Noua lege a educatiei, aprobata in prima lectura de Guvern

Proiectul legii educatiei nationale a fost aprobat in prima lectura de Guvern, in cadrul sedintei care a avut loc miercuri la Iasi. Noua lege a educatiei va fi pusa in dezbatere publica incepand de joi. „Nu era un loc mai potrivit in Romania pentru a discuta legea educatiei nationale decat acest templu academic al Romaniei: Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iasi. Este un loc propice pentru a avea o dezbatere pe un proiect de lege extrem de important, care vizeaza viitorul educatiei romanesti”, a spus primul-ministru Emil Boc, la finalul sedintei de Guvern. Proiectul legii educatiei nationale are ca punct de pornire Pactul National pentru Educatie, semnat de toate partidele politice parlamentare si de 22 de organizatii nonguvernamentale reprezentative, Strategia educatiei si cercetarii pentru societatea cunoasterii, semnata de sindicatele reprezentative ale cadrelor didactice, precum si un proces coerent de analiza stiintifica riguroasa.Seful Executivului a prezentat unele dintre cele mai importante elemente de noutate pe care le va aduce acest act normativ. Astfel, invatamantul preuniversitar va include grupa pregatitoare, care devine obligatorie si va fi numita clasa pregatitoare, invatamantul obligatoriu va avea 10 clase, iar intrarea la liceu se va face la finalul clasei a a IX. Ministrul Educatiei Nationale, Daniel Funeriu, a explicat ca trecerea la sistemul introducerii obligativitatii clasei pregatitoare se va face concomitent cu trecerea clasei a IX –a la ciclul gimnazial, intr-o perioada de 2-3 ani. Ministrul Funeriu a precizat ca trecerea clasei a IX-a la ciclul gimnazial are in vedere combaterea abandonului scolar. In ceea ce priveste evaluarea elevilor la finalul invatamantului obligatoriu, primul-ministru a aratat ca se va trece la evaluarea nationala transcurriculara. „Evaluarea transcurriculara inseamna ca nu se mai da un examen pe discipline separate. Se da o evaluare transcuriculara, adica din mai multe discipline, iar scopul acestei examinari este sa evalueze competentele elevului, capacitatea lui de a se descurca in viata. Deci, este o mutatie fundamentala a modului in care este abordata educatia si evaluarea”, a precizat primul-ministru. De asemenea, a spus premierul, o alta schimbare introdusa de lege consta in faptul ca noul curriculum va fi centrat pe cele opt competente cheie recunoscute la nivelul UE.Un alt element important al noii legi a educatiei consta in reducerea si adaptarea programei scolare, a spus primul-ministru. Astfel, actuala programa va fi redusa, va fi diminuat numarul de ore din programa scolara, iar cadrele didactice vor avea la dispozitie 25% din timpul alocat predarii unei discipline pentru a adapta predarea in functie de caracteristicile copilului. In invatamantul primar va scadea numarul maxim de ore de la o medie de 25 de ore pe saptamana, la 20 de ore, iar in invatamantul gimnazial de la o medie de 30, la 25 de ore. Aceste masuri vor fi aplicate in paralel cu un alt Program guvernamental „Scoala dupa scoala”. De asemenea, in invatamantul liceal 30% din programa va fi stabilita de Consiliul de Administratie al scolii – forul de conducere al scolilor, care va avea in componenta, in proportii egale, profesori, parinti si reprezentanti ai comunitatilor locale. „In functie de particularitatile locale, oamenii stiu cel mai bine ce trebuie sa invete copilul lor pentru a-si gasi mai usor un loc de munca si a fi instalati pe piata fortei de munca”, a explicat primul-ministru. De asemenea, noua lege va aduce schimbari si in ceea ce priveste finantarea scolilor, introducandu-se trei forme de finantare – de baza, complementara si suplimentara – in functie de performanta unitatii de invatamant.Totodata, ministrul Educatiei Nationale, Daniel Funeriu, a declarat ca noua lege va pune accent pe reformarea politicilor in domeniul resursei umane din sistem, printr-o pregatire sustinuta a cadrelor didactice. Astfel, profesorii vor obtine o diploma de licenta, iar ulterior vor trebui sa absolve un master didactic – perioada in care studentii vor beneficia de burse de studiu in cuantumul salariului net al unui profesor debutant. Un alt element de noutate introdus de lege va consta in faptul ca deciziile majore legate de ocuparea posturilor si de promovare vor tine de conducerea scolilor. In ceea ce priveste invatamantul universitar, ministrul Educatiei a precizat ca se va recurge la o ierarhizare a universitatilor in functie de performante, respectiv: universitati care aplica programe de licenta, programe de licenta si de master si, respectiv, universitati care aplica programe de licenta, master si studii doctorale sau post-doctorale. De asemenea, alegerea rectorului unei universitati se va face de catre o echipa din care vor face parte atat membrii ai respectivei universitati – in proportie de 50%, precum si personalitati din afara universitatii respective. Ministrul Educatiei a mai precizat ca proiectul legii educatiei nationale va fi postat maine pe site- ul Ministerului si va intra in dezbatere publica, urmand sa fie supus din nou adoptarii Guvernului in aproximativ doua saptamani.