Legea privind statutul personalului de specialitate din instantele judecatoresti a fost aprobata de Guvern

Guvernul a aprobat proiectul de lege privind statutul personalului de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, urmand sa fie dezbatut si adoptat de Parlament.“Este un act extrem de important in ceea ce priveste raporturile Romaniei cu Uniunea Europeana, din perspectiva Mecanismului de Cooperare si Verificare, dar si un act cel putin la fel de important pentru ceea ce inseamna justitiabilul roman. Prin implicatiile indirecte, vom avea o scurtare a duratei proceselor judiciare”, a apreciat premierul Emil Boc.Seful Executivului a mentionat ca aplicarea noilor prevederi va conduce la scurtarea duratei proceselor, avand in vedere doua elemente de noutate introduse de proiectul de lege. Pe de o parte, se va separa functia de manager de instanta de competenta juridica propriu-zisa, iar pe de alta parte, se va institui functia de grefier judiciar, ambele reglementari dand posibilitate personalului judiciar specializat sa solutioneze procesele judiciare in termen rezonabil. “Este un proiect care raspunde nevoilor de modernizare a sistemului judiciar si nevoilor romanilor de a avea procese judecate mai repede si cu costuri mai reduse”, a afirmat primul-ministru. La randul sau, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu a subliniat ca prin introducerea managerului de instanta, care va prelua toate atributiile care tin de administrarea bugetului si a patrimoniului instantelor, se va conferi judecatorului un alt statut: “sa judece, lasand functiile administrative si bugetare pe seama unor specialisti”.Ministrul Justitiei a mai aratat ca acest proiect are in vedere restructurarea si reformarea de substanta a personalului auxiliar din instante si parchete. “Reorganizam intreaga structura a personalului care deserveste, practic, actul de justitie alaturi de magistrati. Astfel, acest personal de specialitate se va imparti in trei categorii mari: personal judiciar, personal de asistenta si personal tehnico-administrativ”, a declarat ministrul Justitiei. Astfel, personalul judiciar va include grefierul judiciar, grefierul de sedinta si grefierul de ancheta, cel de asistenta va fi alcatuit din grefieri, grefieri arhivar-registratori si agenti procedurali, iar personalul tehnico-administrativ va fi format din specialisti IT, criminalisti si soferi.Proiectul de lege adoptat astazi realizeaza transferul de sarcini de la judecatori la grefieri, prin introducerea unei noi functii, aceea a grefierului judiciar, construit pe baza modelelor europene consacrate in materie (rechtspfelger-ul german si austriac), in concordanta cu prevederile europene in materie.Actul normativ va intra in vigoare la 6 luni de la momentul publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei.