Tariceanu indragostit subit de Cenusareasa

Guvernul pregateste pe final de mandat un mare tun imobiliar, prin privatizarea mai multor institute de cercetare din Capitala. Practic, potrivit unui proiect de HG al AVAS, zece institute de specialitate, cu terenurile aferente, vor fi scoase la vanzare, fara nicio obligatie din partea noilor investitori. Acestea se afla in zone de maxim interes pentru dezvoltatorii imobiliari, precum Floreasca, Baneasa, Calea Plevnei si Lacul Morii. Pretul unui metru patrat de teren in astfel de zone poate ajunge chiar si la 2.500 de euro. Autoritatile paseaza toata responsabilitatea catre Comisia Europeana (CE), care ar fi cerut schimbarea modului de privatizare a institutelor.Cele zece institute de cercetare ramase neprivatizate risca sa se transforme in scurt timp in malluri si cartiere de vile. Totul, spun reprezentanti din domeniu, se datoreaza reprezentantilor puterii, care „trebuie sa-si satisfaca, inainte de alegeri, clientela politica”. „Nu-i intereseaza ca sunt institute de cercetare, ci vor terenurile. Mai ales ca unitatile sunt localizate in zone strategice, precum Floreasca, Mihai Eminescu, Calea Plevnei, Lacul Morii, Baneasa”, a declarat Radu Minea, presedintele Federatiei Sindicatelor din Cercetare si Proiectare.Privatizarea pana acumPrivatizarea institutelor de cercetare se realiza conform HG 2193/2004, prin negociere cu selectie pe baza de oferte tehnice, oferta tehnica avand o pondere de 60%, iar cea financiara restul de 40%. Criteriile cerute ofertantilor: experienta in domeniul cercetarii-dezvoltarii, reputatia si asumarea unor obligatii referitoare la pastrarea obiectului de activitate, a numarului de angajati inca 5 ani si prezentarea unui plan de afaceri.In 2007, AVAS a incercat sa abroge legea de privatizare pentru institutele de cercetare, dar Ministerul Educatiei si Cercetarii s-a opus.Retrocedarile:Directorii institutelor de cercetare acuza oficialit 259;tile ca lasa unit 259;tile destinate activitatilor stiintifice prada retrocedarilor ilegale si ca, in trei ani, din cele 59.000 hectare au mai ramas aproape 43.100 de hectare, in cazul cercetarilor agricole. Cercetatorii au protestat fata de retrocedarile abuzive ale terenurilor destinate institutelor de cercetare si ale statiunilor. Incercarea de abrogare a legii privatizarii a esuat de fiecare data, tentatia terenurilor detinute a ramas.Avertismentul CE:Institutele de cercetare ramase in portofoliul AVAS au statutul de societate comerciala. Iar legea europeana in domeniul competitiei stipuleaza foarte clar ca orice fel de conditii impuse la privatizarea societatilor comerciale sunt considerate ajutoare de stat. Cererile Comisiei Europene sunt justificate si se pare ca Romania nu are alta solutie decat sa modifice legea. In caz contrar, CE va declansa o investigatie in cazul Romaniei si toate privatizarile anterioare in domeniul cercetarii si dezvoltarii vor fi luate la puricat, iar ajutoarele de stat acordate in ultimii ani vor trebui returnateIulie 2008:AVAS sustine ca modificarea legii este necesara pentru a evita sanctiuni din partea Comisiei Europene pe Concurenta. Reprezentantii sindicatelor sustin ca in cazul institutelor de cercetare, Bruxelles-ul ar accepta anumite exceptii.Investigarea CE:„In cazul in care autoritatile romane nu vor elimina potentialele elemente de ajutor de stat din cadrul procedurilor de privatizare a societatilor, CE va deschide procedura de investigatie care va viza intregul proces de privatizare a institutelor de cercetare, inclusiv cazurile a caror privatizare a fost incheiata, ceea ce ar putea insemna pe de-o parte stoparea procesului de privatizare, iar pe de alta parte impunerea unor recuperari de ajutoare de stat acordate din 2004 pana in prezent”.Ministerul Educatiei sustine ca a prezentat AVAS-ului de-a lungul anilor diferite solutii pentru a salva institutele importante si care nu ar fi dus la investigatii din partea Comisiei. O solutie ar fi schimbarea statului din societ 259; 355;i comerciale in institute nationale de cercetare, dar aceasta inseamna proprietate a statului 100 % asupra lor. Astfel ar fi fost salvate cele mai profitabile dintre institutele care au ramas de privatizat.O alta solutie ar fi fost separarea si vanzarea activelor imobiliare.August 2008:1 august 2008, presedintele AVAS, Teodor Atanasiu semneaza priectul de modificare a Legii de privatizre a institutelor de cercetari, semnat si de secretarul de stat Anton Anton (actualul ministru MEC). Privatizarea propusa: Eliminarea criteriilor de precalificare este imperios necesara intrucat acestea pot influenta procesul de privatizare prin reducerea numarului de participanti , se stipuleaza intr-un paragraf din pagina 2 a notei de fundamentare. La viitoarele licitatii pot participa orice fel de companii, inclusiv dezvoltatorii imobiliari. Licitatia trebuie sa fie transparenta, deschisa tuturor celor care doresc sa participe, si nediscriminatorie 351;i neconditionata, iar societatea trebuie vanduta ofertantului care ofera pretul cel mai mare , se precizeaza in alt paragraf. Nu mai este obligatorie pastrarea angajatilor sau a domeniului de activitate. AVAS recunoaste in nota de fundamentare, la sectiunea impact social , ca slujbele celor cateva mii de angajati din institutele de cercetare ramase in portofoliul sau vor fi puse astfel in pericol. Nu va mai exista obligativitatea mentinerii salariatilor incadrati pe functie de cercetatori, acest aspect ramanand la latitudinea noului actionariat al societatii , licitatia cu strigare se va face la un pret care nu poate fi mai mic decat valoarea de lichidare a societatilor stabilita prin raportul de evaluare, iar cumparatorii nu vor mai fi obligati sa pastreze obiectul de activitate „In vederea stabilirii pretului de oferta, institutia publica implicata va dispune intocmirea unui raport de evaluare de catre un evaluator independent autorizat”, se mentioneaza in proiectul actului normativ, citat de Mediafax.Interese:Specialistii in domeniul cercetarii sustin ca privatizarea institutelor de cercetare a avut si are un scop in sine, deoarece, in urma unui raport din 2004, peste 92% din institutele privatizate nu mai existau, iar 50% din cele ramase pastrau mici colective deoarece aveau clauze in contract de pastrare a activitatii pentru o perioada de 5 ani. Din 2005, de cand a aparut Legea 2193/2004 prin care investitorul care dorea sa participe la privatizarea unui institut de cercetare-proiectare trebuie sa fi desfasurat activitate in acest domeniu in ultimii 5 ani, toata lumea care s-a perindat pe la conducerea AVAS a incercat sa o abroge. Mai nou, dupa ce s-au sesizat si comisarii europeni cu privire la privatizarea institutelor de cercetare, autoritatile romane au spus ca nu vor abroga Legea 2193/2004, care contine normele specifice de privatizare, dar ca nu o mai aplica. Aceasta formula dovedeste rea-credinta sau incultura. Cu alte cuvinte, scopul privatizarii institutelor de cercetare este acela de a dezvolta cartiere rezindentiale sau hipermarketuri de diferite grupuri de interese. Exista o harta a firmei Coliers International, inca din anul 2003, in care erau marcate zonele unde se vor dezvolta cartiere rezidentiale si hipermarketuri. In aceste zone erau atunci diferite institutii de cercetare care azi au disparut si au rasarit acele investitii mentionate mai sus , a explicat Radu Minea. Autoritatile vor ca, pe ultima suta de metri, sa dea iama in institutele pe care le mai au de privatizat. Am cerut o intrevedere la AVAS, deoarece ne asteptam ca acum, pe ultima suta de metri, conducerea sa dea iama in institute, iar cei care trebuie sa cumpere si sa obtina terenurile o vor face. In prezent, cei de la AVAS si reprezentanti ai Ministerului Economiei pregatesc privatizarea Institutului National de Petrol din Ploiesti. Vor sa nu mai fie national, ca sa il treaca cu un alt regim si pin 259; la urma sa il vinda. Au fost vindute institute de cercetare unor arabi care au case de schimb valutar sau unor mari lanturi de hipermarketuri, vezi Real din cartierul Dristor , a explicat Radu Minea.Portofoliul AVAS:AVAS detine pachete majoritare de actiuni la mai multe institute de cercetare. Lista activelor societatii (inclusiv terenuri) face parte din dosarul de prezentare a fiecarei societati, dosar ce se achizitioneaza contra cost si in urma semnarii unui acord de confidentialitate , conform AVAS. In prezent, in portofoliul AVAS mai exista 16 institute ramase neprivatizate, dupa cum urmeaz 259;: Institutul National al Lemnului- Bucuresti – 100%, Institutul National de Cercetare Aerospatiala ELIE CARAFOLI – Bucuresti – 99,98%, CEPIEM – Bucuresti – 56,48%, ICTCM – Bucuresti – 69,87%, SC INAR SA Brasov – 57,11%, CEPROHART – Braila – 58,77%, SC ISCIR – CERT SA Bucuresti – 100%, BRML CERT – Bucuresti – 100,00%, EUROTEST – Bucuresti – 100,00%, ITEC – Brazi – 71,25%, SC ICEM SA – Bucuresti – 70,00%, I.P.I.U.- CONSULTING ENGINEERING – Bucuresti – 100,00%, I.C.S.I.T.P.M.L.- Craiova – 90,63%, Institutul National de Sticla – Bucuresti – 75,14%, IPROCHIM – Bucuresti – 72,99%, CASSTIL – Bucuresti – 65,56%Justificarea:Potrivit surselor guvernamentale, „privatizarea prin metoda negocierii pe baza de oferte tehnice, cu criterii de precalificare, pe baza de grila in care se puncteaza, printre multe alte elemente, reesalonarea platii datoriilor societatii si mentinerea numarului de salariati, contin elemente de ajutor de stat. Pentru a evita includerea unor ajutoare de stat in privatizare, licitatia trebuie sa fie transparenta, deschisa tuturor celor care doresc sa participe, nediscriminatorie si neconditionata, iar societatea trebuie vanduta ofertantului care ofera pretul cel mai mare, reiese din nota de fundamentare.Si sindicatele:“Deja marea majoritate a institutelor figureaza doar ca active. Au stat pe bani publici, n-au avut proiecte, in schimb au inchiriat spatii, iar acum se plang. Am vandut petrol si alte resurse si asta ne omoara acum, imobiliarele? Cine vrea sa faca cercetare va face cercetare, iar cine vrea imobiliare va face imobiliare,” a precizat Dumitru Costin, presedintele Blocului National Sindical (BNS). Totodata, Anton Anton, presedintele Agentiei Autoritatii Nationale pentru Cercetare a declarat ca „institutele de specialitate sunt o gaura neagra pentru bugetul statului, deoarece nu mai activeaza. Multe dintre ele traiesc din imobiliare, conducerea inchiriind spatiile detinute.”Pentru a intra in vigoare, proiectul de modificare al legii de privatizare are nevoie de 5 semnaturi: a sefului cancelariei primului ministru, a ministrului educatiei, a ministrului economiei si finantelor, a ministrului justitiei si a presedintelui AVAS. Cea a ministrului educatiei e confirmata, si ultima se afla deja pe documentul obtinut de The Money Channel.