Portabilitatea numerelor – informatii pentru utilizatori

Portabilitatea numerelor de telefonie mobila sau fixa, valabila din 21 octombrie 2008, creaza confuzie in randul romanilor. Daca pana de curand operatorii de telefonie mobila puteau fi identificati dupa primele patru cifre ale numarului de telefon, portabilitatea numerelor nu mai ofera aceasta posibilitate, fapt care duce la facturi telefonice marite. Astfel, una dintre modalitatile de a identifica un numar de telefon care a fost mutat in alta retea este tonul de apel care semnaleaza portarea acestuia. Autoritatea Nationala pentru Comunicatii a impus furnizorilor care practica tarife diferite in functie de reteaua de destinatie a apelului obligatia de a transmite, in cazul numerelor portate, in mod gratuit, un ton distinctiv, prin care utilizatorii sa fie avertizati ca apelul respectiv este terminat in alta retea decat cea in care este originat apelul. Daca se apeleaza un numar portat, inainte de finalizarea apelului, va fi auzit sunetul distinctiv. O alta metoda de diferentiere este mesajul vocal. Alternativ, furnizorii care origineaza apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal, prin care utilizatorii finali sa fie avertizati ca numarul apelat a fost portat.Serviciul de Portabilitate a numerelor, care permite pastrarea numarului de telefon atunci cand se schimba furnizorul de de telefonie, a fost implementat incepand din data de 21 octombrie 2008.Se pot porta numerele de telefonie fixa, numerele de telefonie mobila, precum si alte tipuri de numere (numerele de telefon destinate serviciilor de apel gratuit, serviciile bazate pe numere de acces universal si numerele cu tariff special).Termenul de finalizare a procesului de portare nu poate depasi, in conditii normale, 10 zile lucratoare. In ziua in care se va efectua portarea efectiva, serviciul de telefonie nu va fi disponibil pentru maxim 4 ore pentru serviciile de telefonie mobila si maxim 5 ore pentru serviciile de telefonie fixa. Costurile determinate de portarea numarului sunt suportate integral de catre operatorul la care trece clientul.Orice sesizari sau neclaritati referitoare la procesul de portare pot fi transmise la numerele de telefon 0800 855 855 sau 0372 845 845, la email relatii_cu_publicul@anrcti.ro sau direct la sediul ANC din Str. Delea Noua nr. 2, sector 3, Bucuresti.Implementarea portabilitatii numerelor constituie unul dintre angajamentele asumate de Romania in conformitate cu Capitolul 19 al negocierilor de aderare la Uniunea Europeana si este considerata o masura eficienta de stimulare a concurentei in sectorul comunicatiilor electronice.