BUGET VS STAREA NATIUNII: Ponta a preluat modelul american si a vorbit poporului

Premierul Victor Ponta a prezentat joi, starea natiunii, dupa model american, prilej cu care a prezentat romanilor situatia economica in care se afla Romania in prezent, precum si perspectivele din urmatorii ani, inclusiv din punct de vedere bugetar. Ce se va intampla in urmatorii ani in sanatate, economie, educatie, ce se va intampla cu salariile, cu impozitele sau cu taxa auto? Toate sunt intrebari care cu siguranta ii framanta pe romani, la care premierul a incercat sa aduca o serie de lamuriri.Un lucru e clar: in 2013 nu vor fi mariri de salari. Premierul a anuntat ca Romania are o serie de datorii si de decizii dificil de aplicat, iar fiecare roman vede jumatatea de pahar pe care o vrea. Avem niste datorii, niste decizii dificile de aplicat, fiecare vede jumatatea de pahar pe care o vrea.Cred ca va fi si 2013 si 2014 ani dificili, insa directia este de crestere si nu de descrestere. Din ce vad, a fost un sacrificu care trebuia facut, dar care putea fi facut altfel si putea sa duca mai repede la insanatosire. A fost o boala, o boala provocata si din intern, dar si din ceea ce s-a intamplat in America. Oricum, ne va fi mai putin greu decat ne-a fost in 2009-2012 , a declarat Victor Ponta, dupa discursul sustinut la Guvern.Dar sa vedem ce a declarat Victor Ponta in sedinta intitulata starea natiunii . Va prezentam mai jos principalele declaratii.- Cred ca fiecare cetatean intelege ca intr-un an nu poate sa-si faca si casa, sa-si schimbe si masina, sa-si repare si curtea, sa isi ia si haine. Trebuie sa ai o prioritizare pentru aceste investitii. Doi – este modul in care folosim aceste investitii si beneficiul pe care societatea il are. Cheltuieli cu bunuri si servicii, adica functionarea institutiilor statului – dincolo de salarii, ceea ce cheltuie toate institutiile statului la un loc – 7,6 miliarde de euro. Cheltuieli cu asistenta sociala – 4,4 miliarde de euro, v-am scris in material, poate parea si este o suma importanta 4,4 miliarde de euro, avem insa procentul cel mai mic din buget pe care il alocam masurilor sociale, raportat la restul Uniunii Europene. Dobanzile, deci ceea ce avem de platit, dobanzi la datoria despre care vorbeam mai devreme – 2,5 miliarde de euro reprezinta doar dobanzi si trebuie sa stim cat platim, practic, pentru banii pe care i-am imprumutat in anii trecuti. Subventii – 1,1 miliarde de euro, aici vorbim de diverse tipuri de subventii si daca aveti intrebari mai aplicate, o sa-i rog pe colegii mei sa ma sprijine in a va da toate detaliile de care aveti nevoie. Contributia Romaniei la bugetul Uniunii Europene – 1,4 miliarde de euro. in continuare, vreau sa spun, daca va uitati, intre 2,5 miliarde de euro bani, fonduri pe care le primim si 1,4, este evident faptul ca, pentru Romania, chiar si doar din acest punct de vedere, al contributiilor financiare, este un avantaj apartenenta noastra la Uniunea Europeana si aici totul tine de capacitatea de a folosi aceste fonduri europene. Alte transferuri si cheltuieli – 2,9 miliarde de euro. A doua prezentare se refera la domenii, pentru ca ceea ce v-am prezentat prima data erau categorii de cheltuieli, salarii, pensii, investitii, bunuri, servicii, asistenta sociala. Domeniile asigurari si asistenta sociala, adica adaugand asistenta sociala, pensiile si subventiile – asa se numeste in mod formal acest capitol: Asigurari si asistenta sociala – 16,5 miliarde de euro. Pentru Sanatate – 6,2 miliarde de euro din bani publici, dincolo, sigur, de cheltuielile pe care cetatenii care isi pot permite, sigur, le fac pentru zona de sanatate. Transporturi din bani publici – 4,9 miliarde de euro, Educatie si cercetare – 4,4 miliarde de euro, Agricultura si dezvoltare rurala – 3,8 miliarde de euro. Aici insa nu sunt inclusi, acestia sunt doar banii din bugetul national, nu sunt incluse subventiile pe care le primim in baza politicii agricole comune pentru fermieri si pentru dezvoltarea rurala. Administratia publica centrala si locala – 2 miliarde de euro, Locuinte, servicii, dezvoltare publica legate tot de administratiile centrale si locale – 1,5 miliarde de euro, pentru Aparare – 1 miliard de euro, pentru Mediu – 1 miliard de euro si alte domenii bugetare – 5 miliarde de euro datorie, servicii de alt tip.- In 2012 am adoptat masuri de restabilire sociala a unor drepturi care in perioada crizei au fost afectate, si anume reintregirea salariilor din sectorul bugetar la nivelul din iunie 2010 – plata doar in 2012 a insemnat o cheltuiala suplimentara de 500 de milioane de euro care nu fusese prevazuta in bugetul adoptat initial -, neperceperea, incepand cu luna mai, a contributiilor pentru sanatate la pensionari si recuperarea graduala a sumelor taiate – o cheltuiala suplimentara de 300 de milioane de euro, cresterea absorbtiei de fonduri europene cu 450 de milioane de euro a presupus, sigur, desi am suportat corectii financiare substantiale, a presupus sume suplimentare de cofinantare pentru ca orice euro care vine de la Uniunea Europeana presupune o cota de cofinantare din bugetul de stat.- As vrea sa precizez, pentru ca s-a terminat campania electorala si cred ca lucrurile care s-au spus in 2012 nu pot sa ramana asa, in 2012, intr-o perioada de alegeri, perioada de crize politice, perioada de masuri, de echitate si reparatie sociala, am indeplinit, totusi, in aceste conditii toate criteriile sau principalele criterii special referitoare la deficitul bugetar, la cat ne-am imprumutat si cat am cheltuit, convenite cu partenerii nostri de la Comisia Europeana, Fondul Monetar International si Banca Mondiala. in anul 2012, desi an electoral, am redus deficitul bugetar, deci ne-am imprumutat mai putin, am cheltuit mai putin, cu 2,5 miliarde de euro, fata de 2011 – 2,5 miliarde de euro reprezinta o suma importanta nu doar pentru Romania si nu doar in an electoral. si vreau sa stiti si sa stie toti cetatenii Romaniei ca in anul 2012, Romania este pe primul loc fata de toate celelalte tari din UE, in ceea ce priveste efortul de reducere procentuala a deficitului, de scadere procentuala a… Nu e neaparat o fericire sa fii pe primul loc la ajustare bugetara, dar s-au spus foarte multe lucruri anul trecut despre dezastre economice, despre gestionari iresponsabile. A fost dificil si cred, insa, ca responsabilitatea a fost, pana la urma, nu s-a facut in detrimentul castigului electoral, ceea ce s-a si dovedit in luna decembrie. Pentru prima data dupa anul 2007, pentru ca deja, din 2008, lucrurile au mers intr-o directie negativa, pentru prima data dupa 2007 ne-am incadrat intr-o limita de deficit, adica am cheltuit mai mult decat am avut venituri, de 3% din PIB, ceea ce este o limita prevazuta in tratatele europene si in acest fel s-au creat premisele de iesire a Romaniei din procedura de deficit excesiv.- Stabilitatea politica si predictibilitatea – doar acestea, pentru ca altfel, cursul euro-leu nu tine de guvern si de masuri guvernamentale, dar stabilitatea politica si predictibilitatea au ajutat revenirea cursului de schimb, atat de importanta pentru cetatenii romani si pentru companiile care au credite in euro, la un nivel aproape surprinzator. Astazi, euro este la o cotatie mai mica decat era in aprilie 2012 – 4,37 – si, repet, fara ca guvernul sa aiba o influenta sau puteri asupra acestui element. Cred ca stabilitatea si predictibilitatea din anul 2013 ne vor ajuta sa pastram si acest indicator in limitele pe care ni le-am propus. Vreau ca cetatenii Romaniei sa stie ca in anul 2012 nu am mai accesat niciun euro si niciun dolar, sigur ca da, de la FMI, Comisia Europeana. Nu a mai trebuit sa mai tragem din banii care erau la dispozitia Romaniei in cadrul acordului preventiv si asta este un alt lucru bun, pentru ca statul s-a imprumutat, asa cum fac toate statele dezvoltate, de pe pietele private, dar cu costuri din ce in ce mai mici.