Pelerinajul de Florii precede Saptamana Mare a Pastelui

Mii de credinciosi si peste 700 de preoti au participat la traditionalul pelerinaj de Florii care s-a desfasurat in Capitala. Pelerinajul a fost deschis de toaca, urmata de monahi care purtau prapuri (steaguri bisericesti), ripide si Sfanta Cruce, apoi a urmat soborul de preoti, icoana Sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim purtata pe umeri de patru clerici, urmand apoi Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor si miile de credinciosi care au tinut in maini ramuri de finic si stalpari. Sarbatoarea Intrarii lui Hristos in Ierusalim este cunoscuta in popor sub denumirea de Florii. Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare se mai numea si Duminica aspirantilor la Botez, deoarece in aceasta zi catehumenii, care fusesera admisi la Botez, mergeau la episcop pentru a primi Crezul ca marturisire de credinta. Aceasta duminica a purtat si denumirea de Duminica gratierilor, pentru ca in cinstea ei, imparatii acordau gratieri.Biserica vede in aceasta sarbatoare inaintarea lui Hristos spre jertfa de pe cruce. El putea sa evite moartea, insa, o primeste de buna voie pentru a o birui. Lui nu-i este impusa moartea ca o necesitate, asa cum ne este impusa noua. De aceea El moare pentru altii, nu pentru Sine. El nu avea pacatul imprimat in firea Sa, ca noi toti, pentru ca S-a nascut ca om prin voia Sa.Cantaretii si credinciosii aflati in pelerinaj au intonat impreuna Troparul Floriilor – Invierea cea de obste mai inainte de Patima Ta incredintand-o, pe Lazar din morti l-ai sculat, Hristoase Dumnezeule. Pentru aceasta si noi, ca pruncii semnele biruintei purtand, tie, Biruitorului mortii, cantam: Osana, Celui dintru inaltime, bine esti cuvantat Cel ce vii intru numele Domnului’- si cantarile Cu noi este Dumnezeu si Cuvine-se cu adevarat.Pelerinajul a inceput in jurul orei 16:15, de la Manastirea Radu Voda, dupa Slujba Vecerniei oficiata in biserica manastirii bucurestene, ctitorie a domnitorului Radu Voda, la sfarsitul careia Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor a savarsit randuiala sfintirii stalparilor. Apoi, Preasfintia Sa si preotii slujitori au impartit pelerinilor ramurile de salcii si s-a pornit in pelerinaj spre Catedrala Mitropolitana Sfantul Spiridon Nou – Paraclis Patriarhal, pe ruta strada Radu Voda, bulevardul Marasesti, bulevardul Dimitrie Cantemir, strada Bibescu Voda, strada serban Voda. Aici, la Catedrala Mitropolitana a avut loc prima oprire, la ora 17:15, unde a fost rostita o ectenie intreita, iar Preasfintia Sa a rostit Condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim: Vazandu-Te Marta si Maria pe Tine, Iisuse, ca ai venit iarasi in Betania, cu sase zile inainte de Pasti, ti-au gatit cina mare; Lazar fiind unul dintre cei ce sedeau la masa, Marta cu sarguinta iti slujea, Datatorule a toate, Maria insa partea cea buna si-a ales, fiindu-ti recunoscatoare pentru invierea fratelui ei si luand o litra cu mir de nard curat, de mare pret, a uns preacuratele Tale picioare si le-a sters cu parul capului ei, cu iubire si din preaplinul inimii ti-a cantat: Aliluia!Dupa acest scurt moment liturgic, soborul s-a indreaptat spre biserica Sfanta Ecaterina, Paraclisul Facultatii de Teologie „Justinian Patriarhul’ din Bucuresti, mergand pe urmatorul traseu: strada Principatele Unite, strada Ienachita Vacarescu, strada Sfanta Ecaterina. in fata Bisericii Sfanta Ecaterina, la ora 17:30, a fost rostita iarasi o ectenie intreita si Condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim, apoi s-a pornit spre Catedrala Patriarhala. Pelerinii au fost intampinati la Catedrala Patriarhala de catre Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. Preafericirea Sa a sfintit icoana sarbatorii si a adresat un cuvant de invatatura tuturor celor prezenti pe Colina Bucuriei. Patriarhul Romaniei a explicat intelesurile pelerinajului de Florii„Pelerinajul de Florii are multe intelesuri duhovnicesti si este de mare folos pentru viata noastra de crestini. Desigur, din multele si folositoarele intelesuri ale pelerinajului amintim doar patru. in primul rand, pelerinajul de Florii este o comemorare sau o pomenire a Intrarii Domnului si Mantuitorului nostru in Ierusalim. in al doilea rand, este o proclamare a biruintei lui Hristos asupra mortii lui Lazar si o prevestire a biruintei Sale asupra propriei morti si totodata o prevestire a invierii de obste la a doua venire a Mantuitorului Iisus Hristos. in al treilea rand, Pelerinajul de Florii este o binecuvantare pentru popor si pentru cetate. in al patrulea rand, Pelerinajul de Florii este o preinchipuire sau o prefigurare a trecerii noastre din lumea aceasta in Ierusalimul ceresc asa cum Hristos Domnul prin inviere a trecut de la Ierusalimul pamantesc in Ierusalimul ceresc”. Patriarhul Romaniei a mentionat ca pelerinajul este o marturie a credintei noastre ortodoxe„Pelerinajul pe care noi il savarsim acum este o marturisire a ceea ce s-a intamplat, a ceea ce a avut loc in timp ce Mantuitorul a intrat in Ierusalim. Deci, asemenea celor care L-au iubit si L-au intampinat cu bucurie in Ierusalimul de pe pamant si noi astazi dorim sa intampinam cu bucurie pe Hristos Domnul in orasul nostru, in casa noastra si in sufletul nostru […] Participarea la Pelerinajul de Florii nu este timp pierdut ci timp castigat, este timp sfintit, este timp deschis spre vesnicie, este timpul in care coboara tainic parfumul si aroma vietii vesnice, bucuria bucuriei lui Lazar, bucuriei surorilor lui, Marta si Maria si bucuria Apostolilor si bucuria ingerilor. Pelerinajul de Florii este si o prefigurare sau preinchipuire, o anticipare a trecerii noastre de pe pamant la viata vesnica in cetatea netrecatoare in imparatia Cerurilor, dupa cum ne spune Sfantul Apostol Pavel care zice ca nu avem aici in lume cetate statatoare, ci trecatoare. Toate trec si noi trecem prin cetate si trecem la viata vesnica intr-o zi si singurul lucru care conteaza in viata noastra este cata lumina am adunat in suflete prin credinta si fapte bune si cata lumina am raspandit in sufletul nostru prin credinta marturisita si prin virtuti si fapte bune inflorite si roditoare”. Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a aratat semnificatia ramurilor si florilor pe care pelerinii le poarta in maini in timpul pelerinajului. „Acum noi purtam in maini ramuri de finic sau de salcie. Salcia arata deodata bucuria primaverii si smerenia omului credincios, mai ales salcia numita plangatoare. Dupa ce am plans 40 de zile de post pacatele noastre acum ne indreptam spre Saptamana Sfintelor Patimi ale Mantuitorului nostru Iisus Hristos ca sa ajungem la inviere. Patimim duhovniceste impreuna cu El ca sa ne bucuram duhovniceste impreuna cu El Cel inviat din morti. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca aceste ramuri si flori pe care le purtam in maini in Duminica Intrarii Domnului in Ierusalim, iar noi am facut-o cu anticipatie dupa Vecernia din Sambata lui Lazar, pentru ca am intrat deja in sabatoarea Duminicii Intrarii Domnului in Ierusalim, simbolizeaza si florile virtutilor pe care le-am adunat in suflete in timpul Postului Mare, dupa ce ne-am curatit de pacate prin spovedanie, am primit lumina prin ascultarea Sfintelor Scripturi, participarea la sfintele slujbe, citirea scrierilor sfintilor nevoitori si mai ales prin mai deasa impartasire cu Trupul si Sangele Domnului. Deci, aceste flori si ramuri sunt ramurile si florile credintei. Asadar, marturisim credinta prin lumanari aprinse, dar si prin florile sau ramurile de la Sarbatoarea Intrarii Domnului in Ierusalim”. „Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa simtim ca Hristos ne iubeste asa cum l-a iubit pe prietenul Sau Lazar din Betania. Atat de mult l-a iubit cand atunci cand S-a aflat in fata mormantului sau Iisus plangea! Acesta este cel mai scurt verset din Noul Testament: Iisus plangea! (Ioan 11, 25). si au zis iudeii ‘Iata ce mult l-a iubit’! Deci, Hristos Domnul iubeste pe fiecare crestin care crede in El si sta aproape de El, care crede in El si implineste voia Lui in viata sa. Sa ne daruiasca Hristos Domnul aceasta bucurie, sa binecuvinteze viata noastra, casele noastre, orasul si tara noastra, mai ales ca in aceasta zi astfel de pelerinaje s-au organizat in toata tara”, a mai spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.La final, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel i-a felicitat pe organizatorii pelerinajului de Florii 537;i pe cei care s-au implicat activ in mediatizarea acestui eveniment. De asemenea, credincio 537;ilor prezenti le-au fost daruite 5000 de iconite din partea Patriarhului Romaniei, reprezentand Intrarea Domnului in IerusalimLa pelerinajul de Florii au participat preotii din Protoieriile 1, 2 si 3 din Capitala, respectiv preotii din judetul Ilfov, protoieria Ilfov Nord si Ilfov Sud, preotii de caritate din Bucuresti, dar si membrii Permanentei Consiliului National Bisericesc.Pelerinajul de Florii isi are originea inca din perioada secolului al IV-le, cand crestinii celebrau Floriile intr-un mod cu totul special. Unele mentiuni fac referire la felul praznuirii Intrarii Mantuitorului in Ierusalim. Pelerina apuseana Egeria (alias Silvia sau Etheria), in jurnalul sau de calatorie la Locurile Sfinte, ne vorbeste despre procesiunea ce se organiza in aceasta zi dupa savarsirea Sfintei Liturghii. Toti crestinii se strangeau pe la orele 13:00 si mergeau impreuna cu slujitorii si episcopul cetatii pe Muntele Maslinilor, pana la locul de unde Domnul S-a inaltat la cer. De aici, pe la orele 17:00, coborau catre Sfanta Cetate, iar crestinii de toate varstele si copiii, mergand inaintea episcopului cu ramuri de finic si de maslin, strigau: ‘Binecuvantat este Cel ce vine in Numele Domnului.’ Ajungand in cetate, mergeau la Biserica Sfintei invieri unde savarseau slujba Vecerniei. Aceasta frumoasa traditie s-a transmis si la poporul nostru, pana astazi. La Bucuresti, pelerinajul de Florii a fost interzis de regimul comunist, in 1948, si a fost reluat in anul 2008 cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Patriarh Daniel.Sursa foto: Ziarul Lumina