Noua admitere la liceu se aplica din 2013. Vezi modificarile aduse de noua lege a educatiei si probele de evaluare

Potrivit Legii Educatiei Nationale, incepand cu anul 2013, admiterea la liceu se realizeaza dupa o procedura ce tine cont de raportul dintre numarul de candidati si numarul locurilor oferite de unitatile de invatamant liceal.Astfel, in cazul in care numarul de candidati nu depaseste numarul locurilor oferite de liceu, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educational al elevului. In cazul in care numarul de candidati este mai mare decat numarul locurilor oferite de liceu, admiterea se face luand in calcul, in proportie de 70% portofoliul educational al elevului media de absolvire a invatamantului obligatoriu si media la probele de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a si in proportie de 30% nota obtinuta la disciplina de admitere stabilita de liceu. In cazul mediilor egale, diferentierea se face pe baza portofoliului educational al elevului.In viziunea noului act normativ, portofoliul educational este elementul central al evaluarii invatarii si cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor inscrisuri obtinute in urma evaluarii competentelor dobandite sau a participarii la activitati de invatare, in diferite contexte, precum si produse sau rezultate ale acestor activitati, in contexte de invatare formale, nonformale si informale. Utilizarea lui se face incepand cu clasa pregatitoare si reprezinta cartea de identitate educationala a elevului.La finalul clasei a IX-a, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei va avea loc o evaluare nationala disciplinara obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluarii se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale. Evaluarea se face prin urmatoarele probe:- o proba transdisciplinara de evaluare a competentelor de comunicare in limba romana, limba materna si intr-o limba de circulatie internationala – proba scrisa;- o proba transdisciplinara de evaluare a competentelor la matematica si stiinte – proba scrisa;- o proba de evaluare a competentelor de utilizare a calculatorului – proba practica;- o proba transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale – proba orala. Rezultatele evaluarii nationale se inscriu in portofoliul educational al elevului.Metodologia cadru de organizare si desfasurare a admiterii in clasa a X-a este elaborata de Ministerul Educatiei si este data publicitatii, pentru fiecare generatie, cel mai tarziu la inceputul clasei a VIII-a. Unitatile de invatamant liceal care solicita organizarea probei suplimentare de admitere au obligatia de a anunta public disciplinele la care se sustine proba, programele si procedurile de organizare ale acesteia pana, cel mai tarziu, la inceputul clasei a VIII-a.