Osul uninominal

Spuneam intr-un editorial din urma ca televiziunea face si desface opinia publica.Am propus atunci, un punct de vedere referitor la transformarea consumatorului de informatie intr-un “vazator”, dispus sa primeasca numai ceea ce televiziunea este dispusa a-i oferi, sub forma unor produse sau retete de-a gata.Produsul cel mai frecvent oferit de televiziune, indiferent daca el este motivat de cererea publicului larg sau de interese aflate dincolo de ecranul banalului aparat, este politica.Un cuvant greu de ilustrat in imagini insa usor de traficat prin purtatorul de mesaj politic.Daca in mod normal, partidul trebuia sa se impuna in fata electoratului prin ideologie si program iar liderul trebuia sa fie purtatorul de mesaj al acestuia, televiziunea a schimbat acest raport, prin accentuarea elementelor exterioare ale liderului, fapt ilustrat de “inventia” americana numita talkshow si preluata autohton. Se stie doar ca o imagine face cat 1.000 de cuvinte si vine in completarea mesajului verbal. Care mesaj verbal isi pierde si el esenta, prin accentuarea modului de transmitere al lui ca argument, in detrimentul continutului.Constatarea ca imaginea, chiar daca minte, face produsul vandabil a nascut o intreaga industrie a imaginii, cu aplicatie inclusiv in fabricarea unor lideri politici.Decontextualizarea, unghiurile de filmare favorabile, montajul sau folosirea imaginilor de fundal ca mesaj subliminal, intregesc “personalitatea” liderului, care devine el insusi mesajul si personalizeaza partidul, iar ideologia si programul acestuia trec in plan secundar.Motivatia care sta la baza acestui transfer trebuie cautata in dorinta de independenta a liderului politic in raport cu partidul sau deoarece, cu cat alegatorul voteaza mai mult simbolul, ideologia sau programul unui partid, cu atat mai mult candidatul depinde de partidul sau pentru a fi votat.Putem spune ca practic asistam la pregatirea terenului pentru votul uninominal, care va arunca in competitia electorala individualitati.Din pacate, televiziunea este consecventa cu ea insasi si dupa crearea pavloviana a “vazatorului”, pregateste cu perseverenta si obiectul reflexului conditional. Uninominabilii.Dupa reteta de mai sus si criteriile proprii de selectie.