Te gandesti ca ai putea avea avionul tau. Nu e ca si cum ti-ai lua o masina. Afara de pretul aparatului, uneori destul de mic, detinerea si folosirea unui avion implica multe alte costuri. Am stat de vorba cu Gelu Vasile Frunza, profesor si pilot comandant, instructor si inspector de aeronave, care a povestit pentru Money.ro despre costurile exploatarii unui avion, despre avantajele si dezavantajele detinerii unui aparat de zbor. In ultimii ani, numarul aparatelor de zbor private in Romania a depasit 100 de exemplare, potrivit documentelor de inmatriculare. Proprietarul unui avion particular trebuie sa achite pentru zborurile efectuate sume deloc de neglijat pentru taxele aeroportuare: comunicatii, aterizare, balizare, handling, chiria pentru stationarea pe platou sau in hangar, toate acestea fiind prevazute in catalogul AIP Romania, unde se specifica cu exactitate care sunt procedurile obligatorii. La acestea se adauga platile corespunzatoare serviciilor aferente reviziilor tehnice periodice si evident contravaloarea carburantilor si lubrefiantilor precum a altor materiale consumabile necesare unei bune intretineri a aeronavei.Cat costa un avionUn avion ULM nou costa intre 60.000 si 140.000 de euro. Acelasi tip de avion la mana a doua poate fi cumparat pentru 45.000 – 100.000 de euro. Pe site-urile de anunturi se gasesc avioane ultrausoare si mai ieftine, dar dar nu intotdeauna merita sa-ti cumperi o aeronava second-hand, pentru ca, desi, starea generala poate fi una foarte buna. De exemplu pe aerofox.ro, gasesti oferte de avioane usoare care pornesc de la 5.000 de euro.Exemple de avioane ultrausoare fabricate in Romania: avionul Festival R40 S, avion ultrausor de conceptie romaneasca, proiectat si produs de Aerostar Bacau la un pret de 98.900 dolari.Citeste articolul integral pe money.ro