Campionatul Mondial din Africa de Sud, mai sarac ca niciodata!

Ideea ca fotbalul este doar un sport a fost de mult data uitarii. Campionatul Mondial care tocmai a inceput demonstreaza ca pana si mingea se invarte doar daca e platita. Sute de mii de fani la fata locului, alte cateva sute de milioane in fata televizoarelor si zeci de companii gata sa plateasca sume grele pentru orice aparitie in preajma celor zece stadioane care gazduiesc Campionatul Mondial (CM) de Fotbal. Sunt cateva dintre elementele vizibile ale unei „retete“ care atrage, din patru in patru ani, investitii de miliarde de euro, indiferent daca tara-gazda este SUA, Franta sau Germania. Sau, anul acesta, Africa de Sud, cea mai saraca tara care a organizat vreodata Cupa Mondiala.Si totusi, investitiile guvernului sud-african nu au fost cu nimic mai prejos decat cele derulate in trecut de tari mult mai bogate: 3,6 miliarde de dolari, din care 1,5 miliarde de dolari reprezinta costul modernizarii infrastructurii de transport, iar 1,26 miliarde de dolari, costul construirii sau modernizarii arenelor pe care se desfasoara partidele de fotbal. Pe langa aceste sume, in organizarea competitiei au fost absorbite inca 1,2 miliarde de dolari din largul buzunar al Federatiei Internationale de Fotbal (FIFA).Evident, atat FIFA, cat si guvernul din Pretoria se asteapta la venituri care sa depaseasca investitiile. Astfel, FIFA mizeaza pe venituri nete de circa 3,3 miliarde de dolari, in timp ce localnicii spera la o crestere a produsului intern brut cu 0,5% (altfel spus, circa 1,5 miliarde de dolari). Prin urmare, desi este principalul investitor, guvernul sud-african nu este si principalul beneficiar al sumelor incasate. De altfel, presa internationala a atras atentia in mai multe randuri ca FIFA va lua cu adevarat partea leului de pe urma evenimentului, in timp ce statului organizator nu ii ramane decat sa speculeze la maximum oportunitatile de imagine si sa atraga, gratie modernizarii infrastructurii, viitoare investitii. Cu toate acestea, Africa de Sud se declara multumita, estimand ca atat intreprinzatorii privati din turism si transporturi, cat si companiile din proprietatea statului vor inregistra profituri majore, chiar daca imposibil de anticipat cu precizie.