Piata autoturismelor noi a scazut cu 2,6%

Piata autoturismelor noi prezinta o scadere de 2,6% in primele noua luni, din cauza reducerii volumelor constructorilor autohtoni, a noii valori ale taxei pe poluare si a normelor de acordare a creditelor, potrivit Asocitatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).Potrivit APIA, pe fondul crizei financiare ce se resimte si in sectorul auto european, la nivelul UE 27 inmatricularile de autoturisme noi din luna septembrie 2008 au fost cu peste 8% sub septembrie 2007 (cu o scadere la 9 luni de 4,4%). In Romania inregistram, practic, acelasi volum ca si cel din 2007 (cca. 24.000 unitati), cu o scadere de 2,6% la nivelul celor noua luni.La nivelul intregii piete auto din Romania, avansul de 1% fata de perioada similara din 2007 se mentine si in aceasta luna, plusul fiind generat in continuare de sectorul vehiculelor comerciale.Principalele cauze sunt reducerea volumelor constructorilor autohtoni (Daewoo a inregistrat in 2008 un volum cu 49% mai mic decat decat anul precedent, respectiv cu 6.500 de unitati mai putin, apoi noile valori ale taxei pe poluare, mai mari pentru autoturismele noi si reduse pentru cele rulate (inmatricularile de autoturisme rulate s-au dublat, in timp ce autoturismele noi au scazut cu 2,6%) si noile norme de acordare a creditelor, mult mai restrictive ca pana acum. Potrivit APIA, productia nationala de autovehicule continua sa inregistreze cresteri tot mai mari in fiecare luna (+17,9% la un volum important – 196.764 unitati), in septembrie 2008 fiind produse cu aproape 50% mai multe autoturisme decat in septembrie 2007 si de aproape patru ori mai multe vehicule comerciale. Astfel, se inregistreaza la nivelul intregii perioade, cresteri de 15,2% la autoturisme (185.027 unitati) si 88,6% la vehicule comerciale (11.726 unitati), acestea find datorate in exclusivitate producatorului Dacia. Dintre toate grupele analizate, exportul este cel care a crescut cel mai mult, 51,3% pe intrega perioda (121.934 unitati) si mai mult decat dublu fata de septembrie 2007. APIA mentioneaza faptul ca 62%, respectiv 121.934 unitati din productia nationala au fost destinate exportului, 99% dintre acestea fiind autoturisme Dacia. Importul de autovehicule a inregistrat o crestere generala de 7,9% (fata de 53,7% cat se inregistra anul trecut). Aceasta crestere a fost sustinuta in special de segmentul autovehiculelor comerciale usoare care, pe volume importante (22.419 unitati), a inregistrat o crestere de 21,6%, in timp ce la autoturisme, cresterea a fost mai redusa, de numai 5,6%. Potrivit APIA, segmentul autovehiculelor comerciale sustine si in septembrie, prin cresterea sa, mentinerea pe plus a pietei auto din Romania, vanzarile de autovehicule comerciale, inregistrand o crestere generala de 19,8%, corespunzatoare unui volum de 41.325 unitati. In interiorul acestei cifre medii, comercialele usoare au inregistrat o crestere de 26,2% (30.294 unitati), iar camioanele intre 3,5t si 6t, o crestere de 100,8% (2.138 unitati). De asemenea, se inregistreaza scaderi ale pietei pe segmentele 6-18t (2.510 unitati) si peste 18t (6.383 unitati), acestea fiind de -12,8% si respectiv -2,4%, scaderi care pot fi generate de o restrangere a activitatii economice. In ceea ce priveste segmentul autoturismelor, cresterile de pana acum s-au ponderat, dar raman importante la marci precum: KIA (311%), aceasta fiind urmata de Mazda (296%), Cadillac (145%), Maserati (115%), Jaguar (108%), Dodge (104%), Subaru (95 %), SAAB (81%), Lancia (78%) si Suzuki (72%). Cele mai importante scaderi ale primelor noua luni sunt inregistrate de catre Geely (-84%), Daewoo (-49%), Great Wall (-45%), SsangYong (-35%), Chrysler (-34%), Alfa Romeo (-30%), Citroen (29%), Renault (-26%), Peugeot (-19%) si Chevrolet (-18%). Potrivit informatiilor APIA, pe ansamblul primelor noua luni, piata autoturismelor noi dotate cu motoare Diesel ramane practic neschimbata fata de raportarile din ultimele luni, respectiv 38,4% (42,7% pentru cele din import) fata de 42,3% (respectiv 47,5% la import) cat se inregistra in aceeasi perioada a lui 2007. Comparativ cu luna septembrie 2007, ponderea motorizarilor diesel a scazut de la 44,3% anul trecut, la 34,1% in luna septembrie 2008.