Bacalaureat 2011 sesiunea a doua – Subiecte

Examenul de Bacalaureat 2011 – sesiunea a doua august septembrie – da din nou emotii candidatilor care nu au reusit sa promoveze examenul in luna iulie. Luni a inceput un nou maraton in cursa pentru testul maturitatii, elevii sustinand prima proba, respectiv examenul de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana.Desi candidatii par mai increzatori in sesiunea de toamna, totusi se anunta jale mare si de aceasta data, mai ales ca au fost montate din nou camere video care sa-i supravegheze pe elevi.Va prezentam mai jos modele de subiecte la evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana, modele publicate de Ministerul Educatiei:Proba A de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba mesajului – in forma scrisa, avand ca suport diverse tipuri de text, in conformitate cu romana, reprezinta cadrul de evaluare a competentelor de receptare si de producere a programa scolara, si in forma orala, ca tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ), cu valorificarea achizitiilor dobandite la disciplina Limba si literatura romana.VEZI AICI CALENDARUL EXAMENULUI DE BACALAUREAT 2011 – SESIUNEA A DOUASubiectul de examen contine un text suport cu urmatoarele caracteristici:• acopera o gama cat mai variata de tipuri de texte care sa stimuleze interesulpentru lectura;• are un caracter autentic, posibil a fi intalnit in viata de zi cu zi;• constituie un decupaj semnificativ si de sine statator, de 160-230 de cuvinte (cu o marja de 5-10%, reprezentand intervalul necesar intelegerii mesajului textului),suficient pentru indeplinirea cerintelor de evaluare formulate;• se inscrie in reperele precizate de programa de examen si de curriculumulnational;• este text literar sau nonliterar, “la prima vedere”.Competente de evaluatIn cadrul probei A se evalueaza urmatoarele competente:- intelegerea textului- exprimarea si argumentarea unui punct de vedere- organizarea discursului- adaptarea la situatia de comunicare- utilizarea limbii literareMODELConformarea fata de un model elaborat de o cultura nu se rezuma la invesmantarea formelor umane, ci imprumuta si aspectul unor interventii directe. Tatuajele sau inciziile, alungirile craniului sau modificarile danturii, machiajele ceremoniale si mutilarile religioase, tunsorile sau coafurile cu semnificatii riguroase sunt numai cateva dintre modalitatile de a actiona asupracorpului cu scopul de a-l remodela. Aceste interventii nu sunt motivate numai de o estetica corporala consacrata de traditiile locale. in toate civilizatiile, corpul este considerat suport al fortei vitale, al sufletului, si devine, din aceasta cauza, obiectul unor interpretari mitice. Tehnicile de „prefacere” a aspectului vizibil al persoanei au, de cele mai multe ori, menirea de a corecta formele, de a le oferi semnificatiile profunde precizate de mit. Marcile corporale, cu functii magicesau religioase, nu au numai rostul de a proteja, de a ne neutraliza orice actiune malefica orientata impotriva persoanei, ci constituie adevarate sisteme de semne care compun aproape un limbaj. Ca orice limbaj, nici acesta nu are sens decat in interiorul conventiilor care l-au fixat si l-au admis.(Silviu Angelescu, Portretul literar)[Citeste cu voce tare textul.]1. Formuleaza raspunsuri la intrebarile de mai jos, referitoare la situatia de comunicare din textul dat:a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, avand in vedere scopul comunicarii?b. Carui stil functional ii apartine textul de mai sus? Motiveaza-ti raspunsul.c. Ce elemente de continut importante (idei, argumente, fapte, opinii) identifici in textul dat?2.Care este opinia ta despre impactul modelului asupra unei culturi? Sustine, cu argumente, opinia prezentata. MODEL- Cititi mult?- Cateodata mai mult, cateodata mai putin.- Dar, asa in mijlociu…- Hm! Cam opt, noua ore pe zi.- Opt, noua ore pe zi?- Da.Fata il privi uimita, ca pe un lucru rar. Niciodata nu i-ar fi trecut prin minte ca sunt oameni care citesc pana la zece ore pe fiecare zi. Credea ca povestile astea nu se petrec decat prin romane. Era, de altfel, o observatoare foarte slaba si niciodata nu si-ar fi putut da seama ce se petrece in afara de mediul ei. Baiatul pleca ochii in jos, inrosindu-se pana in radacina urechilor. Apoi, ca sa sedezvinovateasca:- Bine, dar nu citesc intruna. Mai scriu, mai lucrez la entomologie*, mai traduc… Apoi, am colectie de pietre, ierbar… ma ocup si cu chimia.Vorbea repede, neluandu-si ochii din varful sandalelor, ca si cum s-ar fi lepadat de o greseala faptuita in nestiinta.Fata il privea mereu, lunecandu-si ochii pe fata arsa de soare si patata cu cosi starpiti de nerabdarea aceea necajita caracteristica adolescentilor, care din orisice neam si-ar trage viata si in orisice mediu si-ar trai zilele, in fundul sufletelor lor, doresc intotdeauna sa placa.(Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop)*Entomologie – s.f. Ramura a zoologiei care se ocupa cu studiul insectelor[Citeste cu voce tare textul.]1. Formuleaza raspunsuri la intrebarile de mai jos, referitoare la situatia de comunicare din textul dat:a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, avand in vedere scopul comunicarii?b. Ce elemente de continut importante (idei, argumente, fapte, opinii) identifici in textul dat?c. Ce tip de text este acesta (narativ, descriptiv, informativ, argumentativ)? Argumenteaza-ti raspunsul.Afla AICI mai mult despre modelele de subiecte de la examenul de bacalaureat 2011.