Dupa 20 de ani. Sorin Oprescu explica cum se fura energia termica a Bucurestiului

Invitat in emisiunea Dupa 20 de ani, difuzata duminica la ProTV si PROTV NEWS, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a vorbit despre "baietii destepti" ai energiei termice din Bucuresti si relatia paguboasa dintre cele doua regii, RADET si ELCEN.

Primarul general al Bucurestiului a explicat "ingineria" prin care se pierdeau bani ai Capitalei, prin tevile de distributie ale RADET-ului si ELCEN (Electrocentrale Bucuresti).

"O serie intreaga de nedreptati. Nedreptati le spun eu acum. La vremea respectiva au fost probabil foarte bune pentru cei care produceau si vindeau energie electrica. De exemplu: la CET Berceni teava cu gaz trece la 12 metri si ceva prin curtea CET-ului, se duce si face un ocol pana la distributorul principal, ca sa-i zic asa, de gaze, dupa care se intoarce cam un kilometru si se duce, dupa care se intoarce. In urma cu ani am intrebat, nu se poate face aici un bypass de 12 metri in curte la ELCEN? Aici e problema de inginerie domne. Bine domne. I-am intrebat si eu pe altii. Sigur ca se poate." – a spus edilul-sef.
O alta metoda prin care se incerca justificarea cheltuirii banilor dati de PMB erau asa-zisele "investitii": "M-au omorat cu investitiile. Treceau la investitii cartiere intregi – schimbat teava. Asta e principiul, era principiul ca sa poata sa castige niste bani."

Sorin Oprescu a vorbit si despre comisioanele aplicate pentru cumpararea si distributia gicacaloriei in Bucuresti.

"Da, si hotia mergea inspre ELCEN. Si la ELCEN se facea asa. Cumpara cu 1,5, dau un exemplu, 1,5 lei cumparau gigacaloria pentru termo, ca el producea 20%, si mie mi-o vindea cu 2,5. Si la 2,5 el imi spunea dumneata ai sa-mi platesti atata, dumneata ai sa-mi platesti penalitatile, dumneata ai sa-mi platesti datoria. Iar eu ma duceam cu banii cum va spuneam, ii turnam acolo si la revedere. Si atunci nu am avut niciodata un control efectiv al banilor pe care astia ii pun in practica. Pai daca e societate comerciala nu se mai conduce dupa principii politice, asta vreau sa intelegeti. Se conduce dupa principii comerciale. Nu o s-o conduc eu, o s-o conduca specialistii." – a declarat primarul general Sorin Oprescu in emisiunea "Dupa 20 de ani".

Guvernul va sesiza DNA asupra activitatii Regiei Autonome de Distributie a Energiei Termice (RADET) din perioada 2010-2012, aratand ca reprezentantii regiei au efectuat cheltuieli fara ca bugetele sa fie aprobate de CGMB, au prejudiciat patrimoniul societatii prin modul de plata catre furnizori si au atribuit contracte fara sa respecte toate etapele.

Concluziile au fost sintetizate de catre Corpul de Control al Guvernului, iar nota cuprinzand rezultatul verificarilor a fost transmisa si Servicului Roman de Informatii. In document se arata ca actiunea de control a fost declanasta in urma solicitarii adresate in acest sens de catre primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, depusa la cabinetul premierului Victor Ponta in noiembrie anul trecut.
Inspectorii guvernamentali arata ca, potrivit legii, bugetul de venituri si cheltuieli al RADET trebuie sa fie aprobat de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB), dar ca, in perioada 2010 – 2012, reprezentantii legali ai regiei au efectuat cheltuieli fara ca bugetele sa fie aprobate de catre Consiliul. Urmare a acestei situatii, in 2011 RADET a depasit nivelul cheltuielilor cu salariile realizat in 2010 cu 5,4 milioane lei, contrar dispozitiei legale care stabileste ca operatorii economici care primesc subventii sau transferuri de la bugetul local pentru activitatea de exploatare nu pot depasi nivelul cheltuielilor cu salariile aferente anului precedent.

In ceea ce priveste situatia creantelor si a datoriilor inregistrate de regie, in document se afirma ca, la 30 septembrie 2012, RADET a inregistrat creante in suma totala de 889,8 milioane lei, din care suma de 777,2 milioane lei creante fata de Primaria Municipiului Bucuresti, pentru subventii si ajutoare de incalzire. in perioada 2010 – 2012, din cauza incasarii cu intarziere sau a neincasarii creantelor, regia a inregistrat cheltuieli suplimentare, reprezentand penalitati calculate de furnizorii de energie termica (cel mai important furnizor fiind Electrocentrale Bucuresti), in cuantum total de 695,5 milioane lei.

In perioada 2010 – 30 septembrie 2012, au fost incheiate angajamente de plata cu mai multi debitori (populatie, agenti economici si institutii publice) in vederea esalonarii datoriilor pe care acestia le inregistrau ca urmare a neachitarii contravalorii facturilor de energie termica. Angajamentele de plata au fost incheiate cu incalcarea de catre reprezentantii regiei a prevederilor procedurii legale, si anume au fost incheiate angajamente de plata cu acelasi debitor pentru noi debite inregistrate chiar daca acesta nu a onorat angajamentele anterioare si nu a achitat debitele pentru care s-a stabilit esalonarea si au fost incheiate angajamente de plata cu diversi debitori care au fost semnate in numele directorului general al RADET de catre persoane ce nu aveau delegata competenta de a aproba astfel de angajamente.
 
Datoriile inregistrate de regie au fost constituite, in majoritate, din obligatiile de plata catre furnizorii de energie termica, energie electrica, apa si gaze naturale reprezentand contravaloarea livrarilor, precum si din penalitatile calculate pentru neplata la termen a facturilor emise. Principalul furnizor fata de care regia a inregistrat datorii in perioada 2010 – 2012 a fost Electrocentrale Bucuresti (ELCEN). Astfel, la 30 septembrie 2012, RADET a inregistrat fata de acest furnizor datorii in suma de 2,2 miliarde lei (87% din totalul datoriilor inregistrate de RADET la aceasta data), din care circa un miliarde de lei ca penalitati.

Nota contine si un capitol privind constituirea preturilor de vanzare si stabilirea tarifelor aplicate de RADET, in care se arata ca, in perioada 2010 – 2012, preturile de achizitie a energiei termice de la principalul furnizor, Electrocentrale Bucuresti, au fost stabilite prin decizii ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, dar ca aprobarea intrarii in vigoare a noilor tarife de transport si distributie, precum si a tarifelor de transport (ce sunt o componenta a preturilor locale de facturare, atat catre populatie, cat si catre agentii economici), s-a realizat de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti, la propunerea RADET si pe baza avizului Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, cu intarziere fata de data intrarii in vigoare a deciziilor Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei.
Aceasta intarziere in corelarea tarifelor practicate de RADET cu pretul platit pentru energia termica achizitionata a condus la inregistrarea de catre RADET si, in mod indirect, de catre Primaria Municipiului Bucuresti, a unor cheltuieli suplimentare.

Astfel, Primaria Municipiului Bucuresti a platit suplimentar sume cu titlu de subventie generate de cresterea efectiva a pretului energiei termice (in functie de care s-a stabilit nivelul subventiei acordate), in conditiile in care pretul local catre populatie a ramas nemodificat, iar RADET a inregistrat cheltuieli suplimentare ca urmare a efectuarii unor cheltuieli de transport si distributie a energiei termice ce au avut la baza preturile de achizitie anterior aprobate.

In perioada 2010 – 30 septembrie 2012, cheltuielile suplimentare inregistrate de RADET din cauza intarzierii mentionate, in relatia cu principalul furnizor de energie termica, Electrocentrale Bucuresti, au fost in cuantum de 13,9 milioane lei.

In legatura cu modul de inregistrare de catre Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice Bucuresti a sumelor incasate de la clienti si in ceea ce priveste modul in care furnizorii au inregistrat in evidente sumele platite de catre regie, s-a constatat ca sumele incasate de la clienti sunt inregistrate de RADET conform mentiunii platitorului de pe documentul de plata, iar in lipsa acestei mentiuni se considera ca platile sunt efectuate pentru facturi emise, in ordine cronologica. In acest sens, RADET este obligata sa stinga datoriile aferente facturilor emise catre consumatori, conform mentiunii facuta de debitor pe documentul de plata, chiar si in cazul in care clientii debitori inregistreaza alte datorii mai vechi, inclusiv penalitati.

Sumele platite de catre RADET furnizorilor de energie termica sunt considerate de catre acestia ca reprezentand, mai intai, plati aferente majorarilor de intarziere calculate si, abia dupa acoperirea sumei penalitatilor, sunt considerate si inregistrate ca plati aferente debitului principal.

"Acest mod de inregistrare a sumelor platite de regie, stabilit de prevederile mentionate, determina calcularea unor noi penalitati de intarziere, care afecteaza in mod nefavorabil patrimoniul regiei", se afirma in document.

O alta concluzie este ca la nivelul Regiei Autonome de Distributie a Energiei Termice Bucuresti si al Electrocentrale Bucuresti sumele platite, respectiv incasate, sunt inregistrate in mod diferit in evidentele contabile. Aceasta neconcordanta a condus la nasterea unor litigii, ce au fost solutionate in instanta, furnizorul Electrocentrale Bucuresti obtinand decizii definitive si executorii favorabile, in baza carora, in perioada 2010 – 30 septembrie 2012, au fost poprite conturile bancare ale regiei pentru suma totala de 314,6 milioane lei.

In perioada verificata, RADET a inregistrat pierderi tehnologice ce au depasit procentele estimate si aprobate, fapt ce a determinat ca RADET sa inregistreze cheltuieli suplimentare de 83,9 milioane lei fata de cele estimate si aprobate.

Inspectorii noteaza nereguli si la atribuirea contractelor de achizitii publice, aratand ca un contract de remediere avarie – inlocuire retea termica, incheiat in anul 2012, cu o valoare estimata de 5,6 milioane lei fara TVA a fost atribuit prin aplicarea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, fiind invocate dispozitii care prevad ca aceasta procedura se aplica atunci cand perioadele de aplicare a licitatiei deschise, a licitatiei restranse, a negocierii cu publicarea prealabila a unui anunt de participare sau a cererii de oferte nu pot fi respectate din motive de extrema urgenta.

In document se atentioneaza insa ca necesitatea remedierii avariilor – inlocuirea retelelor termice, pentru 5 tronsoane care au facut obiectul contractului, era cunoscuta de catre conducerea RADET de mai multi ani (in unele cazuri chiar din 2007 – 2008). Avand in vedere aceasta imprejurare, rezulta, in opinia inspectorilor, ca aplicarea de catre Regie, in anul 2012, a procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, invocand motive de extrema urgenta, s-a realizat cu incalcarea dispozitiilor legale.

"Mai mult, in nota justificativa privind alegerea procedurii de atribuire, au fost atestate imprejurari necorespunzatoare adevarului, cu scopul de a crea o aparenta de legalitate in legatura cu alegerea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, desi nu a existat situatia de extrema urgenta", afirma inspectorii.

Lucrarile ce au facut obiectul contractului mentionat au fost divizate in mai multe loturi, fiind transmise invitatii de participare catre 5 operatori economici, care au depus, fiecare, oferta doar pentru cate un singur lot, astfel: S.C. C.C.E.I. S.R.L. pentru Lotul 1, S.C. SicorS.R.L. pentru Lotul 2, S.C. Romib S.A. pentru Lotul 3, S.C. Verta Tel S.R.L. pentru Lotul 4 si S.C. Straco Grup S.R.L. pentru Lotul 5. Prin urmare, se constata faptul ca reprezentantii Regiei Autonome de Distributie a Energiei Termice Bucuresti nu au respectat dispozitiile art. 253 din O.U.G. nr. 34/2006, care impuneau „obligatia de a invita la negocieri un numar de operatori economici care sa asigure o concurenta reala", pentru fiecare lot.

Potrivit datelor transmise de RADET Corpului de control, in perioada 2010 – 2012 RADET si-a desfasurat activitatea avand contoare de energie termica expirate din punct de vedere metrologic, la 6 decembrie 2012 numarul acestora fiind de 4.155 bucati.

In legatura cu atribuirea si derularea acordurilor-cadru de lucrari incheiate cu S.C. Imob Lux Construct S.R.L., S.C. Tehnologica Radion S.R.L. si S.C, Straco Grup S.R.L., s-a constatat ca acordurile-cadru au fost atribuite tot in urma aplicarii procedurii „negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare", fiind invocate motive referitoare la protectia unor drepturi de exclusivitate, respectiv faptul ca strazile si trotuarele la care urmau sa se efectueze lucrari de refacere s-ar fi aflat in intretinerea sau garantia operatorilor economici invitati la negocieri. Ulterior, au fost incheiate contracte subsecvente pentru efectuarea de lucrari de refacere a sistemului rutier si a trotuarelor, pe strazi si trotuare care, la data contractarii, nu se aflau in intretinerea sau garantia respectivilor operatori. Prin urmare, acestia nu aveau drepturi de exclusivitate cu privire la obiectivele in cauza.

O alta concluzie este ca in cazul unui acord-cadru de lucrari din martie 2011, valoarea cumulata a lucrarilor facturate de S.C. Straco Grup S.R.L., achitata integral de catre RADET, a fost cu 116.685 lei fara TVA mai mare decat valoarea prevazuta in acordul-cadru, fara sa fi fost incheiate acte aditionale.

Tot in raport se arata ca, in perioada ianuarie 2010 – 30 septembrie 2012, suma totala executata silit prin poprirea conturilor de disponibilitati ale Regiei Autonome de Distributie a Energiei Termice Bucuresti a fost de 326,4 milioane lei, din care 314,6 milioane lei platita catre Electrocentrale Bucuresti in baza mai multor titluri de executare, 1,9 milioane lei catre directiile de taxe si impozite ale sectoarelor 1, 2 si 3 si 9,9 milioane lei catre diverse persoane fizice si/sau juridice.

Directorul general al Regiei , Mihai Becheanu, nu a dispus punerea in executare a deciziei civile nr. 282-A/15.03.2011, pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a III – a civila si pentru cauze cu minori si familie, prin care RADET a fost obligata sa desfiinteze si sa ridice lucrarile realizate pe terenul unei persoane fizice, desi a fost informat de catre Directia juridic, recuperare creante si executare silita cu privire la faptul ca „amanarea lucrarii de deviere a retelei genereaza pentru RADET Bucuresti costuri mult mai mari’, afirma inspectorii.

Valoarea despagubirilor datorate la data pronuntarii deciziei civile era in suma de 107.730 euro, respectiv 1.995 euro/luna x 54 luni, intrucat aceasta decizie civila nu a fost pusa imediat in executare, in sensul ridicarii constructiilor, valoarea despagubirilor datorate a crescut, astfel incat, la data executarii silite acestea au fost calculate in cuantum de 143.640 euro, rezultand astfel ca suma achitata in plus de regie este in valoare de 35.910 euro.

In perioada 13 decembrie 2010 – 1 iulie 2011, RADET a efectuat plati catre creditorul Saadati Sohi Manochehr, prin executor judecatoresc, in suma totala de 8,2 milioane lei, ca despagubiri pentru lipsa de folosinta a unui teren si cheltuieli de executare silita.

"Verificarile efectuate au evidentiat faptul ca la momentul intocmirii celor doua procese – verbale aceasta suma nu era efectiv platita de catre creditorul Manochehr Saadati Sohi si nici nu a fost ulterior achitata de creditor catre societatea civila de avocati. in fapt, suma de bani a fost incasata de catre societatea civila de avocati, in perioada 24 decembrie 2010 – 22 noiembrie 2011, prin transfer direct din contul bancar al executorului judecatoresc, dupa ce sumele au fost achitate de catre RADET. in acest context, se impune precizarea ca reprezentantii RADET au acceptat, in mod neconditionat, plata sumei de 4,1 milioane lei pretinsa de executorul judecatoresc ca reprezentand onorariul pe care creditorul l- ar fi platit societatii civile de avocatura", spun inspectorii.

Este mentionata si faptul ca, in decembrie 2011, reprezentantii RADET, respectiv directorul general -Becheanu, directorul Directiei economice si directorul Directiei juridic, recuperare creante si executare silita, au incheiat cu S.C. Ecogen Power S.R.L. reprezentata de catre S.C.A. Stoica & Asociatii, un „Memorandum de intelegere" avand ca obiect incheierea ulterioara a unui contract de vanzare- cumparare a energiei termice. Memorandumul a fost incheiat la doua zile dupa ce societatea comerciala a fost inregistrata in evidentele registrului comertului (la 20 decembrie 2011).

Potrivit datelor comunicate Corpului de control al primului-ministru de catre Oficiul National al Registrului Comertului, asociatii S.C. Ecogen Power S.R.L sunt Mihai Anastasescu si Ileana Sorin-Mihai, care detine si calitatea de administrator.

Din analiza prevederilor memorandumului mentionat rezulta ca acestea au avut in vedere doar interesele juridice si financiare ale S.C. Ecogen Power S.R.L. In acest sens sunt relevante prevederile din memorandum potrivit carora RADET are o serie de obligatii, respectiv sa efectueze plati catre S.C. Ecogen Power S.R.L. "indiferent daca cantitatile de energie termica convenite au fost efectiv achizitionate de catre RADET si sa achizitioneze intreaga cantitate de energie termica pe care urma sa o produca intr-un an S.C. Ecogen Power S.R.L. "indiferent de fluctuatiile cererii".

Reprezentantii legali ai RADET au acceptat ca Regia sa achizitioneze intreaga cantitate de energie termica pe care urma sa o produca intr-un an S.C. Ecogen Power S.R.L., atat pe timp de vara, cat si pe timp de iarna („indiferent de fluctuatiile cererii"), respectiv 8.000 ore pe an care inseamna, practic, 333,3 zile pe an (8.000/24 ore), aproximativ 11 luni. Mai mult decat atat, reprezentantii RADET, care au semnat memorandumul de intelegere, au fost de acord cu prevederea ca regia este obligata sa plateasca indiferent daca cantitatile de energie termica convenite au fost efectiv achizitionate de catre RADET, de unde rezulta ca RADET s-a angajat sa plateasca S.C. Ecogen Power S.R.L si energia de care nu ar avea nevoie la un moment dat, ceea ce ar urma sa genereze pierderi pentru RADET si pentru consumatori.

La 28 iunie 2012, intre RADET si S.C. Ecogen Power S.R.L. a fost incheiat Contractul-cadru de vanzare-cumparare a energiei termice pentru incalzire si apa calda de consum produse de operatorii economici aflati in competenta de reglementare a Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei. Contractul a fost incheiat in urma solicitarii formulate de S.C. Ecogen Power S.R.L. desi nu era indeplinita o conditie esentiala pentru incheierea unui astfel de contract special, respectiv aceea ca vanzatorul energiei termice sa detina licenta de producere a energiei termice in centrale electrice de cogenerare.

In legatura cu conditia detinerii licentei, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei a comunicat Corpului de control al primului-ministru faptul ca un agent economic care nu detine licenta de producere a energiei termice in cogenerare, emisa de A.N.R.E., nu poate incheia un contract de vanzare-cumparare de energie termica, in baza unui contract-cadru.

"Incheierea memorandumului de intelegere si a contractului-cadru au avut ca scop crearea conditiilor favorabile pentru ca S.C. Ecogen Power S.R.L. sa obtina, pe de o parte, un credit investitional pentru construirea centralelor de producere a energiei termice in centrale de cogenerare, iar pe de alta parte, avizul de acreditare pentru bonusul de cogenerare. in legatura cu obtinerea unui credit investitional, reprezentantii S.C. Ecogen Power S.R.L. au invocat utilizarea contractului-cadru la o banca finantatoare. Din aceasta imprejurare rezulta, in mod evident, ca prin incheierea memorandumului si a contractului-cadru S.C. Ecogen Power S.R.L. a obtinut avantaje patrimoniale si nepatrimoniale", se afirma in nota de control.

De asemenea, in Anexa nr. 9 – Conditii de masurare a energiei termice la contractul- cadru au fost mentionate 3 grupuri de masurare a energiei termice care urmau a fi folosite de catre S.C. Ecogen Power S.R.L. in executarea contractului-cadru incheiat cu RADET. Datele referitoare la grupurile de masurare nu corespund insa adevarului, deoarece, in perioada iunie-decembrie 2012, grupurile de masurare s-au aflat in posesia si utilizarea S.C. Vest Energo S.A. si nu in posesia S.C. Ecogen Power S.R.L.

In concluzie, Corpul de control releva posibile fapte de natura penala comise de directorul general, directorul general adjunct, directorul economic, directorul juridic seful Serviciului achizitii publice.

Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, ca fostul prim-ministru Emil Boc a verificat, in 2010, situatia de la Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice (RADET), prin intermediul Corpului de control, iar concluzia de atunci a fost ca totul era perfect la aceasta regie.