Spiritualitate romaneasca pe taram american

Partea a II-a – Bisericile romanesti din SUA, oaze de spiritualitate si loc de intalnire pentru comunitatile romanesti!Pe coasta de est a Statelor Unite exista mai multe comunitati romanesti. Cele mai puternice si mai vechi sunt in New Jersey, Michigan si Illinois. Comunitatile de romani sunt strans legate de bisericile romanesti din zona. Spiritualitatea si traditia romaneasca se pastreaza, in mare parte, datorita preotilor si a activitatilor organizate de bisericile romanesti din SUA. Comunitatea din jurul capitalei americane este destul de mica comparativ cu alte comunitati romanesti din SUA si relativ noua. Numara circa 600 de romani care locuiesc in District of Columbia, Virginia si Maryland. Poti sa-i intalnesti si sa-i cunosti la slujba de duminica in biserica romaneasca „Sfanta Cruce” din Alexandria sau in biserica „Sfantul Mark” din Hegerstown MD. Biserica Sf. Mark este o biserica construita de rusi, in care slujba de duminica se tine de doua ori. Odata de catre preotul ortodox rus, in limba rusa si a doua slujba de catre preotul rev. Nicolae Fadur, reprezentant al Sf. Philothea Mission – misiune catolica in MD.Biserica ortodoxa din Alexandria este construita de comunitatea romaneasca si are in afara de obisnuita slujba religioasa, o scoala de duminica pentru copiii romani. In sala destinata copiilor, preoteasa Ioana impreuna cu cateva mamici, predau copiilor romani ore de geografie si istorie a Romaniei, ii invata despre obiceiurile si traditiile romanesti. Biserica organizeaza de doua ori pe an, festivalul romanesc de primavara, respectiv festivalul de toamna, un eveniment la care poti sa vezi cateva sute de romani in acelasi loc. Sunt invitati artisti, cantareti si formatii din Romania, se mananca mititei si sarmale, mamaliguta, cremes, ciorba de burta, se bea bere, palinca sau vinuri romanesti, se asculta muzica romaneasca, se danseaza, se canta si se fac donatii pentru biserica cea noua „Sfantul Andrei”, un proiect ambitios inceput de regretatul parinte Calciu Dumitreasa si preluat de parintele paroh Claudiu Lutai.Anul trecut, la Festivalul Romanesc de primavara 2007 a venit formatia „Pasarea Colibri”. A fost ultima data cand romanii din SUA au avut ocazia sa-l vada si sa-l auda pe Florian Pitis. La festivalul din 2007 cat si la cel din 2008, romanii au fost incantati cu muzica populara romaneasca din toate zonele tarii de catre o mare doamna a cantecului polular romanesc, doamna Mioara Pitulice, care locuieste impreuna cu familia, de opt ani la Fredericksburg VA. In toamna anului 2007, pentru romanii din America a cantat domnul Gheorghe Turda. De asemenea, la Festivalul romanesc din primavara acestui an, romanii au avut ocazia sa-i intalneasca pe cei de la IRIS, invitati speciali ai festivalului din initiativa Consiliului Parohial al Bisericii din Alexandria. Parintele paroh Claudiu Lutai s-a nascut intr-o familie de preoti, la Sighetu-Marmatiei, in anul 1973. A crescut in dragoste si credinta stramoseasca ortodoxa, a urmat cursurile Seminarului Teologic Cluj-Napoca pe care l-a absolvit in anul 1994. Si-a aprofundat cunostintele teologice la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Cluj-Napoca, promotia 1998. S-a casatorit cu Ioana, fiica preotului Damian din Astoria, New York, in septembrie 2001. In noiembrie 2001 a primit Sfanta Taina a hirotonisirii in treapta diaconiei, urmand sa slujeasca timp de un an si jumatate alaturi de socrul sau in Biserica Sf. Apostoli Petru si Pavel din New York . La data de 16 Februarie 2003, Dumnezeu i-a daruit un fiu, Grigore. Cu vrerea Bunului Dumnezeu si cu binecuvantarea IPS Nathaniel a fost hirotonit ca preot de catre PS. Irineu in Biserica Sf. Maria din New York, pe seama misiunii Hartford, Connecticut, unde a slujit aproape doi ani. In anul 2005 a fost numit preot la parohia Invierea Domnului din Hayward, California. Incepand cu data de 10 mai 2007 este preot la parohia Sf. Cruce din Alexandria-Virginia, preluand parohia si proiectele predecesorului sau, ilustrul si regretatul parinte Gheorghe Calciu Dumitreasa. Tot in anul 2007, pe 6 Noiembrie, primeste un alt dar de la Dumnezeu, se naste cel de al doilea baiat, Iustin.Am ajuns in SUA intr-o primavara, cu putin inainte de Paste. Primul loc in care am intalnit romani a fost biserica din Alexandria, intr-o noapte de aprilie, la slujba de Inviere. Eram pentru prima data departe de casa de sarbatori. Simteam nevoia sa primesc lumina alaturi de romani si am mers cu sufletul deschis la biserica din Alexandria. De la mine de acasa sunt 27 de mile pana la biserica. Am intalnit acolo romani care veneau de la 50 -60 de mile pentru slujba de Inviere. Niciodata n-am simtit sarbatoarea Invierii Domnului la fel ca atunci! Niciodata in Romania n-am simtit sarbatorile la fel cum le simt in America. Acasa, in Romania, puteam sa merg la biserica pe jos – in 10 minute ajungeam, erau biserici peste tot. N-am constientizat rolul bisericii cat am trait in Romania. A merge la biserica era un lucru simplu si adesea amanat pentru ca aveam treburi mai importante …Treceam pe langa biserici in fiecare zi, puteam sa intru oricand. Nu o faceam din lipsa de timp sau pentru ca nu simteam ca ar fi absolut necesar pentru sufletul meu. Nu sunt o fire religioasa, iar credinta nu este cea mai mare virtute a mea. Poate de aceea nu am dat o importanta deosebita actului spiritual si religiei pana cand am ajuns in America. Departe de casa, am inceput sa simt altfel biserica, rolul ei si legaturile pe care le induce cu Romania si spiritualitatea romaneasca. Cunosc romani care pe o raza de 100 de mile nu au nicio biserica ortodoxa si din acest motiv merg in alte biserici baptiste, evanghelice, lutherane, penticostale, catolice sau de orice alt rit. Prezenta la slujba de duminica, intr-o biserica ortodoxa romaneasca, este pentru multi romani din America un eveniment important. Mi-am amintit ca sotul meu mi-a povestit despre asta, dar lucrurile si faptele au capatat alta rezonanta aici, la zeci de mii de kilometri de casa. In 2001, sotul meu era in vestul Americii, in Albuquerque NM. Era singur printre straini. De Paste trebuia sa mearga 18 ore pe autostrada, din New Mexico pana in Kansas, unde era cea mai apropiata biserica ortodoxa, o biserica greceasca, ca sa poata participa la slujba de Inviere.Mi-am amintit povestea in noaptea de Inviere, inconjurata de cateva sute de romani care stateau in ploaie in jurul bisericii din Alexandria, in miez de noapte, veniti de la zeci si sute de kilometri distanta. Acea sarbatoare de Paste, prima petrecuta in SUA, este o amintire care s-a sapat adanc in memoria mea si cred ca o voi purta asa cum este, cu toate amanuntele de-a lungul vietii mele.Biserica Sfanta Cruce din Alexandria este o bisericuta mica, din lemn, asezata foarte aproape de sosea. Masinile trec neintrerupt si fac un zgomot infernal. Trebuie sa stai cu urechile ciulite ca sa inteegi ce spune preotul. Peste drum, blocuri imense cu 20-25 de etaje amintesc oarecum de cartierele de locuinte din Romania. In parcarea supra-aglomerata de masini vezi numere de inmatriculare din tot felul de state vecine cu Virginia sau mai indepartate. Gazonul care inconjoara biserica este plin de romani. In sala de la subsol este lumina, cineva pregateste vasele din care se vor imparti „pastele”Claudiu Tarziu- in memoriam Pr. CalciuParintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa si-a inteles menirea de pastor de suflete in ambele dimensiuni: de truditor intru reinduhovnicirea semenilor si de luptator pe taram social. Parintele Calciu este unul dintre acei luptatori anticomunisti care au marturisit credinta lor in ideea nationala si in Hristos, cu insasi sangele lor. A indurat 21 de ani de inchisoare sub comunisti (1948-1964, 1979-1984), experimentand si furia iadului reeducarii din puscaria pentru studenti de la Pitesti. Numele sau este pomenit – cu respectul si mirarea starnite de cei care invie din morti in sens teologic – in scrierile despre Infernul Pitesti ale regretatului Dumitru Bacu (1925-1997) si ale admirabilului Dumitru Gh. Bordeianu, doi dintre cei care au patimit alaturi de studentul medicinist, pe atunci – Calciu.Prefatatorul si ingrijitorul volumului Razboiul intru Cuvant, Razvan Codrescu, care merita aprecieri pentru felul cum si-a implinit sarcina, subliniaza: Toata viata acestui om de dupa tragicul episod pitestean a fost una de marturisire si de jertfa. El a masurat, in sufletul si carnea sa, distanta dintre iad si rai. Poate ca nimeni nu a mai reusit dupa Pitesti o victorie morala atat de pilduitoare si de nedezmintita. Pentru ca exista un caz Gheorghe Calciu, se poate afirma ca experimentul Pitesti a esuat .In urma amnistiei generale din 1964, Gheorghe Calciu a fost eliberat. A urmat Filologia si Teologia, fiind investit cu harul preotiei. Ca profesor la Seminarul Teologic Ortodox din Bucuresti, a continuat sa se razvrateasca impotriva sistemului. Momentul in care isi asuma rolul de tribun acuzator la adresa regimului este 1 mai 1977, la daramarea Bisericii Enei din Bucuresti, pe locul careia se voia cladirea unei crasme. Predicile sale de la Biserica Radu-Voda, unde slujea, adresate in special tinerilor, i-au atras o noua condamnare abuziva, in 1979, care determina un val de proteste din partea exilului romanesc. In ajutorul sau se ridica Mircea Eliade, Virgil Ierunca, Eugen Ionescu, Monica Lovinescu, Paul Goma. Dupa intense presiuni internationale, in 1984 a fost eliberat, iar in 1985 i s-a impus sa paraseasca tara. In exil (SUA), si-a continuat lupta in numele lui Dumnezeu si eforturile pentru apararea intereselor romanilor, numarandu-se printre fondatorii Romfest – cea mai mare sarbatoare a romanilor de pretutindeni – al carui Comitet International il conducea.Razboiul intru Cuvant este precedat de aparitia in tara a volumelor Sapte cuvinte catre tineri (Ed. Anastasia, Bucuresti, 1996) si Rugaciune si lumina mistica. Eseuri si meditatii religioase (Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1998). Razboiul contine, pe langa cele Sapte cuvinte catre tineri rostite in Postul Mare al anului 1978 (Chemare, Sa zidim biserici, Cer si pamant, Credinta si prietenie, Preotia si suferinta omeneasca, Despre moarte si inviere, Iertarea), un Cuvant catre telologi (tot din 1978), precum si un nou cuvant din 1998 (Hristos a inviat in inima ta!).In Addenda sunt incluse cateva scrisori, prefete si interviuri din perioada postdecembrista ale Parintelui Calciu. Textele dezvaluie caracterul de luptator al autorului, pentru care miza cea mai importanta este trezirea si canalizarea constiintelor tinere. Intr-o scrisoare catre Comite des Intellectuels pour l’Europe des Libertes (1978), Sfintia Sa enumera motivele pentru care a fost ostracizat. Pentru ca am cerut libertatea de a putea predica fara nici un fel de oprelisti. Pentru ca am protestat impotriva demolarii bisericilor. Pentru ca am cerut scutirea teologilor de serviciul militar (…). Pentru ca am revendicat pentru crestini, tineri sau batrani, dreptul de a intra in monahism, lucru pe care Statul il interzice . Pozitiile sale publice exprimate in predici, scrisori si interviuri se constituie intr-un amplu mesaj national construit pe mesajul crestin, in duhul traditiei ortodoxe, raportat indeosebi la tineri.Nazuintele Parintelui Calciu nu pot ramane doar la conditia de marturisiri, ci tintesc vertical spre a contura un model de comportament pentru tanara generatie. Mesajul Consiliului Parohial al Bisericii Sfnta Cruce referitor la proiectul bisericii noi care va purta hramul Sfantului Andrei. Parohia Sfanta Cruce s-a angajat cu dragoste si nevointa sa ridice Casa Domnului, pentru numeroasa comunitate romaneasca din zona, pentru pastrarea spiritualitatii ortodoxe romanesti in generatiile viitoare, lucrare inceputa de parintele Gheorghe Calciu, si pe care o continuam cu rabdare si nadejde, si bineinteles simtind ajutorul permanent venit de la Bunul Dumnezeu. Pe terenul cumparat de Biserica din str. 9111 River Rd. – Potomac, Maryland, de 3 acri, se propune amplasarea Bisericii Sfantul Apostol Andrei cu o capacitate de aproximativ 250 locuri si o sala sociala cu anexe de capacitate similara. Planul bisericii este alcatuit dupa traditia bisericilor ortodoxe romanesti; va cuprinde un pridvor deschis (open porch), un vestibul de acces la ascensor, scara si biserica propriu-zisa compusa din nava centrala cu cele doua abside si altar. Totodata, in volumul central este prevazut, deasupra vestibulului, o supanta (mezzanine) pentru corul Bisericii. Anexele bisericii: oficiu, grupuri sanitare, spatiu tehnic si de depozitare sunt prevazute la subsol. Tot aici, in prima etapa, temporar, este prevazut si spatiu pentru sala de mese unde prin folding partitions se va crea si spatiu pentru clasele de copii. Planul de situatie care este in lucru, acomodeaza pe langa biserica si dependintele aratate mai sus, spatii verzi, cai de acces si 65 locuri amenajate de parcaj. La exterior, Biserica respira atmosfera traditionala ale lacasurilor de cult romanesc, fiind prevazut si spatiu pentru picture murale de genul acelora pe care le intalnim la ctitoriile bisericilor din timpul domnitorului Stefan cel Mare si Sfant (e.g. Biserica Sf. Gheorghe de la Voronet). Proiectul arhitectural a fost conceput de architectul Aurel Velculescu si Gabriela Condrut. Proiectul a fost revizuit si avizat de Comisia Episcopiei de Arta Religioasa, ocazie prin care Inalt Prea Sfintitul Arhiepiscop Nathaniel a avut bunatatea sa ne dea indicatii cu privire la orientarea pe teren a bisericii, vestibulul de acces, dimensiunile altarului si inaltimea turlei – elemente ce au fost deja incorporate in prezentul proiect.Proiectul de design arhitectural a fost recent finalizat. In prezent se lucreaza la:- planurile de structura, care au fost incepute de Valentin Iordache.- planurile de sisteme electrice coordonate de Aurel Blindu cu ajutorul lui Razvan Nae. Consiliul Parohial a aprobat inceperea primelor proceduri legate de constructie: Subdivision amp; Preliminary Plans , care datorita procedurilor de inregistrare specifice se estimeaza ca vor putea dura pana la un an de zile. In acest timp se vor continua si finaliza planurile pentru etapele urmatoare.DARUIND VEI DOBANDI Va rugam sa pomeniti acest proiect in rugaciunile dumneavoastra zilnice, rugand pe Bunul Dumnezeu sa ne daruiasca putere duhovniceasca spre a alunga toate ispitele ce se ivesc atunci cand o Biserica este inaltata. Pentru a finaliza proiectul o sa fie nevoie si de planuri detaliate de executie arhitecturale, de inginerie civila, de sisteme mechanice si de conducte de apa. Pentru a tine costurile cat de mici posibile, va rugam sa ne contactati daca cunoasteti Civil, Mechanical, or Plumbing Engineers care ar putea sa ajute la proiectul bisericii noi la preturi reduse sau pro bono. De asemenea ajutorul dumneavoastra financiar este esential pentru accelerarea constructiei Bisericii Sfantul Apostol Andrei. In acest moment donatiile romanilor din zona DC, VA si MD acopera plata lunara a imprumutului pentru achitarea terenului si ne permit o avansare lenta in planurile de constructie. De mare ajutor sunt angajamentele lunare de donatie, prin care romanii se angajeaza sa plateasca o anumita suma lunar, deoarece ele ne permit sa facem o planificare financiara de lunga durata. De asemenea facem apel pentru donatii spre a acoperi plata pentru acest prim pas legat de constructie: Subdivision amp; Preliminary Plans . Suma estimata este intre $15,000 si $25, 000. Orice suma este binevenita. Donatiile le puteti trimite pe adresa Bisericii Sfanta Cruce: 5150 Leesburg Pike, Alexandria, VA 22302. Va rugam sa adresati cecurile catre: HOLY CROSS CHURCH, mentionati pe cec pentru SUBDIVISION – BISERICA SF. AP. ANDREI. Dumnezeu sa va rasplateasca bunavointa si sa va inmulteasca darul!“Scoala de Duminica. Lasati copiii sa vina la Mine (Matei 19,14) Preoteasa Ioana de la biserica Sfanta Cruce din Alexandria este initiatoarea acestui proiect. Aceasta este scrisoarea deschisa a preotesei Ioana adresata romanilor din parohia ortodoxa romaneasca de la Alexandria.“Dragi parinti, Va anunt cu drag ca noul an scolar a inceput si pentru scoala noastra duminicala. Scoala de Duminica s-a infiintat in data de 13 ianuarie 2008 din nevoia de a pastra legaturile cu patria mama. Copiii nostri, chiar daca s-au nascut in America, trebuie sa stie ca sunt romani, sa cunoasca istoria si geografia Romaniei. Multi dintre copiii dumneavoastra vorbesc mai bine limba engleza decat limba romana. Este datoria noastra de parinti naturali si spirituali sa insuflam acestor copii dragostea pentru tara lor de origine. Este datoria noastra sa-I invatam sa fie mandrii ca sunt romani. Cursurile au loc in fiecare duminica incepand cu ora 10:00a.m. pana la 11:00a.m. Copiii vor studia elemente de traditie, cultura, geografie, istorie si spiritualitate romaneasca. Dupa ora 11:00, participam cu totii la Sfanta Liturghie si copiii primesc Sfanta Impartasanie. Pana in prezent sunt inscrisi 46 de copii insa cine mai doreste sa-si inscrie copiii la scoala de duminica este bine primit oricand. De asemenea, cine doreste sa ajute scoala de duminica ca instructor, este rugat sa precizeze acest lucru. Va astept cu dragoste!”