniei, dupa 2008, intr-un context al crizei economice mondiale si al crizelor politice romanesti, mai multe guverne, mai multe majoritati, alegeri, Romania din 2008, din 2009 a oprit acest drum ascendent si obligatia noastra este sa readucem Romania intr-o directie de crestere, intr-o directie pozitiva.- Foarte pe scurt, vreau sa remarc faptul ca ajustarile macroeconomice si financiare din perioada 2008-2012 au fost, fara indoiala, necesare deoarece Romania nu mai era imprumutata sau cel putin nu mai era imprumutata la costuri acceptabile. S-au luat masuri de austeritate si de inechitate, iar realitatea incontestabila a fost o oprire a dezvoltarii Romaniei, acumularea nemultumirilor sociale. Ceea ce noi propunem, invatand din lectiile ultimilor ani: pe de o parte disciplina fiscala si bugetara – nu isi poate permite Romania, cum nu isi mai poate permite nici o tara din lume angajarea de cheltuieli, de promisiuni, pana la urma, dincolo de ceea ce este posibil; pe de alta parte, reducerea deficitului bugetar, eliminarea risipei in cheltuirea banului public, cresterea eficientei investitiilor.- Vreau sa oprim fetisizarea termenului de investitie, nu orice investitie din bani publici este neaparat o investitie necesara si utila, sunt investitii nenecesare, sunt investitii care nu aduc niciun profit si niciun avantaj societatii, este doar o cheltuire inutila de resurse si atunci o investitie publica trebuie sa fie prioritizata, nu sunt niciodata bani pentru tot ceea ce se solicita si trebuie sa fie eficienta, trebuie sa aiba un sens, societatea sa se dezvolte, sa beneficieze in urma acelor investitii.- Nu in ultimul rand, vorbim despre o echitate sociala si fiscala, masurile, atat cele pozitive, cat si cele negative, trebuie sa fie repartizate in asa fel incat societatea sa le considere acceptabile, echitabile si suportabile.As vrea sa incerc sa prezint lucrurile cat mai simplu. Oamenii politici, invatand de la tehnicieni, vorbesc foarte des despre PIB, despre deficit, despre excedent, despre /CDS/ si alti temeni care in mod sigur nu inseamna nimic pentru cetateanul de rand. Produsul Intern Brut, discutand cu specialisti, pentru a nu barbariza dincolo de limita acest lucru, reprezinta rezultatul muncii, veniturile din munca si din activitatile pe care le desfasoara toti romanii din aceasta tara, inclusiv, uneori, printr-o influenta, cand e vorba de venituri care vin din afara, dar PIB-ul se refera la rezultatul muncii, intr-un an, a tuturor celor care se afla in Romania. in 2013, Romania va avea un PIB de circa 140 de miliarde de euro, ceea ce echivaleaza cu 7.000 de euro anual, pe care… Repet, am folosit o impartire la 20 de milioane de locuitori ai acestei tari, fie ei copii, fie pensionari, pentru a putea fi cat mai clar in aceasta expunere. 140 de miliarde de euro este intregul produs intern brut al Romaniei, rezultatul muncii tuturor romanilor intr-un an, 7.000 de euro. Vreau sa remarcati din primul tabel pe care l-am prezentat ca, dupa 2008, Romania a pierdut in mod consistent valoarea acestui produs intern brut, a muncii noastre, de la 139 de miliarde, 140 de miliarde, in 2008, am scazut 118, 124, 131, 132. in fiecare an, a doua coloana, deficitul bugetar inseamna banii pe care a trebuit sa-i imprumutam. Cate miliarde de euro am imprumutat? Mai mult decat am produs, am cheltuit mai mult decat am produs. in 2008, 6,7 miliarde de euro am cheltuit mai mult decat am produs, in 2009, 8,6, 2010 – 8, 2011 – 5,6, 2012 – 3,1 si, in 2013, vom cheltui cu 3 miliarde de lei mai mult decat avem la bugetul de stat, 3 miliarde de euro. Multumesc! Vreau sa remarcati ca efortul principal, in 2013, va avea ca scop intoarcerea la anul 2008. Deci, sa inchidem patru ani de subdezvoltare, sa ne reintoarcem acolo unde eram in 2008, ceea ce reprezinta in mod sigur patru ani extrem de dificili. Repet, explicatiile sunt complexe, tin de cauze externe, cauze interne. Nu acesta este scopul intalnirii noastre de astazi seara, este doar o realitate. in anul 2013, veniturile statului vor ajunge la 46 de miliarde de euro, deci nu tot produsul intern brut inseamna buget, ci doar, undeva, o treime din ceea ce produc romanii merge catre bugetul public, 2.300 de euro pentru fiecare cetatean roman. Cheltuielile, insa, vor fi mai mari decat veniturile, pe intelesul oricarei familii.- In acest an vom cheltui, din nou, mai mult decat producem, cu 3 miliarde de euro in plus. Asta inseamna – si vreau sa spun romanilor adevarul – ca la sfarsitul anului 2013, fiecare dintre noi va fi mai dator cu 150 de euro decat era la inceputul anului. Aceasta diferenta de 3 miliarde se numeste deficitul bugetar, despre care vorbim atat de des si pe care-l invocam si cand vorbim cu pensionarii, si cand vorbim cu angajatii, si cand vorbim cu cei care au nevoie de credite finantate, bugetate, garantate de catre stat. Sigur, deficitul bugetar va fi acoperit din surse interne si surse externe, cei 3 miliarde de euro vor veni din ceea ce guvernul se imprumuta pe pietele private. In acelasi timp, vreau sa explic foarte clar cat are de platit Romania datorie publica, datoria guvernului, care inseamna de fapt datoria fiecarui cetatean roman, datorie pe care va trebui sa o returnam in anii care urmeaza. Este o datorie calculata dupa anul 1989, de aceea nu am vrut sa arat foarte mult in ce perioada s-a facut: 51 de miliarde de euro, 2.500 de euro, fiecare roman, de la cel nou-nascut pana la cel mai in varsta, are, practic, o datorie reprezentand datoria publica a Romaniei. Vreau doar sa remarcati din nou, nu ca un repros, ci ca o consecinta si o constatare, ca in urma cu patru ani, Romania avea 28 de miliarde de euro datorie, acum are 51. De la 1.400 de euro datorie pentru fiecare cetatean, sigur ca acum avem 2.500. Lucrul acesta se reflecta in cat platim dobanzi in fiecare an. Cred ca fiecare cetatean din Romania care are un credit sau a avut vreodata un credit pentru o masina, pentru o locuinta, pentru un bun stie ca trebuie sa plateasca bancii o dobanda. Or, cu cat datoria este mai mare, cu atat si dobanda, in termeni nominali, este mai mare, nu neaparat ca procent. E important insa sa stim ca, in ultimii patru ani, practic, aproape s-a dublat datoria pe care fiecare dintre noi o avem. Vreau sa precizez ca in acest an – am vazut o intrebare in mod clar tehnica si fundamentata adresata din partea presei, cati bani avem datorii scadente in 2013 – nu trebuie sa-i platim neaparat, acum ajung la scadenta si se refinanteaza 14,4 miliarde. Guvernul – pentru ca eu vorbesc de guvern aici, nu de Banca Nationala – are de rambursat in acest an 1,2 miliarde de euro din imprumutul primit in 2009 de la Fondul Monetar International si Uniunea Europeana.- Mai vreau sa precizez ca Romania are o datorie de 34,7% din Produsul Intern Brut, din tot ceea ce producem intr-un an. in Uniunea Europeana, doar trei tari au o datorie mai mica: Estonia, Bulgaria, Luxemburg. Toate celelalte tari au o datorie mai mare decat Romania, ceea ce, sigur, reprezinta un punct bun pentru noi. As vrea sa precizez pentru ce ne vom cheltui banii publici, banii din bugetul public, bani stransi – si o spun inca o data – de la cetatenii Romaniei, de la companiile care activeaza in Romania – cei 49 de miliarde de euro, 46 venituri si trei miliarde imprumuturi. Avem de platit 10,2 miliarde de euro salarii pentru tot ceea ce inseamna personal bugetar. O spun de fiecare data, pentru ca exista inca aceasta confuzie, cand vorbesc de personal bugetar, in sens larg, evident ca nu ma refer la functionarii publici, din administratia centrala si locala, ma refer la toti cei care sunt platiti de la buget, adica: medici, profesori, politisti, pompieri, functionari publici, parlament, administratie locala, judecatori, tot ceea ce inseamna personal platit din acest ban public, 10,2 miliarde, pensii – 11,1 miliarde de euro avem de platit. Nu vreau sa reiau ceea ce deja cred ca este cunoscut, in conditiile in care avem 4,5 milioane de angajati, peste 6 milioane de pensionari – este, evident, o sarcina importanta, dificila, dar o sarcina pe care toti ne-am asumat-o si de care toti vom beneficia atunci cand vom fi la pensie. Investitii – 7,8 miliarde de euro, din care 2,5 miliarde de euro din fonduri europene, practic, o treime din investitiile din Romania se vor face din fonduri europene. Vreau sa precizez inca o data ca nu se reduce in niciun fel suma alocata in 2012. Important este daca folosim acesti bani de investitii in mod prioritizat. Trebuie sa stiti ca avem peste cinci mii de proiecte incepute si nefinalizate. Fostul ministru de finante, domnul Georgescu, ne-a prezentat la un moment dat ca sunt proiecte pe care le-am inceput si pe care le putem termina in 125 de ani, in 250 de ani, daca nu le prioritizam.Premierul Victor Ponta va sustine astazi, la ora 18.00, o conferinta de presa sub forma unei prezentari de tip Starea Natiunii , alaturi de ministrul de Finante, Daniel Chitoiu, de ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea si de ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.Premierul declara ieri: O sa incercam sa traducem pe limba celui care plateste taxe si impozite ce se intampla cu banul public, bugetul e doar o treime din PIB, trebuie sa lamurim populatia. Vreau sa le spunem oamenilor cum il cheltuim la nivel central, cum se cheltuie la nivel local, cum se cheltuie pentru alte institutii, care nu tin de Guvern, fie ca e vorba de Parlament, fie ca e vorba de justitie, fie ca e vorba de alte domenii , a afirmat Ponta.Ponta a precizat ca bugetul pe 2013 este gandit in asa fel incat sa vina cu vesti bune pentru salariati, bugetari si mediul de afaceri.“Toti lucram la gandirea bugetului pe 2013, o gandire care se va reflecta pana in 2016. Maine o sa prezentam starea natiunii din punct de vedere bugetar si al lucrurilor bune pe care le facem anul acesta, pentru salariati, bugetari, mediul de afaceri”, a declarat premierul Victor Ponta in cadrul sedintei de Guvern.Asadar o prima forma a bugetului de stat va fi prezentata saptamana aceasta, respectiv joi. Bugetul pe 2013 va avea o perspectiva de patru ani, premierul urmand a prezenta si proiectele ce vor fi incepute in 2013. Joi mi-am programat eu sa am o intalnire cu dumneavoastra, cu media, si prin intermediul dumneavoastra sa prezint nu bugetul de stat, pentru ca pentru publicul larg sa ma apuc sa prezint capitole de buget nu cred ca-i solutia buna, ci mai degraba sa prezint starea natiunii, sa arat ce datorii avem din trecut, fara sa incep sa spun de vechea mostenire, ci pur si simplu sa prezint realitatea, sa arat ce lucruri putem sa facem in actualul buget si ce alte lucruri nu le putem face sau trebuie sa le facem altfel, o prezentare care eu nu tin minte sa se fi facut in ultimii ani: uite, astia sunt banii, asta trebuie sa facem, astea sunt lucrurile pe care putem, astea sunt lucrurile pe care nu putem, mai ales ca va fi si o prezentare cu o perspectiva de patru ani, totusi, ce bani sunt in 2013, dar care sunt proiectele pe care le incepem in 2013 si putem sa le terminam in functie de alocarile multianuale. Eu mi-am propus, joi, sper sa fie gata domnul Chitoiu, domnul Voinea, colegii mei care lucreaza sa fie gata cu toate detaliile , a declarat premierul Ponta. Intrebat de ce a fost tinut la secret subiectul bugetului pe anul 2013, premierul a precizat ca o strategie de negociere nu poate fi publica inainte, pentru ca atunci nu se mai poate negocia nimic si este ca si cand ti-ai arata toate cartile din mana. Premierul a tinut sa mai puncteze ca vor fi lucruri la care tinem foarte mult in discutia cu FMI-ul N-a fost secretizat. Va explic inca o data, bugetul nu a fost si nu va fi niciodata secretizat, ca bugetul se trimite la fiecare parlamentar, la 588 de parlamentari, se pune pe site. Singurul lucru care n-a fost secretizat, a fost trecut pe lista de confidential, in asa fel incât la discutia sa au participat doar ministrii, nu si ceilalti consilieri, a fost un memorandum al domnului Voinea legat de strategia noastra de discutii cu FMI-ul. Or, in general o strategie de negociere n-o dai publica inainte, ca atunci nu mai negociezi nimic, e ca si cand iti arati toate cartile din mana. Vor fi lucruri la care tinem foarte mult in discutia cu FMI-ul, vor fi lucruri la care o sa mai cedam. O strategie de negociere nu e publica niciodata, pentru ca, repet, atunci nu mai ai ce negocia, daca ai facut public dinainte. Acela era doar un memorandum intocmit de domnul ministru Voinea legat de discutiile pe care o sa le avem in continuare cu partenerii nostri internationali si nu era cazul sa participe toti consilierii, toti expertii , a mai spus Ponta.