RuNet Control 2.0: Kremlinul a inabusit dizidenta, invingand-o cu propriile ei arme


Desi nu a ridicat un “zid” intre internauti si web, dupa modelul chinez, Kremlinul a reusit sa inabuse dizidenta, invingand-o cu propriile ei arme

“In Federatia Rusa nu se exercita nicio forma de control asupra Internetului. Evident, aici, ca in toate domeniile, trebuie sa veghem ca legea sa fie respectata…dar asta este de competenta autoritatilor. Controlul Internetului si vegherea la respectarea legii sunt doua lucruri complet diferite”, spunea Vladimir Putin, in 2007, cand inca detinea functia de presedinte al Rusiei.

Dupa ce a devenit presedinte, in 1999, Vladimir Putin a tratat cu deosebita atentie mass-media ruseasca, pe care, in primii ani ai sai la Kremlin, a reusit sa o fidelizeze, subordonand-o regimului. Referindu-se la media vizuala din rusia, Paul Goble, editorialist al Moscow Times, sugera ca “telespectatorii sunt transformati intr-un soi de retro-societate, care primeste informatii, doar in forma si masura dorita de autoritati”.

In a doua jumatate a deceniului, Internetul a devenit mijlocul preferat de informare al criticilor guvernului si a tuturor celor care simteau nevoia unei alternative la mediul audio-vizual. Coroborand aceste tendinte cu cresterea naturala a accesului rusilor la Internet, autoritatile au devenit din ce in ce mai sensibile la acest mediu.

In ciuda asigurarilor date de Vladimir Putin, incepand cu 2007 s-a observat o crestere exponentiala a prezentei pe Internet a partidului de guvernamant si a simpatizantilor sai. Chiar Putin a incurajat candidatii la o functie parlamentara sa comunice prin intermediul blogurilor cu potentialii votanti. Pe de alta parte, oameni de afaceri fideli Kremlinului au achizitionat afaceri de succes din domeniul online. Inca din 2006, grupul Kommersant, detinut de un loialist putinian, Aliser Usmanov, presedinte al unei subsidiare a Gazprom, a achizitionat Gazeta.ru, una din cele mai prestigioase ziare online din Rusia. Achizitiile din online ale oligarhilor rusi nu s-au marginit la presa politica si economica, extinzandu-se si in domeniul entertainmentului. In decembrie 2007, un alt om de afaceri rus, Alexander Mamut, a achizitionat prin intermediul companiei SUP, platforma de blogging online LiveJournal, care a devenit, intre timp, extrem de populara in Rusia.

Citeste mai mult pe site-ul Adevarul (Sursa foto: Adevarul)