Mos Craciun – de la batranul darnic, la un produs de marketing

Imaginea lui Mos Craciun a evoluat, de-a lungul timpului, de la un simplu batran barbos care aducea daruri celor saraci, la mosul imbracat in rosu creeat de compania Coca-Cola, devenind un produs de marketing care vinde orice, de la muzica si filme, pana la bauturi racoritoare, carti sau tigari. Legenda lui Mos Craciun are numeroase radacini istorice, portretul personajului de azi cu barba si imbracat in rosu fiind rezultatul combinatiei a numeroase legende, peste imaginea unor sfinti crestini suprapunandu-se mituri nordice si povesti de inceput de secol XX de pe continentul american. Punctul de pornire al legendei este episcopul Nicolae al Smirnei, canonizat de Biserica Ortodoxa ca Sfantul Nicolae, care a trait in secolul al IV-lea inaintea erei noastre. Acesta era un om bogat, generos si atasat de copii, daruindu-le adesea jucarii celor nevoiasi. Reprezentarile pre-moderne ale personajului care imparte cadouri din istoria bisericii si din folclor au fuzionat cu personajul britanic Father Christmas, pentru a da nastere celui numit azi Santa Claus. Father Christmas a fost consemnat pentru prima data in secolul al XVII-lea in Marea Britanie, iar imaginile care il reprezentau aratau un barbat rotofei, barbos, imbracat intr-o haina lunga, verde si cu blana. El intruchipeaza spiritul Craciunului, asa cum apare el si in romanul lui Charles Dickens, „A Christmas Carol”.Mos Craciun – doar un pas de la personaj la brand In zilele noastre, cei mai multi il stiu pe Mos Craciun ca pe un batranel vesel, imbracat intr-un costum rosu si cu barba alba. Dar Mos Craciun nu a aratat dintotdeauna asa, un rol esential in conturarea imaginii lui de acum avandu-l reclamele dezvoltate de-a lungul timpului de compania Coca-Cola: de la haina verde care il imbraca in romanul A Christmas Carol , la costumul rosu impus de culorile ambalajului bauturii racoritoare. Reclamele Coca-Cola au inceput inca din anii 1920, avand ca scop extinderea obiceiurilor de consum de la sezonul cald, la tot parcursul anului. Sloganul din 1922, Thirst knows no season (Setea nu depinde de anotimp) a continuat cu o campanie care lega un adevarat simbol al iernii, Mos Craciun, de cunoscuta bautura racoritoare.Specialistii din marketing si publicitate au inteles rapid puterea de vanzare pe care o detine brandul Mos Craciun si au inceput utilizarea acestuia in campanii ale unor produse din ce in ce mai variate: de la tigari, unde Mos Craciun apare pe pachete cu o tigara in mana si ii indeamna pe amatori sa ii urmeze exemplul, pana la reviste, carti postale sau dulciuri.Mos Craciun a fost folosit si in campaniile sociale, un exemplu concludent in acest caz fiind o campanie din Ungaria din 2002, impotriva discriminarii populatiei de etnie roma. In aceasta campanie, Mos Craciun a capatat etnie roma, sub sloganul Not all humans are Roma, bur all Roma are humans (Nu toti oameni sunt romi, dar toti romii sunt oameni).In timp, ca reactie la promovarea excesiva a unei imagini comerciale a Mosului, menita sa genereze vanzari companiilor prin campanii de marketing din ce in ce mai agresive, au aparut primele miscari anti-Mos Craciun. In 2002, Cehia, cativa angajati ai unei agentii de publicitate au inceput o campanie care dorea eliminarea produsului de import Mos Craciun de pe pietele de marketing. De asemenea, o asociatie catolica germana a declarat razboi batranelului in costum rosu, sustinand ca acesta nu este decat o inventie mercantila si ca adevaratul reprezentant al spiritului Craciunului este Sfantul Nicolae. Personajul Mos Craciun a devenit erou cinematografic Succesul pe care Mos Craciun l-a generat in randul promovarii produselor de orice fel se reflecta si in industria cinematografiei. Sirul aparitiilor lui Mos Craciun in filme incepe cu pelicule precum Santa Claus Filling Stockings din 1897 si Santa Claus and the Children , realizat in 1898, in care Mosul umple sosetele copiilor cu jucarii.Dupa mai multe productii pe aceeasi tema, in 1947 apare Miracle on 34th Street , cu Edmund Gwenn si Maureen O’Hara in distributie. Filmul prezinta povestea unui batran angajat pentru a juca rolul Mosului intr-un magazin de pe strada 34. Contestat de o mama si fiica ei de sase ani, acesta reuseste sa ii convinga in final pe toti ca el este adevaratul Mos Craciun. Un remake al acestui film a fost facut in 1994.Unele dintre cele mai celebre filme de Craciun sunt ecranizari ale unor carti pe aceeasi tema. Printre ele se numara A Christmas Carol de Charles Dickens, in care Ebenzeer Scrooge, cel mai rau om din Londra, este vizitat de trei fantome care ii dau o ultima sansa pentru a se schimba, si How the Grinch Stole Christmas , scrisa de Dr. Theodor Seuss Geisel.. Ecranizarea nuvelei lui Charles Dickens, a fost facuta pentru prima oara in 1951, cu denumirea Scrooge si l-a avut ca protagonist pe Alastair Sim. Dintre ecranizarile nuvelei lui Dickens se numara Scrooge (1970), un musical cu Albert Finney, Scrooged (1988), cu un Scrooge modern interpretat de Bill Murray, The Muppet Christmas Carol (1992), unde alaturi de papusile Muppets apare Michael Caine si A Christmas Carol (1999), in care rolul lui Scrooge este luat de Patrick Stewart cunoscut pentru rolul din Star Trek. Jim Carrey a fost personajul principal din The Grinch (2000), adaptare dupa cartea How the Grinch Stole Christmas , in care o creatura uracioasa si singuratica, Grinch, se hotaraste sa fure cadourile si decoratiile de Craciun pentru a impiedica venirea sarbatorilor. Mos Craciun in varianta audio – de la vinil, la iPod Moda albumelor de Craciun este caracteristica, incepand din anii ’70-’80, solistilor si formatiilor din zona pop. De-a lungul timpului, discurile de acest fel lansate de Boney M, Carpenters sau BZN au avut un succes important la public, consolidand cota de popularitate a artistilor. Anul acesta, insa, rock-ul a facut o noua incercare de a castiga simpatie si pe aceasta cale – pe 14 octombrie, in SUA, a fost lansata compilatia de Craciun We Wish You A Metal Christmas and a Headbanging New Year , la care au colaborat chitaristi si solisti celebri de muzica rock.Desi multi cantareti au lansat albume de colinde, nu toate au avut succes. Astfel, inr-un top al celor mai proaste albume de Craciun alcatuit de Chicago Tribune, discurile semnate de Mariah Carey, Michael Bolton si Sarah Brightman sunt printre primele. In acelasi clasament se afla compilatia Natty and Nice: A Reggae Christmas si selectia de piese rap Christmas Got Run Over by a Reindeer , lansat de Elmo amp; Patsy. Potrivit unui clasament realizat de cotidianul britanic The Telegraph, cele mai bune cantece pop de Craciun sunt White Christmas – Bing Crosby, Santa Claus Is Coming To Town – The Crystals, Merry Xmas Everybody – Slade, Don’t Shoot Me Santa – The Killers, Silent Night – Sinead O’Connor, Happy Xmas (War Is Over) – John and Yoko.Craciunul, sursa de inspiratie pentru recorduri Guiness Book Recordurile mondiale legate de domeniul Craciunului au ajuns chiar si in Romania. Saptamana trecuta, Bucurestiul a intrat in Guinness Book (Cartea Recordurilor), dupa ce, la initiativa municipalitatii, 3.939 de bucuresteni in costume de Mos Craciun au plecat in mars, din Piata Constitutiei, sa imparta daruri.Recorduri legate de Craciun au fost inregistrate in toata lumea. Astfel, cel mai inalt brad de Craciun este unul de 82 de metri, decorat cu 2,8 milioane de beculete, din Rio de Janeiro, in timp ce cel mai inalt brad de Craciun netaiat are 80 de metri (Tasmania). Recordul pentru cel mai mare grup de colindatori a fost doborat la New York, de un grup de 519 de cantareti, iar cel pentru cea mai mare adunare de Mosi Craciun este detinut in prezent de Portugalia, pentru 14.000 de oameni imbracati in costume de Mos Craciun. Craciunul si simbolurile acestuia au devenit si subiectul unor recorduri mai neobisnuite, cum ar fi pentru cel mai lung timp petrecut in interiorul unui glob de zapada gigantic, doborat anul acesta de un tanar care a petrecut 78,5 ore intr-un astfel de glob. Un alt exemplu neobisnuit este cel al celui mai inalt brad facut din prajituri, record obtinut in 2008 de o echipa din Jakarta, care a construit un brad de aproape 40 de metri inaltime. Cel mai mare ornament de Craciun in forma de inger este unul format din aproape 3.000 de cutii goale de bere, construit in Mexic, in anul 2000.