OSCE – Dovezile privind fraudarea alegerilor din R. Moldova sunt “limitate”

Documentatia oferita de opozitia moldoveana in sustinerea acuzatiilor de fraudare a alegerilor este limitata, desi majoritatea cazurilor par credibile, fiind, in consecinta, necesara o analiza complexa pentru o evaluare consistenta a situatiei, se arata in raportul intermediar postelectoral al OSCE.dovezi fraudare alegeriRaportul interimar postelectoral al Misiunii Internationale de Observare a Alegerilor, o initiativa a OSCE (Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa), se refera la perioada 6-17 aprilie. Raportul intervine in contextul in care raportul anterior a starnit controverse, dupa ce legitimase alegerile din 5 aprilie, evaluandu-le drept corecte in cea mai mare parte, ca mai apoi voci reputate – precum cea a baronesei Emma Nicholson – sa conteste raportul organizatiei. Raportul intermediar postelectoral noteaza extrem de factual ca in perioada 7-12 aprilie au avut loc revolte de strada, care s-au soldat cu aproximativ 200 de arestari, aratand ca au fost prezentate rapoarte credibile din partea unor ONG-uri privind maltratarea detinutilor si ca au fost raportate trei cazuri de deces in legatura cu demonstratiile si arestarile .OSCE retine faptul ca Partidul Liberal (PL), Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM) si Alianta Moldova Noastra (AMN) au organizat conferinte de presa, in special la 15 aprilie, atragand atentia asupra fraudelor electorale, precum votarea multipla, votarea in lipsa actelor necesare de identitate, semnaturi false pe listele electorale si alegatori diferiti cu serii identice ale actelor de identitate. Unele partide politice au oferit misiunii OSCE exemple de nereguli care, conform declaratiilor, se confirma prin informatiile puse la dispozitie de Ministerul Dezvoltarii Informationale (MDI) autoritatilor publice locale pentru a facilita compilarea listelor electorale.Pentru a verifica aceste chestiuni, misiunea OSCE a cerut MDI sa ofere informatii suplimentare, in special cu privire la cazurile identificate de alegatori cu serii identice ale actelor. Dupa ce a verificat cazurile prezentate, comparandu-le cu datele din Registrul de Stat al Populatiei, MDI a comunicat ca astfel de perechi de inregistrari ale alegatorilor cu numere identice ale actelor de identitate au implicat inregistrari a doi cetateni diferiti. In unele cazuri, o cifra din numarul actului de identitate era diferita in baza de date a MDI in comparatie cu listele electorale preliminare compilate de catre autoritatile publice; in alte cazuri au fost gasite in lista acte de identitate expirate sau inregistrate ca fiind anulate , se arata in documentul OSCE.Potrivit raportului, misiunea de observare OSCE a incercat sa verifice si un numar limitat de cazuri ale pretinselor votari frauduloase in baza deficientelor din listele electorale. Desi majoritatea cazurilor pareau credibile, documentatia oferita de opozitie in sustinerea acestor acuzatii a fost limitata si o analiza complexa este necesara pentru o evaluare consistenta , subliniaza OSCE.Totodata, OSCE noteaza in raport ca numarul utilizat pentru calcularea prezentei minime nu a corespuns numerelor prezentate pe pagina web a CEC (Comisiei Electorale Centrale) si ca trei membri CEC au semnat cu rezerve procesul verbal cu privire la totalizarea rezultatelor, declarand ca exista inexactitati in listele electorale si ca CEC ar fi responsabila pentru comiterea erorilor in listele electorale.In privinta renumararii voturilor, raportul subliniaza ca misiunea de monitorizare a urmarit un numar limitat de renumarari si totalizari ale voturilor din Ialoveni, Hancesti, Straseni si Chisinau, precum si renumararea voturilor de peste hotare in Chisinau in data de 15 si 16 aprilie. In procesele de renumarare urmarite au fost facute doar modificari minore la procesele verbale originale. Au fost raportate inconsistente in implementareaprocedurilor si unele buletine de vot au fost constatate ca fiind numarate pentru alti concurenti electorali , mai constata raportul. In unele locuri, buletinele de vot valide au fost invalidate, in timp ce in alte sectii, aceleasi buletine de vot au fost declarate nevalide. In unele cazuri exemplarele proceselor verbale privind rezultatele contineau mai mult de o corectura. In unele cazuri, semnaturile alegatorilor care au primit buletine nu au fost numarate. Observatorii au remarcat cazuri in care declaratiile si procesele verbale au fost semnate de membrii comisiilor electorale anticipat , mai atrage atentia raportul.