Bacalaureat 2012: Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2012

Pregatirile pentru examenul de Bacalaureat 2012 intra in linie dreapta. Examenul incepe pe 11 iunie, insa pana atunci, Ministerul Educatiei a publicat modelele de subiecte pentru examenul de limba si literatura romana, pentru examenul Bacalaureat 2012.Ministerul Educatiei a publicat atat modelele de subiecte pentru Bac 2012, cat si baremul, precum si o serie de precizari privind structura si evaluarea probei scrise.De precizat ca inscrierea candidatilor la examenul de Bacalaureat 2012, sesiunea iunie-iulie, are loc in perioada 28 – 30 mai, probele orale oncep intre11 – 13 iunie, iar probele scrise pe 2 iulie 2012. Afisarea primelor rezultate la Bacalaureat 2012 are loc pe 8 iulie, iar afisarea rezultatelor finale pe 13 iulie.Elevii care sustin proba de limba si literatura romana a examenului de Bacalaureat 2012 au in fata trei subiecte, fiecare notat cu 30 de puncte. In modelul de subiect prezentat pe edu.ro, elevii gaseasca intelesul unui text la prima vedere din Marin Preda, un fragment din romanul Intrusul . Examenul de bacalaureat 2012 Proba E. a) Proba scris 259; la LIMBA 350;I LITERATURA ROMÂN 258; MODEL Toate subiectele sunt obligatorii. Se acord 259; 10 puncte din oficiu. Timpul de lucru efectiv este de 3 ore. SUBIECTUL I (30 de puncte)Se d 259; urm 259;torul text: Când s 259; fi fost ziua aceea care îmi vine în minte mereu? Câ 323;i ani s 259; fi avut? Optsprezece? Nou 259;sprezece? Era în orice caz într-o dup 259;-amiaz 259; de sfâr 351;it de var 259; sau început de septembrie, sau poate c 259; nu era, dar astfel de zile au în ele nemi 351;carea unei zile de var 259; 351;i lumina aceea a zilei de toamn 259; care, de bogat 259; ce e, opre 351;te parc 259; 351;i ea pe loc trecerea timpului. […] diminea 323;a niciun nor, la amiaz 259; soare dulce care nu te opre 351;te în cas 259; la umbr 259;, dup 259;-mas 259; cer mereu senin 351;i pe sear 259; asfin 323;itul lung, cu înro 351;irea cerului 351;i aprinderea acoperi 351;urilor… Am v 259;zut asta de atâtea ori c 259; m 259; gândesc câteodat 259; dac 259; aceste dup 259;-amiezi 351;i asfin 323;ituri nu s-au îngr 259;m 259;dit de fapt în amintirea mea într-una singur 259; din pricina lucrurilor care s-au petrecut din întâmplare într-o astfel de zi? Ei 351;i? Ce important 259; are dac 259; s-a întâmplat a 351;a sau nu? De ce de pild 259; din atâtea dimine 323;i câte am tr 259;it aici 351;i mi-au b 259;tut ani de zile în fereastr 259; nu s-a ales niciuna pe care s 259; n-o pot uita? […] 350;i cu toate acestea, adic 259; cu toat 259; aceast 259; siguran 323; 259; care începe s 259; m 259; lege de trecut, amintirea mea d 259; târcoale, dibuie 351;i niciodat 259; nu are puterea s 259; scoat 259; la suprafa 323; 259; toat 259; lumina acelei dup 259;-amiezi. Fiindc 259; unele din gesturile mele de atunci le în 323;eleg bine, dar altele îmi r 259;mân str 259;ine. Totu 351;i erau ale mele. Îmi spun de pild 259; c 259; eram vesel 351;i c 259; de aceea stând acolo, pe acoperi 351;ul acelei biserici, cântam. […] M 259; îndemnase tata s 259; m 259; fac v 259;psitor, zicând c 259; tabla plou 259; 351;i ninge peste ea 351;i d 259; repede jos v 259;pseaua, ai totdeauna de lucru. 350;i m-a trimis cu un me 351;ter pe acoperi 351;. […] În orice caz faptul de a umbla sus pe acoperi 351;urile caselor mi-a pl 259;cut a 351;a de mult c 259; mi-am dat seama c 259; asta e pentru mine ceva de care n-o s 259; m 259; las toat 259; via 323;a. S 259; fi fost din pricin 259; c 259; în to 323;i acei ani ai copil 259;riei mele umblasem cu capul în jos 351;i nu v 259;zusem nimic? 350;i c 259; deodat 259;, pentru întâia oar 259;, de voia mea, ridicasem fruntea 351;i v 259;zusem? (Marin Preda, Intrusul) Scrie, pe foaia de examen, r 259;spunsul la fiecare dintre urm 259;toarele cerin 323;e, cu privire la text: 1. Nume 351;te câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: nemi 351;carea, dulce. 2 puncte2. Explic 259; rolul cratimei în secven 323;a: n-o s 259; m 259; las. 2 puncte 3. Construie 351;te un enun 323; în care s 259; folose 351;ti o locu 323;iune/expresie care s 259; con 323;in 259; substantivul lumina. 2 puncte 4. Precizeaz 259; tipul de perspectiv 259; narativ 259; din textul citat. 4 puncte5. Transcrie dou 259; cuvinte din text care apar 323;in câmpului semantic al timpului. 4 puncte6. Noteaz 259; dou 259; motive literare din textul dat. 4 puncte7. Prezint 259; rolul interoga 323;iilor retorice din textul dat. 4 puncte8. Ilustreaz 259;, cu exemple din text, dou 259; tr 259;s 259;turi ale genului epic. 4 puncte9. Comenteaz 259;, în 60 -100 de cuvinte ( 351;ase – zece rânduri), urm 259;toarea secvent 259; din textul dat: 350;i cu toate acestea, adic 259; cu toat 259; aceast 259; sigurant 259; care începe s 259; m 259; lege de trecut, amintirea mea d 259; târcoale, dibuie 351;i niciodat 259; nu are puterea s 259; scoat 259; la suprafat 259; toat 259; lumina acelei dup 259;-amiezi. 4 puncteSUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15–30 de rânduri) despre reu 351;it 259;, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nicolae Titulescu: Experienta m-a înv 259;tat c 259; numai sinceritatea 351;i cunoa 351;terea celorlal 323;i permit în diplomatie culesul unor succese nu efemere, ci permanente. În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie: 8722; s 259; respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprim 259;rii unei aprecieri; 8 puncte 8722; s 259; ai continutul adecvat argument 259;rii pe o tem 259; dat 259;: formularea ipotezei/a propriei opinii fat 259; de problematica pus 259; în discutie, enuntarea 351;i dezvoltarea corespunz 259;toare a dou 259; argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte 8722; s 259; respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie 351;i de punctuatie) 351;i limita de spatiu indicat 259;. 6 puncte Atentie! Formul 259;rile de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmatia…/Autorul are dreptate când afirm 259; c 259;…/Afirmatia autorului este corect 259;… nu se consider 259; ipotez 259;. SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)Redacteaz 259; un eseu de 600 – 900 de cuvinte (dou 259;–trei pagini), în care s 259; prezinti o tem 259; 351;i viziunea despre lume reflectate într-un text poetic studiat, apartinând unuia dintre autorii canonici Mihai Eminescu, George Bacovia sau Nichita St 259;nescu. În elaborarea eseului, vei avea în vedere urm 259;toarele repere: 8722; evidentierea unei tr 259;s 259;turi care face posibil 259; încadrarea textului poetic studiat într-un curent cultural/literar, într-o perioad 259; sau într-o orientare tematic 259;; 8722; sustinerea unei opinii despre modul în care tema aleas 259; 351;i viziunea despre lume se reflect 259; într-un text poetic studiat; 8722; prezentarea a dou 259; imagini/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema aleas 259; 351;i viziunea despre lume; 8722; ilustrarea a patru elemente de compozi 323;ie 351;i de limbaj ale textului poetic studiat (imaginar poetic, titlu, incipit, rela 323;ii de opozi 323;ie 351;i de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie etc.). Not 259;! Ordinea integr 259;rii reperelor în cuprinsul lucr 259;rii este la alegere. Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerint 259;/reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilit 259;ti de analiz 259; 351;i de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; a 351;ezarea în pagin 259;, lizibilitatea – 1 punct, încadrarea în limita maxim 259; de spatiu indicat 259; – 1 punct). În vederea acord 259;rii punctajului pentru redactare, eseul trebuie s 259; aib 259; minimum 600 de cuvinte (aproximativ dou 259; pagini) 351;i s 259; dezvolte subiectul propus.BACALAUREAT 2012 – BAREM DE EVALUARE 350;I DE NOTARE (MODEL)• Se puncteaz 259; oricare alte formul 259;ri/ modalit 259;ti de rezolvare corect 259; a cerintelor. • Nu se acord 259; punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acord 259; fractiuni de punct. • Se acord 259; 10 puncte din oficiu. Nota final 259; se calculeaz 259; prin împ 259;r 323;irea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare. SUBIECTUL I (30 de puncte)1. câte 1 punct pentru numirea oric 259;ror sinonime pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: nemi 351;carea – imobilitatea, dulce – blând) 2x1p= 2 puncte2. explicarea rolului cratimei în secventa indicat 259; (de exemplu: marcheaz 259; elidarea unei vocale) 2 puncte3. construirea oric 259;rui enunt în care se folose 351;te corect o locu 323;iune/expresie care con 323;ine substantivul lumina 2 puncte 4. precizarea corect 259; a tipului de perspectiv 259; narativ 259; (de exemplu: perspectiv 259; subiectiv 259;) 4 puncte5. câte 2 puncte pentru transcrierea oric 259;ror dou 259; cuvinte care apartin câmpului semantic indicat 2x2p= 4 puncte6. câte 2 puncte pentru notarea oric 259;ror dou 259; motive literare prezente în text (de exemplu: asfintitul, amintirea) 2x2p= 4 puncte7. prezentarea adecvat 259; 351;i nuan 323;at 259; a rolului interoga 323;iilor retorice din textul dat 4p/ prezentare superficial 259; 2p 4 puncte8. 8722; câte 1 punct pentru mentionarea oric 259;ror dou 259; tr 259;s 259;turi ale genului epic, prezente în textul dat (de exemplu: prezenta instantelor comunic 259;rii narative – narator, personaje; folosirea nara 323;iunii ca mod de expunere dominant, îmbinat cu monologul interior sau cu descrierea) 2x1p=2 puncte 8722; câte 1 punct pentru ilustrarea prin exemple din text a fiec 259;rei tr 259;s 259;turi men 323;ionate 2x1p=2 puncte9. comentarea adecvat 259; 351;i nuantat 259; a secventei citate, în limita de spatiu indicat 259; 4p/comentare partial adecvat 259; sau nerespectarea limitei de spa 323;iu indicate 2p 4 puncte SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte) 8722; structura discursului de tip argumentativ: 8722; formulare adecvat 259; a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente: ipoteza, enun 323;area 351;i dezvoltarea argumentelor, concluzia 4p/formulare par 323;ial adecvat 259; 2p 4 puncte 8722; utilizare adecvat 259; a mijloacelor lingvistice utile exprim 259;rii unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locutiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivit 259; 323;ii evaluative, conjunctii/locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4p/utilizare partial adecvat 259; 2p 4 puncte 8722; continutul argument 259;rii: 8722; formularea ipotezei/a propriei opinii fat 259; de problematica propus 259; [formul 259;rile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmatia…/Autorul are dreptate când afirm 259; c 259;…/Afirmatia autorului este corect 259;… nu se consider 259; ipotez 259;] 2 puncte 8722; câte 3 puncte pentru enuntarea oric 259;ror dou 259; argumente [pro 351;i/sau contra] adecvate ipotezei 2x3p=6 puncte 8722; câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunz 259;toare a fiec 259;ruia dintre argumentele enuntate 2x3p=6 puncte 8722; formularea unei concluzii pertinente 2 puncte 8722; respectarea normelor limbii literare 351;i a limitei de spatiu indicate: 8722; registrul stilistic adecvat cerintei 1 punct 8722; respectarea normelor de exprimare (0-1 gre 351;eli lexicale sau morfosintactice – 2p; 2 gre 351;eli – 1p; 3 sau mai multe gre 351;eli – 0 p) 2 puncte 8722; respectarea normelor de ortografie 351;i de punctua 323;ie (0-1 gre 351;eli ortografice 351;i de punctuatie – 2p; 2 gre 351;eli – 1p; 3 sau mai multe gre 351;eli – 0 p) 2 puncte 8722; respectarea limitei de spatiu indicate 1 punctSUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)Continut – 16 puncte – evidentierea unei tr 259;s 259;turi care face posibil 259; încadrarea operei pentru care a optat candidatul într-un curent cultural/literar, într-o perioad 259; sau într-o orientare tematic 259; 4 puncte 8722; sustinerea unei opinii în concordan 323; 259; cu cerin 323;a 4p/încercare de sustinere a opiniei sau schematism 2p 4 puncte 8722; prezentarea a dou 259; imagini/idei poetice din text, relevante pentru tema aleas 259; 351;i viziunea despre lume 2x2p= 4 puncte 8722; câte 1 punct pentru ilustrarea oric 259;ror patru elemente de compozitie 351;i de limbaj ale textului poetic studiat 4x1p= 4 puncteRedactare – 14 puncte 8722; organizarea ideilor în scris 3 puncte• 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente: introducere, cuprins 351;i încheiere, în care constructia paragrafelor subliniaz 259; ideile în succesiune logic 259; • 2 puncte pentru text partial organizat, cu dezechilibru între componente, în care constructia paragrafelor nu subliniaz 259; ideile în succesiune logic 259; • 1 punct pentru text vag organizat, f 259;r 259; evidentierea trecerii de la o idee la alta 8722; abilit 259;ti de analiz 259; 351;i de argumentare 3 puncte• 3 puncte pentru rela 323;ie adecvat 259; idee-argument, utilizare de argumente conving 259;toare, formulare de judec 259;ti de valoare relevante • 2 puncte pentru relatie partial adecvat 259; idee-argument, utilizare de argumente insuficient de conving 259;toare, formulare de judec 259;ti partial relevante • 1 punct pentru relatie idee-argument inexistent 259;, idei nerelevante, schematism 8722; utilizarea limbii literare (stil 351;i vocabular potrivite pentru continutul eseului, claritate a enun 323;ului, varietate a lexicului, sintax 259; adecvat 259; – 2p/vocabular restrâns, monoton 1p) 2 puncte 8722; ortografia (0-1 erori – 2p/ 2 erori – 1p/ 3 sau mai multe erori – 0p) 2 puncte 8722; punctuatia (0-1 erori – 2p/ 2 erori – 1p/ 3 sau mai multe erori – 0p) 2 puncte 8722; a 351;ezarea corect 259; a textului în pagin 259;, lizibilitatea 1 punct 8722; încadrarea în limitele de spatiu indicate 1 punct În vederea acord 259;rii punctajului pentru redactare, eseul trebuie s 259; aib 259; minimum 600 de cuvinte (aproximativ dou 259; pagini) 351;i s 259; dezvolte subiectul propus.Proba scris 259; la limba 351;i literatura român 259; reprezint 259; o prob 259; comun 259; pentru candidatii proveniti de la toate filierele, profilurile 351;i specializ 259;rile.Structura probei scrise 1. Subiectul I are ca suport un text literar studiat/la prima vedere, apartinând genului liric, epic sau dramatic. Itemii folositi sunt semiobiectivi, de tip întrebare structurat 259;. 2. Subiectul al II-lea presupune redactarea unui text de tip argumentativ, pornind de la ideile sugerate de un text de tip aforistic/critic. 3. Subiectul al III-lea vizeaz 259; aspecte de analiz 259; tematic 259;, structural 259; 351;i stilistic 259; a operelor studiate ce apartin autorilor canonici/speciilor literare/tipurilor de texte mentionate în programa de examen 351;i const 259; în elaborarea unui eseu structurat. Aceast 259; prob 259; are durata de 180 de minute. Subiectele din cadrul acestei probe nu vizeaz 259; continutul unui manual anume. Manualul 351;colar reprezint 259; doar unul dintre suporturile didactice utilizate de c 259;tre profesori 351;i elevi, în vederea form 259;rii competentelor prev 259;zute de programa 351;colar 259;. Baremul de evaluare 351;i de notare asigur 259; un caracter unitar evalu 259;rii la nivel national. Baremul permite notarea oric 259;rei modalit 259;ti de rezolvare corect 259; a cerintelor, dar stabile 351;te num 259;rul de puncte alocate fiec 259;rui item. Nu se acord 259; alte punctaje intermediare decât cele prev 259;zute explicit în barem. Pentru fiecare subiect se acord 259; 30 de puncte, la care se adaug 259; 10 puncte din oficiu.Sursa foto: Realitatea TV