Serviciile sociale vor fi incadrate in trei clase de calitate. Vezi noua procedura de acreditare a furnizorilor de servicii sociale

Noi reglementari pentru furnizorii de servicii sociale. Guvernul a aprobat proiectul de lege privind asigurarea calitatii in domeniul serviciilor sociale, a anuntat Dan Suciu, purtatorul de cuvant al Guvernului, la finalul sedintei de guvern. Se reglementeaza, astfel, procesul de evaluare, certificare, monitorizare si control a furnizorilor de servicii sociale pentru asigurarea calitatii in acest domeniu. „Prin acest proiect de lege se urmareste crearea unui sistem unitar si coerent (cadru de reglementare si constructie institutionala) care sa permita o evaluare corecta si echitabila a calitatii serviciilor sociale, un acces cat mai facil al furnizorilor in sistem, o recunoastere a performantei in domeniu si o monitorizare reala a respectarii legislatiei in domeniu, prin introducerea unor standarde, criterii si indicatori de calitate”, a precizat purtatorul de cuvant al Guvernului.Noile reglementari vizeaza simplificarea procedurii de acreditare a furnizorilor de servicii sociale. Acreditarea furnizorilor de servicii sociale se va face pe baza unor criterii simple, care pun in evidenta capacitatea solicitantilor de a infiinta, administra si acorda servicii sociale, precum si indeplinirea conditiilor prevazute de lege, demonstrate prin documente care se vor transmite prin posta sau electronic. Furnizorul este acreditat pe perioada nelimitata, cu obligatia de a infiinta servicii (daca nu exista deja) licentiate in termen de 3 ani de la acreditare. De asemenea, furnizorul trebuie sa notifice orice modificare survenita care schimba conditiile ce au condus la acordarea certificatului de acreditare. Acreditarea serviciilor sociale (centre rezidentiale, centre de zi, servicii la domiciliu, etc.) se realizeaza in baza unor standarde minime de calitate, care cuantifica eficacitatea si eficienta activitatii desfasurate in raport cu nevoile beneficiarilor, obiectivele asumate si rezultatele asteptate. Acreditarea initiala a serviciilor sociale se realizeaza in doua etape: · acordarea licentei de functionare provizorie, pe perioada de 1 an, in baza fisei de autoevaluare completata de solicitant si transmisa compartimentului de specialitate al MMFPS· acordarea licentei de functionare pe o perioada de 5 ani (care include si perioada de licentiere provizorie), in baza rapoartelor de evaluare de teren, intocmite de o echipa de inspectori sociali. La expirarea perioadei de acreditare, solicitantul inainteaza o cerere in acest sens si, in baza unor documente justificative si a rapoartelor de evaluare si monitorizare in teren, efectuate de inspectorii sociali cu privire la indeplinirea standardelor minime de calitate, se acorda o noua licenta de functionare. Atat furnizorii, cat si serviciile sociale acreditate se inscriu in Registrul electronic unic al serviciilor sociale care va putea fi accesat de oricare cetatean. O alta noutate introdusa de proiectul de lege aprobat astazi de guvern o reprezinta introducerea nivelelor de calitate a serviciilor sociale, prin incadrarea in 3 clase de calitate, in baza indicatorilor de performanta/excelenta: clasa a III-a reprezentand nivelul de referinta, respectiv indeplinirea standardelor minime de calitate, iar clasa I fiind cel mai inalt nivel de calitate. Solicitarea incadrarii in clase de calitate este optionala si se evidentiaza printr-o sigla distinctiva. Nivelul de calitate al unui serviciu social, in baza caruia se stabileste si cuantumul contributiei beneficiarului in concordanta cu costurile aferente gradului de excelenta atins de serviciul respectiv, este public si se inscrie in Registrul electronic unic al serviciilor sociale. Prin acest proiect de lege, MMFPS, institutie care nu are calitatea de furnizor de servicii sociale, va avea responsabilitati in domeniul standardizarii si acreditarii, monitorizarii si administrarii Registrului electronic unic al serviciilor sociale, precum si al reglementarii suspendarii si retragerii acreditarii. Inspectorii sociali vor avea atributii in ce priveste evaluarea de teren pentru acreditarea/reacreditarea serviciilor sociale, monitorizarea si controlul acestora in cadrul misiunilor de inspectie tematice. Prin aplicarea noilor reglementari se preconizeaza rezultate pozitive precum: simplificarea procedurii de acreditare, transparenta si claritatea acesteia, eliminarea suprapunerilor si inechitatilor actuale din sistem care utilizeaza seturi de standarde diferite pentru evaluarea acelorasi servicii, recunoasterea si incurajarea performantei serviciilor sociale, prin incadrarea in nivele de excelenta, realizarea evaluarii si monitorizarii in domeniu pe criterii echitabile si transparente, precum si introducerea unor sanctiuni clare in caz de incalcare a prevederilor legale, coordonarea si monitorizare unica a conditiilor de asigurare a calitatii de catre o structura de specialitate din cadrul MMFPS. In prezent, in Romania functioneaza, conform Registrului electronic unic al serviciilor sociale, un numar de 2.871 furnizori acreditati care asigura un numar de 6.177 servicii sociale. Foto: Mondo News