Expozitia lui Horia Damian, o conexiune intre sculptura, pictura, arhitectura si design

Expozitia Horia Damian, desfasurata intre 22 septembrie si 8 noiembrie la Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC), a incearcat sa surprinda caracterul operelor din ultimii treizeci de ani a pictorului. Evenimentul a fost organizat in parteneriat cu Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, Ambasada Romaniei in Franta si Galeria Artiliad – Paris. Prezentarea lucrarilor Horia Damian a fost organizata sub Inaltul Patronaj al Presedintelui Romaniei, iar proprietarii colectiei sunt MNAC si Galeria Artiliad din Paris.Patrimoniul a fost selectat pe baza unor criterii ce au vizat unitatea stilistica, ideatica si a materialelor. Astfel, vizitatorul este placut surprins de continuitatea expozitiei, fiind prezentate serii de lucrari avand aceeasi tema, dar o abordare diferita din punctul de vedere al materialitatii. Astfel, se creeaza un “traseu”, un circuit de elemente comune si distincte care apropie si distanteaza. Elementul de legatura este gandirea de ansamblu ce a stat la baza tuturor lucrarilor. Se observa o sinceritate a picturii, o franchete a expunerii ideilor si starilor, dominanta in dispunerea patrimoniului. Seriile de lucrari par sa se priveasca, sa isi fie oglinzi: daca tablourile de la mezanin sunt cele in care materiale precum plastic, plexiglas, lemn, textile sunt juxtapuse picturii, etajul al doilea prezinta lucrarile intr-o stare de sine statatoare a picturii. Astfel se creeaza dialogul formal intre lucrari.Mai multe teme – serii componente ale expozitiei ofera privitorului o viziune sintetica asupra personalitatii artistice a lui Horia Damian. “Miracolul”, “Sarcofag”, “Avion”, “Cavaler”, “Lancelot”, “Poarta”, “Vaporul”, “Galaxie”, “Cetatea ideala” sunt doar cateva din structurile ce compun ansamblul.Scenografic, expozitia este organizata exemplar. Operele sunt bine puse in valoare, atat prin spatiul generos si elegant al MNAC -ului, cat si prin elementele administrative, practice: etichete, brosuri, catalog, afis de prezentare, argument al artistului.Fundalul alb si decoratiile somptuoase, cu elemente sculpturale si arhitecturale ale salilor de expozitie neutralizeaza impresiile, dand si o nota de sobrietate picturilor. Seria “Eva adormita”, (acrilic/panou lemn, 195 x 186 cm; acrilic/lemn, 240 x 180 cm; acrilic/lemn, 230 x 240 cm), este strans legata de seria mai restransa “Nasterea Venerei” ( acrilic/lemn, 230 x 240 cm; acrilic/lemn, 74 x 104 cm) si impreuna cele doua sunt surprinderi ale unei linisti dramatice, iar dupa o privire sintetica, devin universuri compuse de esenta ideii de om.“Femeie la balcon “ ( acrilic/lemn, 223.5 x 249 cm; acrilic/lemn, 200 x 252 cm; acrilic/lemn, 46 x 68 cm) poate fi interpretata ca o lucrare – intrebare de ansamblu pentru tablourile “Filosof” ( acrilic/emn, 222 x 238 cm; acrilic/lemn, 230 x 240 cm), fiind alte cai prin care omul se regaseste si se pierde. Interesanta in acest sens e marturisirea lui Horia Damian, in care explica cum silueta filosofului, dar si ideatica tabloului, i-a fost sugerata de imaginea unui doctor creol udand florile in gradina spitalului si apoi odihnindu-se pe o banca. Surprinzand silueta barbatului si privind apoi rezultatul, pictorul isi da seama ca de fapt s-a pictat pe sine si nu pe acel om in haine albe. Iata deci cum cautarea sinelui, a profunzimii, iese la suprafata in cele mai neasteptate moduri si momente.Majoritatea lucrarilor par intrebari sau raspunsuri pentru restul expozitiei, fiecare facand trimitere una la cealalta, prin imagine, idee, materialitate. Astfel, “Miracolul” (acrilic/lemn, 200 x 252 cm; acrilic/lemn, 216 x 372 cm; acrilic/lemn, 34 x 61 cm) devine o lucrare raspuns pentru seria “Sarcofag” (sculptura in lemn colorat, 275 x 73 x 90 cm; acrilic/lemn, 252 x 230 cm; acrilic/lemn, 197 x 333 x 23 cm; acrilic/lemn, 65 x 92 cm; acrilic/lemn, 31 x 41 cm; acrilic/lemn, 52 x 74 cm). Ambele sunt oglinzi – vama ale vietii si mortii. Culorile tari marcheaza strict tema in realitatea conventionala, zilnica. “Cavaler” (acrilic/lemn, 252 x 261 cm; acrilic/lemn, 104 x 110 cm) si “Lancelot” (acrilic/lemn, 252 x 257 cm; acrilic/lemn, 240 x 258 cm; acrilic/lemn, 260 x 266 cm; acrilic/lemn, 87 x 104 cm; acrilic/lemn, 43 x 53 cm; acrilic/lemn, 50 x 52 cm) sunt grupaje ce prezinta omul in armura sa, ca fiind mereu gata de lupta si de sacrifiu, aflandu-se la granita intre victima si raufacator. Aplecarea catre arhitectura, spatialitate si design a lui Horia Damian este pregnanta in lucrarile “Piramida rosie” (lemn, 180 x 225 x 29 cm), “Piramida alba” (lemn, 180 x 210 x 27) si “Piramida rosie” (lemn, 80 x 75 cm). In cazul acestor opere, se aplica principiul “less is more”, postulat de Mies van de Rohe.“Marea masa” ( acrilic/lemn, 201 x 252 cm; acrilic, lemn), alaturi de “Marea coloana” (sculptura lemn, 434 x 82 x 91 cm) formeaza corpusul sculptural al expozitiei, avand ca unitate centrala “Coloana stylita” (acrilic/lemn, 252 x 238 cm).Aceasta coloana este elementul de maxima noutate, element ce surprinde si socheaza privitorul intr-o oarecare masura. Este o demonstratie viabila a faptului ca nu exista granite: sculptura poate oricand deveni arhitectura si invers. Coloana in cauza devine un contrapunct, un raspuns actual pentru clasicismul colonadelor grecesti.“Cetatea ideala” (acrilic/panza, 85 x 120 cm; acrilic/panza, 80 x 110 cm; guase/panza, 75 x 106 cm) este continuare a ideii de opera- structura. Proiectele pentru San Francisco (ulei/panza, 250 x 180 cm ; guase/hartie, 75 x 106 cm; ulei/panza, 250 x 180 cm) sunt cele mai explicite imagini- exemple.“Fereastra mare” (plexiglas – acrilic/lemn, 210 x 186 cm), “Fereastra cu perdele” (plexiglas – acrilic/lemn, 72 x 110 cm), “Fereastra” (acrilic/lemn, 50 x 72 cm) si “Poarta (acrilic/lemn, 103 x 125 cm) sunt recompuneri ale spatiului sau alte propuneri de spatii si perceptii vizuale.“Avion” ( acrilic/lemn, 282 x 238 cm; acrilic/216 x 247 cm; acrilic/lemn, 160 x 225 cm) si “Vaporul” ( acrilic/carton, 104 x 122 cm; acrilic/carton, 104 x 122 cm) sunt incercari de amplasare ale ideilor in niste coordonate, fie ele cromatice, de textura, de profunzime, deci arhitecturale.Seria de “Galaxii” si “Ziduri” puncteaza demersul artistic al lui Horia Damian.George Waldemar avea sa formuleze foarte bine acest traseu: “ Damian este singur in spatiul sau, solitudinea sa este tragica. El elaboreaza un nou alfabet si construieste palate si temple pentru regi si zei absenti. “ Intrucat expozitia prezinta o sinteza a ultimilor treizeci de ani de lucru ai artistului plastic, se poate afirma ca este rezultatul unei cercetari, a unei cautari sustinute intr-un domeniu care stabileste conexiuni intre sculptura, pictura, arhitectura si design. Pentru noi toti insa, expozitia este o invitatie deschisa la o aprofundare sistematica a polivalentului Horia Damian.