George Mihaita este de acord ca teatrele sa aloce 30% din repertoriu pieselor romanesti

Sa se impuna macar o data pe an teatrelor de stat sa joace piese romanesti contemporane, astfel nu vor aparea dramaturgi, spune directorul Teatrului de Comedie, actorul George Mihaita, care incuviinteaza solicitarea dramaturgilor, de a obliga teatrele sa aloce 30% din repertoriu pieselor romanesti. Daca orice teatru ar juca o data pe an o piesa romaneasca, atunci si dramaturgia ar exista , spune Mihaita, de altfel singurul director de teatru consultat de NewsIn care este de acord cu propunerea venita din partea autorilor, de a impune teatrelor, prin lege, sa joace texte romanesti. Mihaita isi explica decizia destul de convingator: Directorii de teatru nu sunt informati in legatura cu piesele romanesti, atat cat ar trebui. Daca nu sunt jucati, dramaturgii nu exista , insista acesta, amintind de o replica venita din partea lui Dumitru Solomon, dramaturg cunoscut: M-a intrebat intr-o zi regretabil Dumitru Solomon: . De altfel, problemele din dramaturgia contemporana sunt induse de lipsa de interes din partea teatrelor si a regizorilor pentru textele venite de la autorii romani. Traind intr-o cultura de piata, ceea ce se cere capata vizibilitate. Se trage o cuncluzie in necunostinta de cauza daca spunem ca nu exista dramaturgi romani. Piesele nu ajung la teatre. As impune macar pentru o perioada de un an, doi cate o piesa romaneasca. Daca se poate si se nasc noi dramaturgi? , se intreaba George Mihaita, intrebandu-i, de fapt, pe critici si pe responsabilii din teatru. La Teatrul de Comedie, adauga Mihaita, se monteaza dramaturgie contemporana, pentru simplu fapt ca merita. Mai mult, spune acesta, el insusi se bucura nespus cand juca intr-o astfel de piesa. Piese ca Poker si Clinica , scrise de Adrian Lustig, ori Avarul indragostit , rescrisa de Cristi Juncu, dupa o piesa de Moliere si Dumnezeu de a doua zi , de Mimi Branescu, sunt montari cu care Teatrul de comedie se lauda. Daca Alexandru Tocilescu nu l-ar fi descoperit pe Lustig, care s-a jucat cu salile pline, Lustig nu ar fi existat ca autor , adauga Mihaita, pentru care dramaturgia romaneasca merita efortul de a fi sustinuta.Piesele romanesti ar fi jucate pe scenele de teatru, daca si-ar demonstra valoarea si daca ar fi validate de regizori si public, impunerea unei cote obligatorii de texte romanesti fiind taxata de Mircea Diaconu ca un control procentual al calitatii si al talentului . Eu vreau sa joc 100% , dar numai in masura in care functioneaza aceasta proportie. Se joaca piese romanesti, dar acelea care stau pe scena , a declarat pentru NewsIn Mircea Diaconu, directorul teatrului Nottara, adaugand ca nu directorul de teatru este cel care face, discretionar, selectia repertoriului de la teatru, ci regizorii si chiar publicul. Noi punem 30% piese romanesti pe scena, dar cine le scrie? , a adaugat, pe un ton jovial si ironic, actorul Alexandru Repan.Piesele romanesti nu sunt ignorate de teatre, in masura in care ele merita a fi montate si sunt validate si de public, a explicat Diaconu, precizand ca nu putem vorbi despre un curent contemporan in dramaturgia romaneasca, unde se scriu, ici si colo, texte bune, cum este si Uzina de placeri a lui Valentin Nicolau, care se joaca de sapre ani la Nottara.Daca textele sunt bune, se pun in scena, le-a raspuns si Ion Caramitru, directorul Teatrului National, dramaturgilor romani, care au solicitat, marti, Parlamentului adoptarea unei initiative legislative care sa oblige teatrele de stat sa monteze piese romanesti, fapt taxat de directorul Teatrului National ca un gest amintind de epoca comunista.Semnatarii scrisorii adresate Parlamentului, printre care si Stefan Caraman, Horia Garbea, Saviana Stanescu, Mugur Grosu, Sanziana Popescu, Olga Delia Mateescu si Mediana Stan cer legislativului adoptarea unui act normativ (eventual un amendament la Legea Teatrelor) prin care toate teatrele romanesti finantate din bugetele publice sa cumpere, sa produca si sa programeze in mod obligatoriu in repertoriul stagional premiere ale pieselor romanesti contemporane in proportie de minim 30%.Luni, NewsIn a initiat o dezbatere privind dramaturgia romaneasca contemporana, pornind de la constatarea ca din lista nominalizatilor la premiile Uniunii Scriitorilor pe 2008 nu au putut fi selectate nici macar doua volume, care sa figureze la sectiunea dramaturgie. Motivul este unul simplu, desi trist, asa cum a declarat pentru NewsIn chiar presedintele juriului pentru decernarea premiilor Uniunii Scriitorilor din Romania, George Dimisianu: La premiile de dramaturgie pentru anul trecut, pur si simplu nu au fost titluri care sa merite sa fie nominalizate, volumele pe subiect aparute anul trecut nu au prezentat nici un fel de interes pentru noi. Presedintele Uniunii Scriitorilor, Nicolae Manolescu, spune, in legatura cu lipsa nominalizarilor la dramaturgie, ca regulamentul e foarte clar, in aceasta privinta: Daca ai carti de premiat, dai premiul. Daca nu ai, nu dai. Premiul nu e transferabil, asa ca daca intr-un an nu exista lucrari consistente, nu e nici o problema, nu se da. Pentru editia 2009, Asociatia Scriitorilor Bucuresti nu va acorda nici ea premiul pentru sectiunea de dramaturgie, juriul considerand ca nicio lucrare nu a fost suficient de valoroasa pentru a fi nominalizata .Scriitorii se feresc sa mai scrie dramaturgie, pentru ca nu se vinde, ignorati fiind de scenele de teatru romanesti, multi autori fiind nevoiti sa vireze inspre un gen literar mai pliat pe societatea in care traim, ea insasi pusa sub semnul unei culturi de piata, e explicat scriitorul Petru Cimpoesu.Sursa foto: Mediafax