Michael Phelps: numaratoarea inversa a unei conspiratii

Conspiratie (lt: con – impreuna; spirare – a respira) reprezinta o intelegere secreta intre doua sau mai multe persoane, cu scopul comun de a efectua o activitate ilegala, imorala sau cu conotatii negative pentru societate. Pe 16 august 2008, ”Cubul de Apa” de la Beijing gazduieste ceea ce va reprezenta nu numai cea mai disputata finala de la ultima editie a Jocurilor Olimpice, ci si cea mai controversata.Dintre cei opt finalisti, doar trei inotatori erau creditati cu sanse reale pentru obtinerea medaliei de aur: sarbul Milorad Cavic, americanul Michael Phelps si australianul Andrew Lauterstein.Favorit prin prisma rezultatelor anterioare era Cavic. Sarbul obtinuse cei mai buni timpi atat in primele sedinte preliminarii cat si in semifinalele competitiei. Desi pleca cu sansa a doua, campionul american Michael Phelps avea de infruntat o presiune superioara. Castigase deja sase medalii de aur, toate obtinute prin stabilirea de recorduri mondiale si victoria in aceasta finala era esentiala pentru doborarea recordului in ceea ce priveste numarul de medalii de aur cucerite de un singur sportiv la o singura editie a Jocurilor Olimpice (inotatorul american Mark Spitz castigase sapte medalii de aur la Olimpiada de la Munchen din 1972).Cavic a dominat prima jumatate a cursei, fiind pe primul loc dupa 50 de metri, cu 23,42 secunde. Michael Phelps nu a inceput intr-o maniera entuziasmanta. A intors abia al saptelea, cu 22 sutimi de secunda in spatele sarbului. Soarta cursei parea destul de clara, insa Phelps a recuperat incredibil pe cel de-al doilea tur de bazin. Chiar si in aceste conditii, cu 10 metri inainte de final, Cavic parea ca are avans o lungime de brat. Ceea ce a urmat avea sa nasca foarte multe polemici. Primii doi clasati au fost cronometrati in 50,58 secunde respectiv 50,59 secunde, stabilindu-se totodata un nou record olimpic. Cand Michael Phelps a atins marginea bazinului la finalul cursei de 100 metri fluture de vineri noapte, am reactionat asemanator majoritatii americanilor: am fost socat, am crezut ca a pierdut. Apoi, dupa mai putin de trei secunde, cronometrul oficial Omega a confirmat ceea ce toti americanii doreau sa auda: Mickael Phelps castigase cu o diferenta de 0,01 secunde. Da. Pacat ca rezultatul nu a convins pe toata lumea , spune unul dintre fanii lui Phelps. Este exact ceea ce s-a intamplat. Clasamentul oficial al cursei l-a dat castigator pe american, la o distanta de 0,01 secunde fata de urmatorul clasat. Iar 0,01 secunde e ceva ce omul nu poate percepe, poate cel mult lungimea unghiilor.Comitetul olimpic sarb si oficialii delegatiei de natatie au depus imediat dupa cursa o contestatie care insa a fost respinsa, dupa doua ore de analize video in care, conform purtatorului de cuvant al Federatiei Internationale de Natatie, Jamie Olson, secventele video au fost incetinite la nivel de miimi de secunda.Probabil ca nu ar mai fi existat prea multe comentarii, in definitiv rezultatele oficiale fiind singurele care au contat cu adevarat.Insa la numai cateva ore de la finalul cursei, in SUA este creat un site care analizeaza detaliat ceea ce acolo era numita enigma din Cubul de Apa”.Sub titlul Michael Phelps a castigat intr-adevar a saptea medalie sau a fost o conspiratie olimpica de proportii? , site-ul “0.01 of a Second” este structurat in capitole bine definite si argumentate care duc la o singura concluzie: Michael Phelps a castigat cea de-a saptea medalie de aur la Jocurile Olimpice de la Beijing si totodata celebritatea absoluta, datorita unei conspiratii la care au participat mai multe corporatii americane.Este vizat in special brandul Omega, cronometrul oficial al competitiilor de natatie si totodata sponsorul personal al lui Michael Phelps inca din anul 2004. Este, fara indoiala, un conflict de interese de proportii si pentru aceasta problema este invinuita Federatia Internationala de Natatie, care avea obligatia sa respecte neutralitatea si, implicit, sa ofere conditii de concurs egale pentru toti competitorii.Nu sunt trecuti cu vederea nici ceilalti pioni ai conspiratiei, chiar ceilalti sponsori directi sau indirecti ai inotatorului american: Speedo (producator de costume de baie), Visa Inc. (companie de creditare), Hilton Hotels Corp.(lant hotelier), PowerBar (suplimente nutritive), AT amp;T(companie de comunicatii). Un loc aparte in aceasta ipoteza l-ar avea canalul de televiziune american NBC, care, conform Yahoo Sport, avea inca dinaintea Olimpiadei un contract puternic de publicitate cu Omega.Partea de rezistenta a argumentatiei a reprezentat-o insiruirea de fapte care, in viziunea siteului, demonstrau existenta clara a unei conspiratii de proportii. Mai intai sunt expuse rezultatele celor doi sportivi pe parcursul Olimpiadei, pana in finala. Timpii de concurs ai lui Cavic au fost superiori lui Phelps cu 11 sutimi in prima sesiune de calificari si cu 5 sutimi de secunda in semifinalele competitiei de la Beijing. Mergand pe firul acestei demonstratii, siteul sustine ca Omega, avertizata fiind de valoarea sarbului, si-a luat masurile de precautie inca dinaintea finalei in cazul in care lupta s-ar fi dat pe muchie de cutit.In continuare este invocat regulamentul Federatiei Internationale de Natatie. In capitolul 8, paragraful 4, se specifica faptul ca un inotator este declarat sosit atunci cand atinge marginea bazinului cu ambele maini. Sunt prezentate fotografii ale finishului cu ajutorul carora siteul incearca sa demonstreze ca, in timp ce sarbul are degetele ambelor maini lipite de capatul culoarului de concurs, Phelps atinge marginea bazinului doar cu mana dreapta.Se aduc in prim-plan si relatiile dintre Federatia Internationala de Natatie (FINA) si anturajul lui Michael Phelps, mult mai complexe decat cele banuite. Sunt prezentate fragmente dintr-un interviu acordat de vicepresedintele FINA, Dale Neuburger, cotidianului american Indianapolis Star, in care acesta recunostea desele colaborari intre federatie si agentul lui Phelps, inclusiv in strategia de marketing pe care sportivul trebuia sa o urmeze pentru a-si valorifica cat mai bine imaginea de invingator. Surprinzatoare sunt si relatiile stranse de prietenie ale lui Neuburger cu mama inotatorului, pe care vicepresedintele FINA o catalogheaza drept un model pentru toti parintii de sportivi .De asemenea, sunt redate interviuri ale lui Peter Carlisle, agentul lui Michael Phelps, atat inainte cat si dupa incheierea Jocurilor Olimpice de la Beijing. Carlisle admite atat imperativitatea cuceririi tuturor celor opt medalii de aur planificate, cat si proiectele de marketing in valoare de sute de milioane de dolari care depindeau de obtinerea lor.Nu puteau lipsi nici dovezile total subiective, cum ar fi declaratiile oficialului FINA, Ben Ekumbo din Kenya, care il considera pe Michael Phelps cel mai mare sportiv pe care l-a avut omenirea vreodata . “Phelps trebuia sa castige cursa indiferent in ce mod , a spus oficialul. Mai mult, dupa anuntarea rezultatelor oficiale, Phelps i-a strans mana lui Cavic fara a-l privi in ochi, in timp ce mama sa aflata in tribuna, a ridicat doua degete, confirmand faptul ca fiul ei terminase pe locul doi (sau poate gestul victoriei!).Dupa cursa, nu Cavic a fost cel care a depus contestatie, ci Comitetul Olimpic Sarb. Explicatia vine din faptul ca sarbul Cavic s-a nascut in SUA, traieste in aceasta tara (in timp ce parintii lui Cavic s-au nascut in fosta Iugoslavia), acesta fiind motivul tacerii si acceptarii locului doi. Frica de reactia societatii americane, de influenta puternicilor sponsori ai lui Phelps si de atitudinea pe care ar fi avut-o Federatia Internationala de Natatie l-au determinat pe Milorad Cavic sa se declare extrem de bucuros pentru cursa pe care a facut-o alaturi de campionul American Phelps. “0.01 of a Second”concluzioneaza ca regia prezentata pe 16 august in “Cubul de Apa” reprezinta o ofensa la adresa Statelor Unite ale Americii, o regie care i-a avut in rolurile principale pe Omega, Federatia Internationala de Natatie si postul de teviziune NBC, o regie care confirma inca o data, daca mai era cazul, faptul ca farmecul intrecerilor sportive si al rezultatelor meritorii a trecut in umbra proiectelor de marketing din ce in ce mai agresive.In locul unor pareri subiective, va invitam sa studiati cu atentie galeria de imagini