Din 2011 se schimba modul de supraveghere a bancilor, pietelor bursiere si companiilor de asigurari

Dupa o lupta de mai bine de un an spre o reforma radicala a sistemului european de supraveghere financiara, Parlamentul European a adoptat miercuri pachetul de reforme care reprezinta o schimbare fundamentala a modului de supraveghere a bancilor, a pietelor bursiere si a companiilor de asigurari, incepand cu 2011. Trei noi autoritati europene de supraveghere (AES) vor fi create si vor inlocui actualele comitete de supraveghere. Competentele lor vor fi mult mai importante decat natura consultativa a actualului sistem si este posibil ca acestea sa dispuna in viitor de prerogative suplimentare, datorita clauzei de revizuire. Consiliul european pentru riscuri sistemice (ESRB) va fi de asemenea creat, pentru a monitoriza si a avertiza cu privire la acumularea de riscuri in economia europeana. Acest nou sistem va trebui sa ofere o mai buna protectie in fata unor cazuri similare, precum cel al bancii belgiene Fortis, interdictia vanzarii in lipsa fara prevalidare ( naked short-selling ) din Germania, pierderile persoanelor care detineau asigurari de viata in Marea Britanie, Irlanda si Germania din cauza falimentului companiei Equitable Life. In acelasi timp, noile reglementari ar trebui sa consolideze piata unica a serviciilor financiare si sa ofere o mai buna protectie a investitorilor. Reforma superficiala sau structurala?Unele state membre, in special cele in care exista centre financiare mari, au fost in favoarea unei reforme limitate. Aceasta a determinat o reducere semnificativa a obiectivelor propunerii Comisiei, acestea insesi fiind considerate insuficiente de catre deputati. Raportorii din partea Parlamentului European au aratat inca de la inceput ca sistemul are nevoie de o reforma serioasa, asa incat riscurile sa fie mai bine intelese de la bun inceput, in primul rand printr-o mai buna comunicare intre autoritatile nationale de supraveghere. Acordul final la care se ajuns a transformat natura consultativa a comitetelor in autoritati care dispun de competente de control veritabile. Autoritatea europeana de supraveghere va avea noi competente pentru solutionarea litigiilor dintre autoritatile nationale de supraveghere si pentru interzicerea temporara a produselor si activitatilor financiare considerate a fi riscante. Daca autoritatile nationale nu isi indeplinesc obligatiile de a actiona, autoritatile europene pot impune decizii in mod direct institutiilor financiare, precum bancilor, pentru a garanta respectarea legislatiei europene. Activitatea curenta a Autoritatii europene de supraveghere presupune un rol de coordonare in garantarea unei functionari consecvente si coerente a colegiilor autoritatilor de supraveghere pentru institutiile transfrontaliere din UE. Competentele autoritatilor europene de supraveghere (AES)In cazul unui dezacord intre autoritatile nationale, AES vor putea impune masuri de mediere obligatorii. In cazul in care nu se poate ajunge la un acord in cadrul colegiului autoritatilor de supraveghere, Autoritatea poate lua decizii in materie de supraveghere care sa fie direct aplicabile institutiei in cauza. AES vor putea interveni ca mediatori din proprie initiativa, fara a avea nevoie de o solicitare din partea autoritatilor nationale.Totodata EAS vor putea monitoriza modul de punere in aplicarea a legislatiei UE de catre autoritatile nationale de supraveghere. Daca aceste obligatii nu sunt implementate in mod corect, EAS vor putea elabora instructiuni adresate autoritatilor nationale, iar daca acestea nu respectate, instructiunile pot fi adresate direct institutiei financiare, careia i se va solicita remedierea incalcarii legislatiei UE.Protectia consumatorilor – obiectivul principalCa raspuns la complexitatea serviciilor financiare actuale, deputatii au pledat pentru centralitatea protectiei consumatorilor in ceea ce priveste activitatea AES, care vor avea competenta de a investiga anumite tipuri de institutii financiare, produse financiare precum cele toxice sau activitati financiare precum asa-numita „vanzare in lipsa fara prevalidare” („naked short selling”), de a evalua riscurile pe care acestea le pot avea asupra pietelor financiare si de a emite avertizari daca este necesar.In anumite cazuri specifice prevazute in legislatia financiara, AES pot interzice sau limita anumite produse sau activitati financiare periculoase, sau chiar solicita Comisiei prezentarea de propuneri legislative care sa interzica permanent astfel de activitati sau produse.Consiliul european pentru riscuri sistemice (ESRB)Deputatii au solicitat ca ESRB sa dispuna de competente sporite in vederea asigurarii unei comunicari rapide si clare. ESRB va dezvolta un set comun de indicatori pentru a permite calificari ( ratings ) uniforme ale riscurilor diferitelor institutii financiare transfrontaliere si pentru a identifica tipurile de risc pe care acestea le pot avea. ESRB va elabora de asemenea un sistem tip semafor pentru a reflecta diferitele grade de risc. Pentru a imbunatati capacitatea ESRB de a estima cumularea de riscuri si pentru a detine o expertiza cat mai larga, Comitetul consultativ stiintific va avea ca membri si oameni de stiinta.Pentru a avea o vizibilitate adecvata, precum si credibilitatea necesara, presedintele Bacii Centrale Europene va prezida pentru primii cinci ani asupra ESRB. Competente sporite daca va fi necesarCompetentele AES si ale ESRB vor putea creste in timp. Deputatii au insistat ca Comisia sa raporteze la fiecare trei ani referitor la oportunitatea integrarii supravegherii separate in materie de operatiuni bancare, titluri si asigurari, avantajele de a avea sediile AEE intr-un singur oras si la posibilitatea extinderii prerogativelor AES, in special asupra institutiilor financiare cu activitati paneuropene.Rolul Parlamentului EuropeanDeputatii au reusit sa asigure controlul democratic al intregului sistem de supraveghere. Parlamentul va putea bloca prin veto numirea presedintilor AES si va avea un cuvant de spus in ceea ce priveste dezvoltarea standardelor tehnice si a masurilor de punere in aplicare. In plus, presedintele ESRB va informa in mod confidential, presedintele si vice-presedintii comisiei PE pentru afaceri economice despre activitatile ESRB.Potrivit actelor legislative, Comisia Europeana, AES si ESRB vor putea solicita Consiliului UE sa declare o situatie de urgenta, dar si Parlamentul va dispune de asemenea de aceste prerogative prin adoptarea de rezolutii si intrebari.