Povestea primului antreprenoriat radio online

 “Eram in emisie la Radio3net. Tineam
locul unei colege. Povesteam la microfon, puneam muzica si intretineam
atmosfera pe chat. Din intamplare, Catalin a ascultat emisiunea. M-a
recunoscut. Am stat de vorba. Eu din Romania, el din SUA. Mi-a spus ca
face o vizita in tara si am stabilit sa ne vedem la o cafea”, isi
aminteste Ciochia. S-au intalnit si, evident, au discutat si despre
radio. Alex Ciochia i-a povestit despre viziunea lui: un radio online,
dinamic, interactiv, viu, care sa dea voce comunitatilor din internet,
ascultatorilor, oamenilor care au personalitate, opinie, argumente.
“Proiectul era deja pe hartie, dar nu mai
aveam de mult nevoie de hartii pentru a vorbi despre radio. Mi-a pus
intrebari si la final mi-a spus: Hai sa-l facem. Si a doua zi ne-am pus
pe treaba.” Trei luni mai tarziu, in februarie 2006, firma Emoticon Media era inregistrata la Registrul Comertului.
Dupa alte trei luni, pe 1 iunie, la ora 0.00,
RadioLynx.ro se prezenta “on air” online-ului romanesc cu RadioLynx.ro.
Investitia initiala, importanta la acea vreme pentru cei doi parteneri,
a acoperit costul amenajarii spatiilor de emisie si productie, a
spatiilor redactionale, costurile echipamentelor audio, ale softurilor,
ale desktopurilor si serverelor, costurile drepturilor de autor si,
evident, costurile de personal.
“Costurile unor servicii de internet de calitate
nu sunt neglijabile, iar cand businessul tau se bazeaza pe media
transmisa live, 24 de ore, sapte zile din sapte, nu iti permiti sa
colaborezi cu furnizori care nu garanteaza calitatea serviciilor sau nu
ofera suport tehnic permanent”, subliniaza Alexandru Ciochia.
“Parteneriatul cu Evolva, unul dintre furnizorii
de internet aflati in expansiune la acel moment, a degrevat
considerabil bugetul initial al proiectului si ne-a permis sa investim
in oameni.” Acestei investitii initiale i s-au adaugat, pana in
prezent, alte circa 250.000 de euro.

 Una dintre problemele de inceput ale acestei
afaceri online a fost, potrivit managerului RadioLynx.ro, perceptia
publica eronata ca radioul care emite “doar pe internet” inseamna un
colt de camera, un calculator, un microfon ieftin, cativa tineri
amatori si multa muzica piratata.
“Daca un site media nu are un trust in spate
inseamna ca e facut intr-o bucatarie. Fals. Multe site-uri
reprezentative s-au nascut fara vreun trust care sa le sustina. Fostul
revistapresei.ro, actualul hotnews.ro, spre exemplu. E bine ca
trusturile media se orienteaza spre internet si ca ii cresc
credibilitatea”, spune Ciochia. Totodata, atat clientii, cat si
agentiile manifesta in continuare prudenta in ce priveste investitiile
in comunicarea pe internet. Resursa umana a fost o alta problema cu
care afacerea RadioLynx.ro s-a confruntat. “Am pornit de la principiul
ca exista multi oameni cu gandire pozitiva, cu abilitati de comunicare,
cu charisma si cu bagaj informational, care nu si-au gasit un loc in
media. Timp de 14 luni, am cautat sa completam echipa”.
Ciochia spune ca in special tinerii fara
experienta procedeaza asa si ca ideea de cariera e asociata cu
avansarea rapida prin trecerea de la o institutie la alta. “In final,
am ramas cu o echipa de 50 de persoane, angajati si colaboratori
benevoli din mediul de business. Formula nu este inca definitiva, dar
pot sa spun ca exista un nucleu foarte bine sudat”, explica acesta.
Desi este pasionat de meseria de realizator radio, managerul
RadioLynx.ro s-a retras de la microfon. “Acum fac management. Regula
este sa nu intri la microfon nepregatit, iar mie nu-mi mai ramane timp
pentru pregatirea unei emisiuni”, explica acesta.
Managerul este de parere ca un business nu poate
fi de succes daca este administrat discretionar si daca managementul
isi permite sa incalce regulile si standardele de calitate care
guverneaza institutia. Daca ar lua-o de la capat, nu ar face lucrurile
diferit. O astfel de afacere depinde de resursa umana si de piata, iar
ambele reactioneaza cu reticenta fata de produsele noi.
Desi spune ca veniturile din 2007 nu sunt
relevante, Alexandru Ciochia afirma ca in 2008 s-a simtit un salt al
businessului. “Inca nu am intrat pe break-even. Dupa estimarile
noastre, in circa doi ani, afacerea va deveni cu adevarat profitabila.
Deocamdata, continuam sa investim in dezvoltarea de tehnologie si
infrastructura. Pentru toamna acestui an, pregatim lansarea unei serii
de produse care raspund semnalelor si solicitarilor directe venite din
piata.” In prezent, afacerea Radio Lynx genereaza venituri lunare intre
3.000 si 15.000 de euro. Ciochia estimeaza ca prin cifra de afaceri se
vor acoperi, in 2008, circa 65% dintre cheltuieli, restul urmand sa fie
suportate tot de cei doi parteneri, prin investitii.
O parte dintre produsele anuntate de Emoticon
Media sunt adresate publicului consumator de radio si utilizator de
internet. Cealalta parte constituie solutii de comunicare destinate
mediului de afaceri. Una dintre aceste solutii este un sistem
performant de distributie media, care permite transmisii live
audio-video pe internet, atat din studiouri profesionale de radio si
televiziune, cat si de la evenimente culturale, politice sau corporate.
Cel mai recent eveniment de nisa transmis live, Webcamp.ro, a
inregistrat 4.000 de conexiuni pe parcursul a opt ore. Familiarizat cu
atitudinea antreprenoriala inca din 1992, cand a debutat pe cont
propriu in zona neguvernamentala, non-profit, oferind consultanta si
suport pentru tinerii care doreau sa invete sa creeze publicatii,
Alexandru Ciochia considera ca o afacere este doar un instrument si ca,
pentru a avea succes ca intreprinzator, trebuie sa ai o motivatie
puternica. “Fie ca iti doresti bani sau faima ori vrei sa iti vezi o
idee pusa in practica, fie ca vrei respect si recunoastere. Sau pur si
simplu putere. Daca nu iti doresti foarte tare un astfel de lucru, nu
vad de ce te-ai apuca de antreprenoriat. Nu ai nicio sansa!
Antreprenoriatul este, pe de-o parte, extrem de frumos si provocator,
insa, pe de alta parte, in conditiile realitatilor actuale, poate fi
uneori un calvar”, explica acesta.
Contextul Pietei
 O evolutie dinamica La momentul
lansarii RadioLynx.ro, specialistii romani din piata de profil erau de
parere ca radiourile online sunt destinate pieirii. Nici acum lucrurile
nu stau prea diferit. La o simpla privire in peisajul radiourilor
online americane, descoperim insa o piata cu multi jucatori si cu o
evolutie dinamica. Potrivit unui studiu realizat de AccuStream
Research, citat de RAIN Radio and Internet Newsletter, numai in 2007,
veniturile din difuzarea de publicitate la radiourile americane pe
internet s-au ridicat la 80 milioane de dolari, cu 194% mai mult fata
de anul precedent. La acestea se adauga alte 12-15 milioane de dolari
generate de spoturile video plasate in site-urile acestor radiouri. In
Romania exista sase milioane de gospodarii cu televizor si peste cinci
milioane de conexiuni la internet. Iar numarul conexiunilor la internet
este in continua crestere. Potrivit analistilor domeniului
audio-vizual, trecerea transmisiilor radio si tv la transmisia digitala
ridica serioase semne de intrebare in ce priveste modificarea
obiceiurilor de consum media. “Customizarea” programelor radio si tv,
in functie de preferinte, ar putea determina o schimbare radicala a
modului in care este gandita astazi creatia si distributia publicitara.
Creatorii de publicitate se vor vedea pusi in situatia de a redefini
reclamele intr-o maniera care sa nu mai fie perceputa ca agresiva de
catre public. Pe piata romaneasca a radiourilor comerciale online,
RadioLynx.ro concureaza cu postul Clandestino, un radio lansat dupa

Lynx si care apartine lui Razvan Exarhu. Si interesul radiourilor FM
pentru extensiile in online este in crestere. Posturi de radio, precum
ProFM, au creat in mediul online o serie de produse targetate pe
categorii de audienta. De exemplu, ProFM a lansat statiile audio
muzicale Classic, Alternative, Black, Dance si Love.