Basescu: Daca plecam cu ideea de VETO, suntem in afara negocierilor

Presedintele Traian Basescu a declarat, marti, ca interesul Romaniei la Consiliul European este sa negocieze, deoarece daca Romania anunta veto, va ramane in afara. Romania, ca a 7-a tara ca marime din UE, are capacitate de negociere, a mai spus presedintele Basescu, care a subliniat ca sustine ca interesul Romaniei sa fie negocierea, nu sa plece de la Bucuresti cu ideea unui veto. Daca plecam cu ideea de VETO si-l si anuntam, sintem in afara negocierilor, va rog sa intelegeti. Repet, suntem in afara negocierilor, nu ne mai cauta nimeni, si vor vedea la urma daca ne asumam veto-ul. Nu sintem singurii in cautare de aliati, si altii au nevoie de sustinerea noastra. Romania, ca a 7-a tara ca marime din UE, are capacitate de negociere. Personal, sustin ca interesul Romaniei e sa negocieze, nu sa plece de la Bucuresti cu ideea unui veto , a spus Basescu, intr-o declaratie de presa.Presedintele Basescu a atras atentia ca exista un risc foarte mare de dezbinare daca nu se pleaca pe ideea ca toti trebuie sa gaseasca un compromis. Fortarea pe ideea unui veto daca nu-i ca noi, arata si incapacitatea de a-ti forma aliante in Consiliu, or Romania nu a fost niciodata in aceasta situatie, si sper sa nici nu fie. Toti plecam pe ideea de compromis. Sper ca si cei care azi sustin reducerea bugetului cu 200 mld euro au ca obiectiv atingerea unui compromis care sa ne lase uniti dupa acest consiliu. Riscul sa fim dezbinati e major daca nu plecam pe ideea ca acolo noi toti trebuie sa gasim un compromis , a mai spus Traian Basescu.Presedintele a mai spus ca in ceea ce priveste coeziunea, s-au facut niste propuneri legate de penalizarea Romaniei, insa care nu se gasesc in regulamentele UE. L-am trimis tuturor factorilor: nu acceptam decit sa stam in regulamente , a punctat presedintele.Iata principalele declaratii ale presedintelui Traian Basescu:- Este obligatia mea sa fac unele clarificari privind negocierile pe bugetul UE. In primul rind, discutam de o situatie de negociere extrem de complexa, care nu poate fi lasata doar pentru momentul prezentei la Bruxelles. Acum ma aflu intr-un proces de corelare a pozitiei noastre. V-as da citeva exemple: pentru PAC, in dezbaterea publica se discuta de cifre. Principalul meu obiectiv e sa port discutia pe principii si daca acestea sint respectate, in urma lor vin si cifrele corespunzatoare. In mod deosebit ma refer la zona de plati directe. Romania are in Tratatul de aderare un articol care face trimitere la o obligatie asumata de toate statele membre – un proces prin care treptat subventiile pentru suprafata cresc, cu tendinta de a ajunge la media subventiei pe UE. Pentru a beneficia de toate drepturile pe care le avem, trebuie sa stam in Tratatul de aderare. Aici mai e o discutie facuta in ultima vreme si e chiar propunerea comisarului Ciolos de convergenta. Comisarul incearca sa genereze o noua abordare in interiorul careia se afla un nou proces de convergenta, dar care inca nu este legalizat intr-un alt normativ, ci doar la nivel politic. Daca ceea ce spunem in viata de zi cu zi ca lideri europeni, ca ne trebuie mai multa convergenta, va fi transpus – ramine de vazut.- Convergenta inseamna sa se reduca mai rapid diferenta intre statele cu subventie mai mare si cele cu subventie mai mica. Acest proces e adoptat politic, il vom gasi in documentele Consiliului pe Agricultura, dar inca nu e legiferat. La acest stadiu, problema convergentei o discutam politic, dar nu e o obligatie.- In ce priveste coeziunea: sigur, s-au facut niste propuneri legate de penalizarea Romaniei. Ele nu se gasesc in regulamentele UE, si l-am trimis tuturor factorilor: nu acceptam decit sa stam in regulamente.- Mai sint alte lucruri extrem de importante, precum cofinantarea, care acum e de 85%. Eu am reusit sa mai atrag 10%, astfel incit am ajuns acum la 95%. Sint state care cer 75%. Prefinantarea: sunt state care cer 2%, eu am obtinut penru Romania sa mearga prefinantarea pina la 9%. Trebuie negociat, eu am negociat spunind de criza. E de negociat astfel incit Comisiei sa-i poata fi lasata posibilitatea de a face prefinantarea mai mare pentru statele cu probleme. – Propunerea Comisiei a fost o alocare de 1,08% din PIB-ul UE, si aici sint contributiile statelor membre, venituri din TVA, multe alte venituri. Acel buget lansat de presedintele Comisiei nu mai este subiect de discutie datorita pozitiei donatorilor. Unii au cerut reducere 80 de miliarde de euro, altii 100 de miliarde, altii 200 de miliarde. Avind in vedere pozitia donatorilor, presedintele Consiliului European, van Rompuy, a luat initiativa sa puna pe masa un buget plecind de la reducerea de 80 de miliarde. Van Rompuy si-a anuntat negocierea intre statele membre. Sigur ca noi am inceput aceasta negociere, stim grupurile – N-o sa merg mai departe cu detaliile, nici nu este posibil in acest stadiu, dar lucram in aceasta creare de alinate, de consultare la nivelul UniuniiVreau sa intelegeti foarte bine.- As mai face o observatie: toata UE se afla in criza economica si stiti foarte bine ca s-a intrat in recesiune. Singularizarea e marea eroare pe care o poate face un stat beneficiar. Sa stiti ca ar fi state donatoare care s-ar bucura sa vada un stat beneficiar punind VETO in Consiliul European si sa nu se ajunga la un compromis.- In ce ma priveste, vreau sa stiti ca o singura data in 8 ani am dat dispozitie sa se utilizeze VETO, dar nu l-am dus pina la nivelul Consiliului European, ci in Consiliul Afaceri Generale (CAG), pe tema Serbia. Si nu pot sa spun ca a fost o experienta placuta, va poate spune Cristian Diaconescu, cind s-a trezit cu 26 de state sarindu-i in cap.