Ce spun romanii despre Statele Unite ale Americii – Partea a II-a

Spiritualitate romaneasca pe taram americanPartea a II-a – Bisericile romanesti din SUA, oaze de spiritualitate si loc de intalnire pentru comunitatile romanesti!Pe
coasta de est a Statelor Unite exista mai multe comunitati romanesti.
Cele mai puternice si mai vechi sunt in New Jersey, Michigan si
Illinois. Comunitatile de romani sunt strans legate de bisericile
romanesti din zona. Spiritualitatea si traditia romaneasca se
pastreaza, in mare parte, datorita preotilor si a activitatilor
organizate de bisericile romanesti din SUA. Comunitatea din jurul
capitalei americane este destul de mica comparativ cu alte comunitati
romanesti din SUA si relativ noua. Numara circa 600 de romani care
locuiesc in District of Columbia, Virginia si Maryland. Poti sa-i
intalnesti si sa-i cunosti la slujba de duminica in biserica romaneasca
„Sfanta Cruce” din Alexandria sau in biserica „Sfantul Mark” din
Hegerstown MD. Biserica Sf. Mark este o biserica construita de rusi,
in care slujba de duminica se tine de doua ori. Odata de catre preotul
ortodox rus, in limba rusa si a doua slujba de catre preotul rev.
Nicolae Fadur, reprezentant al Sf. Philothea Mission – misiune catolica
in MD.Biserica ortodoxa din Alexandria este construita de
comunitatea romaneasca si are in afara de obisnuita slujba religioasa,
o scoala de duminica pentru copiii romani. In sala destinata copiilor,
preoteasa Ioana impreuna cu cateva mamici, predau copiilor romani ore
de geografie si istorie a Romaniei, ii invata despre obiceiurile si
traditiile romanesti. Biserica organizeaza de doua ori pe an,
festivalul romanesc de primavara, respectiv festivalul de toamna, un
eveniment la care poti sa vezi cateva sute de romani in acelasi loc.
Sunt invitati artisti, cantareti si formatii din Romania, se mananca
mititei si sarmale, mamaliguta, cremes, ciorba de burta, se bea bere,
palinca sau vinuri romanesti, se asculta muzica romaneasca, se
danseaza, se canta si se fac donatii pentru biserica cea noua „Sfantul
Andrei”, un proiect ambitios inceput de regretatul parinte Calciu
Dumitreasa si preluat de parintele paroh Claudiu Lutai.Anul
trecut, la Festivalul Romanesc de primavara 2007 a venit formatia
„Pasarea Colibri”. A fost ultima data cand romanii din SUA au avut
ocazia sa-l vada si sa-l auda pe Florian Pitis. La festivalul din 2007
cat si la cel din 2008, romanii au fost incantati cu muzica populara
romaneasca din toate zonele tarii de catre o mare doamna a cantecului
polular romanesc, doamna Mioara Pitulice, care locuieste impreuna cu
familia, de opt ani la Fredericksburg VA. In toamna anului 2007, pentru
romanii din America a cantat domnul Gheorghe Turda. De asemenea, la
Festivalul romanesc din primavara acestui an, romanii au avut ocazia
sa-i intalneasca pe cei de la IRIS, invitati speciali ai festivalului
din initiativa Consiliului Parohial al Bisericii din Alexandria. Parintele
paroh Claudiu Lutai s-a nascut intr-o familie de preoti, la
Sighetu-Marmatiei, in anul 1973. A crescut in dragoste si credinta
stramoseasca ortodoxa, a urmat cursurile Seminarului Teologic
Cluj-Napoca pe care l-a absolvit in anul 1994. Si-a aprofundat
cunostintele teologice la Facultatea de Teologie Ortodoxa din
Cluj-Napoca, promotia 1998. S-a casatorit cu Ioana, fiica preotului
Damian din Astoria, New York, in septembrie 2001. In noiembrie 2001 a
primit Sfanta Taina a hirotonisirii in treapta diaconiei, urmand sa
slujeasca timp de un an si jumatate alaturi de socrul sau in Biserica
Sf. Apostoli Petru si Pavel din New York . La data de 16 Februarie
2003, Dumnezeu i-a daruit un fiu, Grigore. Cu vrerea Bunului Dumnezeu
si cu binecuvantarea IPS Nathaniel a fost hirotonit ca preot de catre
PS. Irineu in Biserica Sf. Maria din New York, pe seama misiunii
Hartford, Connecticut, unde a slujit aproape doi ani. In anul 2005 a
fost numit preot la parohia Invierea Domnului din Hayward,
California. Incepand cu data de 10 mai 2007 este preot la parohia Sf.
Cruce din Alexandria-Virginia, preluand parohia si proiectele
predecesorului sau, ilustrul si regretatul parinte Gheorghe Calciu
Dumitreasa. Tot in anul 2007, pe 6 Noiembrie, primeste un alt dar de la
Dumnezeu, se naste cel de al doilea baiat, Iustin.Am ajuns in
SUA intr-o primavara, cu putin inainte de Paste. Primul loc in care am
intalnit romani a fost biserica din Alexandria, intr-o noapte de
aprilie, la slujba de Inviere. Eram pentru prima data departe de casa
de sarbatori. Simteam nevoia sa primesc lumina alaturi de romani si am
mers cu sufletul deschis la biserica din Alexandria. De la mine de
acasa sunt 27 de mile pana la biserica. Am intalnit acolo romani care
veneau de la 50 -60 de mile pentru slujba de Inviere. Niciodata n-am
simtit sarbatoarea Invierii Domnului la fel ca atunci! Niciodata in
Romania n-am simtit sarbatorile la fel cum le simt in America. Acasa,
in Romania, puteam sa merg la biserica pe jos – in 10 minute ajungeam,
erau biserici peste tot. N-am constientizat rolul bisericii cat am
trait in Romania. A merge la biserica era un lucru simplu si adesea
amanat pentru ca aveam treburi mai importante …Treceam pe
langa biserici in fiecare zi, puteam sa intru oricand. Nu o faceam din
lipsa de timp sau pentru ca nu simteam ca ar fi absolut necesar pentru
sufletul meu. Nu sunt o fire religioasa, iar credinta nu este cea mai
mare virtute a mea. Poate de aceea nu am dat o importanta deosebita
actului spiritual si religiei pana cand am ajuns in America. Departe de
casa, am inceput sa simt altfel biserica, rolul ei si legaturile pe
care le induce cu Romania si spiritualitatea romaneasca. Cunosc
romani care pe o raza de 100 de mile nu au nicio biserica ortodoxa si
din acest motiv merg in alte biserici baptiste, evanghelice, lutherane,
penticostale, catolice sau de orice alt rit. Prezenta la slujba de
duminica, intr-o biserica ortodoxa romaneasca, este pentru multi romani
din America un eveniment important. Mi-am amintit ca sotul meu mi-a
povestit despre asta, dar lucrurile si faptele au capatat alta
rezonanta aici, la zeci de mii de kilometri de casa. In 2001, sotul meu
era in vestul Americii, in Albuquerque NM. Era singur printre straini.
De Paste trebuia sa mearga 18 ore pe autostrada, din New Mexico pana in
Kansas, unde era cea mai apropiata biserica ortodoxa, o biserica
greceasca, ca sa poata participa la slujba de Inviere.Mi-am
amintit povestea in noaptea de Inviere, inconjurata de cateva sute de
romani care stateau in ploaie in jurul bisericii din Alexandria, in
miez de noapte, veniti de la zeci si sute de kilometri distanta. Acea
sarbatoare de Paste, prima petrecuta in SUA, este o amintire care s-a
sapat adanc in memoria mea si cred ca o voi purta asa cum este, cu
toate amanuntele de-a lungul vietii mele.Biserica Sfanta Cruce
din Alexandria este o bisericuta mica, din lemn, asezata foarte aproape
de sosea. Masinile trec neintrerupt si fac un zgomot infernal. Trebuie
sa stai cu urechile ciulite ca sa inteegi ce spune preotul. Peste drum,
blocuri imense cu 20-25 de etaje amintesc oarecum de cartierele de
locuinte din Romania. In parcarea supra-aglomerata de masini vezi
numere de inmatriculare din tot felul de state vecine cu Virginia sau
mai indepartate. Gazonul care inconjoara biserica este plin de romani.
In sala de la subsol este lumina, cineva pregateste vasele din care se
vor imparti „pastele”Claudiu Tarziu- in memoriam Pr. CalciuParintele
Gheorghe Calciu-Dumitreasa si-a inteles menirea de pastor de suflete in
ambele dimensiuni: de truditor intru reinduhovnicirea semenilor si de
luptator pe taram social. Parintele Calciu este unul dintre acei
luptatori anticomunisti care au marturisit credinta lor in ideea
nationala si in Hristos, cu insasi sangele lor. A indurat 21 de ani de
inchisoare sub comunisti (1948-1964, 1979-1984), experimentand si furia
iadului reeducarii din puscaria pentru studenti de la Pitesti. Numele
sau este pomenit – cu respectul si mirarea starnite de cei care invie
din morti in sens teologic – in scrierile despre Infernul Pitesti ale
regretatului Dumitru Bacu (1925-1997) si ale admirabilului Dumitru Gh.
Bordeianu, doi dintre cei care au patimit alaturi de studentul
medicinist, pe atunci – Calciu.Prefatatorul si ingrijitorul
volumului Razboiul intru Cuvant, Razvan Codrescu, care merita aprecieri
pentru felul cum si-a implinit sarcina, subliniaza: Toata viata
acestui om de dupa tragicul episod pitestean a fost una de marturisire
si de jertfa. El a masurat, in sufletul si carnea sa, distanta dintre
iad si rai. Poate ca nimeni nu a mai reusit dupa Pitesti o victorie
morala atat de pilduitoare si de nedezmintita. Pentru ca exista un caz
Gheorghe Calciu, se poate afirma ca experimentul Pitesti a esuat .In
urma amnistiei generale din 1964, Gheorghe Calciu a fost eliberat. A
urmat Filologia si Teologia, fiind investit cu harul preotiei. Ca
profesor la Seminarul Teologic Ortodox din Bucuresti, a continuat sa se
razvrateasca impotriva sistemului. Momentul in care isi asuma rolul
de tribun acuzator la adresa regimului este 1 mai 1977, la daramarea
Bisericii Enei din Bucuresti, pe locul careia se voia cladirea unei
crasme. Predicile sale de la Biserica Radu-Voda, unde slujea, adresate
in special tinerilor, i-au atras o noua condamnare abuziva, in 1979,
care determina un val de proteste din partea exilului romanesc. In
ajutorul sau se ridica Mircea Eliade, Virgil Ierunca, Eugen Ionescu,
Monica Lovinescu, Paul Goma. Dupa intense presiuni internationale, in
1984 a fost eliberat, iar in 1985 i s-a impus sa paraseasca tara. In
exil (SUA), si-a continuat lupta in numele lui Dumnezeu si eforturile
pentru apararea intereselor romanilor, numarandu-se printre fondatorii
Romfest – cea mai mare sarbatoare a romanilor de pretutindeni – al
carui Comitet International il conducea.Razboiul intru Cuvant
este precedat de aparitia in tara a volumelor Sapte cuvinte catre
tineri (Ed. Anastasia, Bucuresti, 1996) si Rugaciune si lumina mistica.
Eseuri si meditatii religioase (Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1998). Razboiul
contine, pe langa cele Sapte cuvinte catre tineri rostite in Postul
Mare al anului 1978 (Chemare, Sa zidim biserici, Cer si pamant,
Credinta si prietenie, Preotia si suferinta omeneasca, Despre moarte si
inviere, Iertarea), un Cuvant catre telologi (tot din 1978), precum si
un nou cuvant din 1998 (Hristos a inviat in inima ta!).In
Addenda sunt incluse cateva scrisori, prefete si interviuri din
perioada postdecembrista ale Parintelui Calciu. Textele dezvaluie
caracterul de luptator al autorului, pentru care miza cea mai
importanta este trezirea si canalizarea constiintelor tinere. Intr-o
scrisoare catre Comite des Intellectuels pour l’Europe des Libertes
(1978), Sfintia Sa enumera motivele pentru care a fost ostracizat.
Pentru ca am cerut libertatea de a putea predica fara nici un fel de
oprelisti. Pentru ca am protestat impotriva demolarii bisericilor.
Pentru ca am cerut scutirea teologilor de serviciul militar (…).
Pentru ca am revendicat pentru crestini, tineri sau batrani, dreptul de
a intra in monahism, lucru pe care Statul il interzice . Pozitiile sale
publice exprimate in predici, scrisori si interviuri se constituie
intr-un amplu mesaj national construit pe mesajul crestin, in duhul
traditiei ortodoxe, raportat indeosebi la tineri.Nazuintele
Parintelui Calciu nu pot ramane doar la conditia de marturisiri, ci
tintesc vertical spre a contura un model de comportament pentru tanara
generatie. Mesajul Consiliului Parohial al Bisericii
Sfnta Cruce referitor la proiectul bisericii noi care va purta hramul
Sfantului Andrei. Parohia Sfanta Cruce s-a angajat cu
dragoste si nevointa sa ridice Casa Domnului, pentru numeroasa
comunitate romaneasca din zona, pentru pastrarea spiritualitatii
ortodoxe romanesti in generatiile viitoare, lucrare inceputa de
parintele Gheorghe Calciu, si pe care o continuam cu rabdare si
nadejde, si bineinteles simtind ajutorul permanent venit de la Bunul
Dumnezeu. Pe terenul cumparat de Biserica din str. 9111 River Rd.
– Potomac, Maryland, de 3 acri, se propune amplasarea Bisericii Sfantul
Apostol Andrei cu o capacitate de aproximativ 250 locuri si o sala
sociala cu anexe de capacitate similara. Planul bisericii este alcatuit
dupa traditia bisericilor ortodoxe romanesti; va cuprinde un pridvor
deschis (open porch), un vestibul de acces la ascensor, scara si
biserica propriu-zisa compusa din nava centrala cu cele doua abside si
altar. Totodata, in volumul central este prevazut, deasupra
vestibulului, o supanta (mezzanine) pentru corul Bisericii. Anexele
bisericii: oficiu, grupuri sanitare, spatiu tehnic si de depozitare
sunt prevazute la subsol. Tot aici, in prima etapa, temporar, este
prevazut si spatiu pentru sala de mese unde prin folding partitions
se va crea si spatiu pentru clasele de copii. Planul de
situatie care este in lucru, acomodeaza pe langa biserica si
dependintele aratate mai sus, spatii verzi, cai de acces si 65 locuri
amenajate de parcaj. La exterior, Biserica respira atmosfera
traditionala ale lacasurilor de cult romanesc, fiind prevazut si spatiu
pentru picture murale de genul acelora pe care le intalnim la
ctitoriile bisericilor din timpul domnitorului Stefan cel Mare si Sfant
(e.g. Biserica Sf. Gheorghe de la Voronet). Proiectul
arhitectural a fost conceput de architectul Aurel Velculescu si
Gabriela Condrut. Proiectul a fost revizuit si avizat de Comisia
Episcopiei de Arta Religioasa, ocazie prin care Inalt Prea Sfintitul
Arhiepiscop Nathaniel a avut bunatatea sa ne dea indicatii cu privire
la orientarea pe teren a bisericii, vestibulul de acces, dimensiunile
altarului si inaltimea turlei – elemente ce au fost deja incorporate in
prezentul proiect.Proiectul de design arhitectural a fost recent finalizat. In prezent se lucreaza la:- planurile de structura, care au fost incepute de Valentin Iordache.- planurile de sisteme electrice coordonate de Aurel Blindu cu ajutorul lui Razvan Nae. Consiliul
Parohial a aprobat inceperea primelor proceduri legate de constructie:
Subdivision amp; Preliminary Plans , care datorita procedurilor de
inregistrare specifice se estimeaza ca vor putea dura pana la un an de
zile. In acest timp se vor continua si finaliza planurile pentru
etapele urmatoare.DARUIND VEI DOBANDI Va
rugam sa pomeniti acest proiect in rugaciunile dumneavoastra zilnice,
rugand pe Bunul Dumnezeu sa ne daruiasca putere duhovniceasca spre a
alunga toate ispitele ce se ivesc atunci cand o Biserica este inaltata.
Pentru a finaliza proiectul o sa fie nevoie si de planuri detaliate de
executie arhitecturale, de inginerie civila, de sisteme mechanice si de
conducte de apa. Pentru a tine costurile cat de mici posibile, va rugam
sa ne contactati daca cunoasteti Civil, Mechanical, or Plumbing
Engineers care ar putea sa ajute la proiectul bisericii noi la preturi
reduse sau pro bono. De asemenea ajutorul dumneavoastra
financiar este esential pentru accelerarea constructiei Bisericii
Sfantul Apostol Andrei. In acest moment donatiile romanilor din zona
DC, VA si MD acopera plata lunara a imprumutului pentru achitarea
terenului si ne permit o avansare lenta in planurile de constructie. De
mare ajutor sunt angajamentele lunare de donatie, prin care romanii se
angajeaza sa plateasca o anumita suma lunar, deoarece ele ne permit sa
facem o planificare financiara de lunga durata. De asemenea
facem apel pentru donatii spre a acoperi plata pentru acest prim pas
legat de constructie: Subdivision amp; Preliminary Plans . Suma
estimata este intre $15,000 si $25, 000. Orice suma este binevenita.
Donatiile le puteti trimite pe adresa Bisericii Sfanta Cruce: 5150
Leesburg Pike, Alexandria, VA 22302. Va rugam sa adresati cecurile
catre: HOLY CROSS CHURCH, mentionati pe cec pentru SUBDIVISION –
BISERICA SF. AP. ANDREI. Dumnezeu sa va rasplateasca bunavointa si sa
va inmulteasca darul!“Scoala de Duminica. Lasati
copiii sa vina la Mine (Matei 19,14) Preoteasa Ioana de la biserica
Sfanta Cruce din Alexandria este initiatoarea acestui proiect. Aceasta este scrisoarea deschisa a preotesei Ioana adresata romanilor din parohia ortodoxa romaneasca de la Alexandria.“Dragi
parinti, Va anunt cu drag ca noul an scolar a inceput si pentru scoala
noastra duminicala. Scoala de Duminica s-a infiintat in data de 13
ianuarie 2008 din nevoia de a pastra legaturile cu patria mama. Copiii
nostri, chiar daca s-au nascut in America, trebuie sa stie ca sunt
romani, sa cunoasca istoria si geografia Romaniei. Multi dintre copiii
dumneavoastra vorbesc mai bine limba engleza decat limba romana. Este
datoria noastra de parinti naturali si spirituali sa insuflam acestor
copii dragostea pentru tara lor de origine. Este datoria noastra sa-I
invatam sa fie mandrii ca sunt romani. Cursurile au loc in fiecare
duminica incepand cu ora 10:00a.m. pana la 11:00a.m. Copiii vor studia
elemente de traditie, cultura, geografie, istorie si spiritualitate
romaneasca. Dupa ora 11:00, participam cu totii la Sfanta Liturghie si
copiii primesc Sfanta Impartasanie. Pana in prezent sunt inscrisi 46 de
copii insa cine mai doreste sa-si inscrie copiii la scoala de duminica
este bine primit oricand. De asemenea, cine doreste sa ajute scoala de
duminica ca instructor, este rugat sa precizeze acest lucru. Va astept
cu dragoste!”