Obama ia cu asalt micile ecrane inainte de alegeri

Candidatul democrat la Casa Alba, Barack Obama, a intrat miercuri seara in caminele a milioane de americani, prin difuzarea unui spot televizat de o jumatate de ora, pe mai multe posturi de televiziune cu acoperire nationala, relateaza AFP. Costul acestui spot transmis simultan de principalele trei televiziuni americane – CBS, NBC si Fox – este evaluat de experti la trei, pana la cinci milioane de dolari. Clipul, un colaj din mai multe interventii televizate ale senatorului de Illinois, citate din discursuri, avand ca fundal muzica lirica si minireportaje despre americanii din clasa de mijloc, comentate de Obama, a fost difuzat de la ora locala 20.00 pe Coasta de Est si 19.00 in zona centrala a tarii (joi, 3.00 ora Romaniei). Abordand uneori un ton patriotic, chiar hollywoodian, alteori foarte personal, in special cand a evocat decesul mamei sale, o femeie alba din Kansas, sau relatia distanta cu tatal sau, originar din Kenya, candidatul democrat s-a prezentat in clip ca un bun tata de familie, aparator al visului american. Filmat de aproape, intr-un birou care seamana cu cel prezidential, Obama a declarat ca alegerile de marti vor fi un moment crucial, sansa pentru liderii (americani – n.red.) de a raspunde asteptarilor in aceste momente dificile : Am vazut in ultimii opt ani cum deciziile unui presedinte pot avea un efect major asupra cursului istoriei si vietilor americanilor , a spus senatorul de Illinois. Dar peste tot unde merg, in pofida crizei economice, a razboiului si a incertitudinii privind ziua de maine, vad optimism. Si speranta. Si forta , a adaugat el. Dovada a curajului tehnic, spotul s-a incheiat printr-o legatura in direct la un miting electoral al candidatului in Florida, in fata a aproximativ 20.000 de persoane. Pentru difuzarea clipului, Fox a reusit a negocieze cu organizatorii campionatului national de baseball pentru a amana meciul decisiv din finala, dintre Tampa Bay Rays si Philadelphia Phillies. Spotul, realizat de Davis Guggenheim – laureat al premiului Oscar pentru filmul documentar al lui Al Gore Un adevar care deranjeaza – a avut ca scop sa le ofere americanilor ocazia de a auzi detalii privind programele candidatului democrat, potrivit echipei sale de campanie. De la inceputul lunii septembrie pana la mijlocul lunii octombrie, Obama si democratii au cheltuit 353,7 milioane de dolari pentru clipuri electorale televizate, fata de 184 de milioane platite pentru clipurile electorale in favoarea candidatului republican John McCain. Cand priviti aceasta publicitate vaporoasa si plina de sentimente frumoase, amintiti-va doar ca a fost platita cu promisiuni nerespectate , a spus senatorul de Arizona, referindu-se la o declaratie facuta de Obama la inceputul campaniei, de a accepta fonduri federale. Senatorul de Illinois a renuntat la aceasta finantare, care i-ar fi limitat cheltuielile la 84,1 milioane de dolari, dar McCain a acceptat-o.