Basescu sustine o declaratie de presa la ora 17.00 – LIVE


Presedintele Traian Basescu sustine o conferinta de presa, la ora 17.00, la Palatul Cotroceni.

Mondo News va transmite live principalele declaratii ale sefului statului

Scurta sinteza a discutiilor pe cele 3 teme transmise partidelor: prioritatile legislative pentru sfarsitul de an, perspectivele economiei in 2011-2012 si probleme legate de accesul in spatiul Schengen.

Trebuie sa remarc faptul ca discutiile s-au desfasurat intr-o atmosfera constructiva, atat in arcul guvernamental, cat si cu PSD. Regret absenta PNL de la discutii, care vizeaza chiar lucruri extrem de importante din evolutia viitoare a Romaniei.

In problema perspectectivelor economice, discutiile s-au axat pe bugetul pe 2011, am analizat cu partidele principalii parametri ai bugetului si perspectiva pt 2012. Bugetul pe 2011 este proiectat pe crestere economica de 1,5% a PIB, deficit Bugetar de 4,4% din PIB. 6 miliarde de euro vor trebui imprumutati.

Imprumuturle pe care trebuie sa le facem in 2011 pentru a acoperi cheltuielile bug de stat: principalul eveniment este ca datoria publica guvernamentala ajunge la sf anului 2011 la 39,5% din PIB. In raport cu sumele care se vehiculeaza ca imprumuturi pet alte tari, sumele luate de Ro sunt mici, dar ele nu au impact f mare pt ca avem un PIB mic iar cresterea datoriei guvernamentale este f rapida. Nu mai putem merge pe a ne lua prea multe libertati dpdv al imprumuturilor pentru consum mai ales.

Sunt cativa parametri ai bugetului care inca nu arata bine: structura de cheltuieli care arata ca inca avem un procent foarte ridicat destinat cheltuielilor sociale si pensii (12,5% din PIB). Cheltuielile cu salariile (7,5% din PIB) si aici inca avem cheltuieli mari in raport cu veniturile. Partea pozitiva a bugetului – cheltuieli de 6,5% pt investitii. Am cerut atentie la prioritati. Nu mai putem cheltui in functie de interesul politic, sa aiba fiecare primar cate o noua investitie.

Concluzie: bugetul 2011 vizeaza continuarea procesului de consolidare fiscala. Vor continua politicile de reducere a cheltuielilor, fie ele sociale sau cu forta de munca. Daca in 2010 s-a facut o ajustare destul de bruta a nr de salariati, in 2011 trebuie sa se treaca pe ajustarea fina, adica dansdu-se mare atentie sectoarelor care au bnevoie de personal in plus si sect. care inca au ramas cu personal foarte mult in raport cu ce au de facut. Sunt 2 ministere: finante si interne care nu si-au inceput inca procesul de restructurare. Sunt conditii obiective, dar ele trebuie declansate inca din aceasta luna si implementarea sa aiba loc in primele 2-3 luni din 2011.

In raport cu situatia economica a Romaniei si europeana, incepem sa construim bugetul cu orientare catre eficienta si competitivitate. E esential ca acest inceput sa se rafineze pentru 2012 si bugetele viitoare sa fie orientate catre eficienta. O caracteristica vizibila a bugetului pe 2011 este prudenta! Prudenta atat in evaluarea veniturilor – care eu imi permit sa sper pritnr-o modernizare a activitatii ANAF poate creste eficienta in colectarea veniturilor – si cred ca bugetul reflecta o responsabilitate asumata de Guvern.

As face o singura paranteza legat de cheltuieli: am atentionat partidele ca nu cumva sa se dea drumul al achizitii de mobilier, plasme, masini si alte elemente de recuzita a politicianului instalat in functii publice si cu masina la scara. Nu este 2011 anul in care sa ne permitem astfel de achizitii si nu sunt justificate avand in vedere ca s-a produs o reducere consistenta a personalului din administratia locala si centrala. Pe octombrie, reducerea efectiva de salariati a fost de 76.00 fata de cifra de la 31 decembrie 2009, ceea ce incadreaza deja nr de personal la obiectivul propus pentru 2010, adica la sf octombrie erau 1 milion 291 mii persoane angajate in sectorul public. Mai avea de ajustat o mie de persoane. Procesul, repet, cu o ajustare fina, trebuie sa continue si in 2011.

Inca n-ati marcat dezastre generate de reducerile de personal. Inseamna ca nu a fost o abordare rgesita, a fost eficienta.

Am rugat partidele sa aiba in vedere pt inceputul 2011: noul Cod al Muncii. Nu am primit un raspuns afirmativ generalizat nici de la Coalitie, nici de la PSD. Am facut un apel la intelegerea faptului ca nu mai putem continua cu actualul Cod care face extrem de inflexibila piata fortei de munca. S-a facut o evaluare a INS pe 28.000 de locuitne, pt a se constata nivelul de forta de munca la negru. A rexzultat ca 1 milion 680 mii de romani merg la muncadimineata, se intorc de la munca dupa-amiaza sau seara, dar nu figureaza ca se afla in campul muncii. Fiind vorba de o analzia sociologica, poate avea o eroare, dar asta este realitatea. Singura explicatie pe care o putem da acestui nivel urias de munca la negru este inflexibilitatea Codului Muncii.

Nu adopt o pozitie intelegatoare fata de patronat, pentru ca nu pot spune ca a nu respecta legea e un lucru scuzabil.
Se pare insa ca si situatia de criza i-a silit la accentuarea optiunii de a angaja oameni la negru. Drama e ca acesti oameni nu au nici asigurarile sociale platite, nici de sanatate si asta ii pune pe ei in situatie dificila, pt ca pensia nu le merge, in spital nu-l primeste decat daca e urgenta, n-are multe altele. Asta am incercat sa explic partidelor politice. Trecand peste eventuale reactii, sa flexibilizeze Codul Muncii ai acesti oameni sa nu mai fie expusi riscului social. N-o sa ajungem nici maine nici poimaine la crestere economica de 8% pentru a da confort patronatelor. Deci nu vor mai fi rcesteri explozive care sa absoarba forta de munca. Riscam ca pe termen lung multi cetateni sa nu aiba platite contributiile. Trebuie sa protejam interesele celor aflati in campul muncii, trebuie sa flexibilizam Codul Muncii.

Legea Educatiei – Sunt un sustinator total al adoptarii Legii Educatiei in aceasta sesiune. Lucrurile nu mai pot continua asa. E clar ca reforma din anii 97 – 98 e un mare esec. S-au creat universitati care dau diplome pe banda, sisteme de invatamant care nu creaza competente, s-a ajuns la o depreciere masiva a sistemului de educatie romanesc si la desprinderea de la realitatile economice ale Romaniei si UE. Esecul major al reformei educatiei initiata prin 98 trebuie sa trecem la un sistem de invatamant modern, care sa dea tinerilor competente si sa contribuie sa dizolvarea grupurilor de interese din universitati si alte sisteme de educatie.

Inteleg blocajul pe care in mod deosebit incearca sa-l faca unii parlamentari, chiar rectori, dar nu putem sacrifica si generatiile viitoare de dragul rectorilor si a profesorilor universitari, liderilor sindicali din educatie. Nu putem face asta. Si sustin aceasta afirmatie prin cifrele ulimelor evaluari. Romania e pe locul 49 la lectura si 47 la matematica, conform PISA. Nici la altele nu stam mai bine, la stiinte suntem pe locul 48 din 70 de tari, e cel mai prost loc din UE. Suntem a 27-a tara din cele 27 state membre UE. O spun cu toata sicneritatea, oameni bun, e clar ca trebuie sa facem ceva. Nu mai putem sa facem si din educatie o batalie politica. Oricate argumente s-ar aduce impotriva acestei legi, ea nu poate avea rezultate mai proaste decat actuala lege. Credinta mea este ca cea mai de pret resursa pt dezvoltare este educatia. E mult mai importanta decat sa ai gaze, titei, aur, cupru si carbune. Educatia e cea mai mare resursa de dezvoltare a unei tari in urmatorii 50 de ani.

Sunt un sustinator fara rezerva al noii legi a educatiei in forma promovata de Guvern, ea corespunde pactului pentru educatie semnat cu toate partidele in 2008. Nu vom obtine rezultatele schimbarii educatiei la un an dupa, ci dupa 10, 14 ani uneori. Marea inrtebare este mai rezista Romania 14 ani sub efectele legii educatiei din anii 90? Categoric nu! Legea rtebuie adoptata acm, pentru ca prima generatie trebuie sa aiba carti adaptate, spatii, dascali reorientati si pregatiti. Ori optiunea mea a fost ca aceasta lege rtebuie sa treaca inainte de sfarsitul acestui an.

Schengen

Romania va avea un raport bun din punct de vedere al pregatirii tehnice pe Schengen. Insa ineficienta sistemului de justitie din Romania conteaza. Exact CSM-ul, inima sistemului de Justitie,este in situatia cea mai dificila. Daca politicul a trecut legile, are o restanta politicul si fac un ultim apel la parlamentarii din PDL ca votul pentru cele 2 cazuri aflate pe ordinea de zi a Parlamentului rtebuie sa fie in favoarea Justitiei. … Cred ca votul s-a si dus la ora asta! Daca am vorbit degeaba, am vorbit degeaba!

Marea problema este legata de CSM, unde s-a sperat ca va fi respectata legea, mai ales alegerile in noul CSM. S-au facut niste interpretari discutabile care pun sub semnul intrebarii legitimitatea catorva memrbi ai CSM. Cei care n-au inteles prevederea din lege ca nu poate avea nimeni mai mult de 1 mandat de 6 ani la CSM. Sunt judecatori care au considerat ca dansii pot avea doua mandate. Pune sub semnul intrebarii credibilitatea acestei institutii.

Cei 3 membri ai CSM cu al doilea mandat nu au credibilitate, si acest lucru va fi marcat si de CE si de justitia romaneasca.

Stiu ca dansii sunt foarte sensibili si probabil considera orice declaratie a vreunui politician sau a presedintelui un amestec in treburile justitiei. Le spun ca nu e niciun amestec, este obligatia mea sa veghez la bunul mers al justitiei. CSM a dus Romania acolo unde a dus-o privind credibilitatea. Nu exista niciun sistem de justitie in UE care sa fi facut atata rau vreunei tari cat rau a facut justitia din Romania romanilor. Au facut-o din nepasare, din credinta ca sunt Dumnezeu, din dispret pentru interesul national, nevoia romanilor de a trai intr-o tara in care sunt protejati de lege. Acest raport intermediar este raspunsul la o solicitare expresa, am contestat raportul din vara sustinand ca a fost mult rpea dur si ca se impune o reevaluare. Toate celelalte institutii vor fi cotate pozitiv, mai putin CSM-ul. E greu de inteles cum o institutie formata din judecatori face atat rau dpdv al credibilitatii unei tari. La judecatori te astepti la mult mai mult. Dar asta este, avem o justitie independenta, care considera ca ei i se cuvine tot, iar de romani nu-i pasa. Asta in conditiile in care sunt foarte multi judecatori dedicati meseriei lor, dar din pacate in varful lor e o structura care reprezinta justitia si care face mult rau romanilor si Romaniei. Oricat s-ar supara si doamna Pivniceru, si doamna cu sotul arestat…Costiniu.