Romania lor si fumigena noastra

Desi am fi tentati sa credem ca actualul guvern nu a invatat din precedentul creat in 2004, cand pomenile electorale date de guvernul Nastase au fost anulate prin ordonanta de guvernul Tariceanu, realitatea sta tocmai pe dos: masura anularii pomenilor a fost gandita anticipat pe 4 ani.Impins de la spate de PSD, guvernul Tariceanu a decalat majorarea pensiilor cu o luna, chiar daca asta presupune un transfer de la bugetul de stat catre fondul de pensii a 1,37 miliarde lei. Evident, in acest caz, nu a existat impedimentul legal (deturnarea destinatiei fondurilor) si nici similtudinea, ca fondurile destinate dezvoltarii ar fi directionate catre cheltuieli de personal, ca in cazul dascalilor.Acelasi PSD, tot din umbra, initiaza majorarea pensiilor parlamentare iar in vazul natiunii, majorarea salariilor profesorilor cu 50 %, iesind apoi pe ecrane si acuzand guvernul ca nu duce grija cetatenilor.Interesanta este si pozitia PNL care la comanda PSD, “Sari!”, nu-si pune problema de ce ci “Cat de sus?”, decaland cu o luna majorarea pensiilor dar si votand cu jumatatea “prostita”, deja istorica majorare a dascalimii. Bonus, tuseaza electoratul traditional de stanga via medicamente, incalzire si burse .Nici PD-L nu se simte prea bine la foaia de temperatura, votand si majorarea pensiilor parlamentare – dintr-o eroare, evident! – dar si majorarea cu titlul “50 %”, desi mai deunazi se opunea oricaror majorari ca fiind nefundamentate ca sursa.O minimala logica ridica intrebarea: de aceste pozitii initial provocatoare iar mai apoi exagerate, din partea partidelor?Ultimele zile arata o tendinta pentru urmatoarea perioada dominata de acuze reciproce, de contestatii pe la Curtea Constitutionala, demisii, numiri, negocieri cu ceilalti bugetari discriminati si multa, foarte multa mediatizare pe aceste teme.Ciudatenia consta in faptul ca toate acestea se produc cu 50 de zile inaintea alegerilor parlamentare si cu 20 inaintea campaniei electorale.Prin urmare, ar fi posibila suprapunerea lor?Mai trebuie luat in discutie un fapt petrecut mai discret, ferit de ochii mas mediei si a publicului. Dupa adoptarea votului uninominal si trasarea colegiilor, au fost chestionati specialisti straini cu experienta in domeniu, referitor la modul in care vor decurge aceste alegeri si cum pot fi estimate rezultatele lor. Dupa parerea lor, ar exista o ierarhizare a potentialului de a castiga, astfel:Prima sansa ar avea-o candidatii locali cu nume cunoscut in colegiu si care ar veni cu proiecte concrete in beneficiul locuitorilor. Din pacate, aceste conditii sunt specifice alegerilor locale iar candidatii desemnati de la centru sunt practic descalificati de neimplicarea in problemele locale.A doua sansa ar avea-o candidatii propusi de la centru, cu o imagine nationala puternica, sustinand in campanie proiecte nationale cu efect garantat in colegiul respectiv. Numarul candidatilor care indeplinesc conditia de imagine este relativ mic fata de cel necesar si in plus, nici programe conform celei de-a doua cerinte, nu prea sunt.A treia sansa ar avea-o candidatii cu imagine din afara spectrului politic, o imagine datorata profesiei sau performantei, in acest caz programul putand fi unul general.Este din ce in ce mai evident ca actuala clasa politica romaneasca nu este suficient de pregatita pentru a infrunta sistemul de vot uninominal, prin urmare, fie apeleaza la cei cu a treia sansa si de aici inflatia de cantareti si sportivi candidati, fie se sustrag campaniei electorale.Aici trebuie cautat motivul suprapunerii deliberate: campania electorala acoperita de un circ mediatic care sa implice si segmentul social, pentru a-i conferi credibilitate.Intradevar, cui ii mai arde sa discuite programe sau proiecte cand invrajbirea pusa la cale migalos si unanim acceptat de catre politic, atinge cote paroxiste in strada.In sprijinul acestei ipoteze vine si totalul dezinteres al guvernului – ocupat cu reintaurarea pacii sociale – in calitate de organizator dar si de initiator al acestui tip de vot, in a prezenta publicului elector mecanismul functionarii lui. Un “deja vu” de la referendum. Iar dupa consumarea alegerilor, puterea precedentului din 2004, va actiona cu motivatia crizei internationale. Dar aceasta este numai un colt de perdea, ridicat.Hotararea privind casele nationalizate e pentru cei ca Geoana sau benzina pusa pe foc?