Noul Cod Fiscal 2011 – Contributii sociale obligatorii

Noul Cod Fiscal, intrat in vigoare de la 1 octombrie 2011, aduce o serie de modificari care se aplica incepand cu aceasta data, sau vor intra in vigoare abia din 2012.Printre modificari se numara cea potrivit careia declaratia fiscala unica va fi depusa de contribuabili o data la trei luni, nu lunar ca pana acum. O alta modificare precizeaza ca angajatorii nu vor mai avea obligatia ca, incepand din 1 ianuarie 2012, sa depuna fisele fiscale ale salariatilor pentru drepturile salariale. Va prezentam mai jos principalele modificari din Codul Fiscal cu privire la Contributiile Sociale Obligatorii.Declararea trimestriala si posibilitati de optiune pentru declararea lunara:• incepand cu trim. IV 2011, platitorii de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor prevazuti la art. 58 alin. (2) lit. a) – c) din Codul fiscal care au inregistrat in anul anterior un numar mediu mai mic de 3 salariati, precum si venituri totale de pana la 100.000 euro in cazul celor de la lit. b), sunt obligati sa depuna trimestrial declaratia 112.• in cazul in care nu se doreste sistemul de declarare si plata trimestriala, se poate opta pentru sistemul lunar, pana la data de 25 septembrie 2011 inclusiv, sau in cursul lunii ianuarie a anului viitor, pentru anul 2012 si urmatorii, dupa caz.Reguli in cazul angajatorilor sau persoanelor asimilate angajatorului, care isi incep activitatea in cursul anului:• declararea si plata impozitului si contributiilor se efectueaza lunar;• cei care estimeaza ca vor indeplini in cursul anului fiscal, conditiile privind numarul mediu de salariati si nivelul de venit total stabilit de lege, dupa caz, aplica de la infiintare, perioada fiscala trimestriala, inclusiv cei care si-au inceput/isi incep activitatea in cursul anului 2011.Stabilirea numarului mediu de salariati:• se iau in calcul numai persoanele cu contracte individuale de munca, atat cu norma intreaga, cat si cu timp partial;• persoanele care au realizat venituri de natura profesionala potrivit art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, precum si cele care au realizat venituri asimilate salariilor, nu se iau in calcul la stabilirea numarului mediu de salariati. Reguli in cazul angajatorilor fara personalitate juridica (P.F.A., profesii libere, intreprinderi individuale, etc.):• declararea si plata impozitului si a contributiilor sociale, se efectueaza trimestrial, indiferent de numarul de salariati si de veniturile realizate in anul anterior, sau de data infiintarii acestora;• cei care nu doresc declararea si plata trimestriala pot opta pentru sistemul lunar, in conditiile mentionate la anterior.Reguli in cazul incetarii calitatii de asigurat in cursul trimestrului:• la incetarea calitatii de asigurat in prima luna a trimestrului, declaratia 112 se va depune pana la data de 25 a lunii urmatoare;• la incetarea calitatii de asigurat in luna a doua din trimestru, se va depune cate o declaratie separata pentru fiecare luna, pana la data de 25 a lunii a 3-a;• pentru ambele situatii, virarea impozitului si a contributiilor se efectueazatrimestrial.