Cifre de scolarizare pentru anul 2010-2011 in invatamantul preuniversitar si superior

Cifrele de scolarizare pentru anul scolar 2010-2011 in invatamantul preuniversitar si superior de stat au fost aprobate miercuri de Guvern. Numarul locurilor in gradinitele de stat in anul scolar 2010-2011 este de 660.000, iar cel al locurilor in invatamantul liceal, clasa a IX-a, invatamant de zi, este de 210.000. Numarul elevilor in clasele V-VIII, invatamant de zi, a fost stabilit la 930.000. Pentru invatamantul postliceal de zi si/sau seral sunt alocate 14.732 de locuri. In invatamantul universitar, stabilirea cifrei de scolarizare pentru ciclul de licenta a avut la baza, intre altele, numarul estimat al absolventilor de liceu cu diploma de bacalaureat din promotia 2010 si din promotiile anterioare si propunerile inaintate de catre universitati, in functie de capacitatea de scolarizare. Prin urmare, pentru studiile universitare de licenta (anul I) s-au alocat 62.600 de locuri (la fel ca in anul trecut), pentru masterat au fost repartizate 35.500 locuri (la fel ca in anul trecut), iar pentru doctorat numarul locurilor a ajuns la 3.500 (cu 500 mai mult decat in anul precedent).Cifrele de scolarizare dimensioneaza sistemul national de invatamant in functie de o serie de indicatori specifici pentru fiecare ciclu de invatamant in parte. Se are in vedere faptul ca institutiile de invatamant trebuie sa functioneze astfel incat, prin calitatea serviciilor, sa raspunda asteptarilor publice. Pentru invatamantul preuniversitar de stat, propunerile pentru cifrele de scolarizare se bazeaza pe proiectele inaintate de catre inspectoratele scolare si sunt fundamentate pe evolutia demografica a populatiei de varsta prescolara si scolara, pe capacitatea liceelor de a raspunde solicitarilor, pe optiunile elevilor si parintilor, pe studiile privind evolutia in perspectiva a pietei muncii, respectiv tendintele privind dezvoltarea regionala si a zonelor in care se afla unitatile de invatamant. Numarul de locuri pentru invatamantul de arta si sportiv a fost corelat cu performantele realizate in acest domeniu. Aprobarea acestei hotarari permite accesul absolventilor unui anumit nivel de pregatire/calificare catre un nivel superior de invatamant si stabilirea echilibrata a numarului de locuri pentru anii I de studii in invatamantul liceal si universitar. Documentul se bazeaza pe tendintele de dezvoltare sociala, economica, a prognozei ocuparii fortei de munca pe regiuni de dezvoltare, in concordanta cu evolutiile mobilitatii la nivel european, precum si modul optim al organizarii formatiunilor de prescolari, elevi si studenti pentru anul scolar/universitar 2010-2011.Propunerile pentru studiile universitare de masterat si doctorat au avut in vedere cresterea numarului de locuri pentru programele de master, mesajele provenite din mediul economic si social, stimularea implicarii comunitatii academice in prospectarea cererilor sociale si economice de calificari universitare, in organizarea fluxurilor studentesti si a programelor de studii in functie de aceste cereri, astfel incat sa sporeasca in mod notabil contributia invatamantului superior la accelerarea, chiar orientarea, schimbarilor din societatea romaneasca.