Taxa Auto 2012 – Cum calculezi noua taxa de poluare

Noua taxa auto, care abia a intrat in vigoare in urma cu o saptamana, nu se plateste retroactiv, ci la prima vanzare. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca noua lege privind taxa auto nu are aplicare retroactiva si nu poate fi atacata in justitie. Declaratia privind aplicarea legii privind noua taxa auto a fost facuta la postul public de radio. Nu este vorba despre retroactiv pentru ca nu retroactiv platesc aceasta taxa, ci la prima vanzare. Eu nu sunt obligat sa vand masina si nu oblig pe nimeni sa-si vanda masina. Daca nu vrea sa-si vanda masina, nu-si vinde masina. Dar daca fiecare se hotaraste sa-si vanda masina este obligat sa plateasca taxa, dar nu retroactiv, ci incepand de acum. Am fost duminica trecuta intr-o piata de masini si vreau sa va spun ca poti sa cumperi o masina de 3-4 ani vechime pentru care nu trebuie sa platesti taxa de inmatriculare, sa zicem un VW Passat, care este totusi o masina bunicica, la 6-7.000 de euro. Deci, pe piata auto, vor fi de acum incolo mai multe masini care nu sunt mai vechi de zece ani sau de opt ani. Ne orientam spre masini care polueaza mai putin , a declarat Borbely. Legea privind noua taxa auto a intrat in vigoare vineri, 13 ianuarie 2012, dupa ce marti a aparut in Monitorul Oficial, iar miercuri Guvernul a aprobat normele metodologice de aplicare a legii. Legea a starnit si nemultumiri in randul soferilor, care au initiat o serie de proteste in Capitala. Ei spun ca nu e corect sa plateasca, spre exemplu, 1.300 de lei taxa auto pentru o masina cumparata cu 2.000 de lei in rate.Plata taxei auto se face intr-un cont distinct deschis la unitatile Trezoreriei, pe numele Administratiei Fondului de Mediu (AFM). Taxa de poluare auto se plateste o singura data.Printre persoanele care sunt scutite de la plata acestei taxe sunt cele care detin automobile ce apartin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, cei care detin ma 351;ini modificate pentru a veni in ajutorul persoanelor cu handicap, cele ale serviciilor de ambulanta si medicina sau cele utilizate de armata, fortele de securitate, de politie, de jandarmi sau de pompieri.Vezi aici ce prevede legea privind noua taxa autoSoferii trebuie sa stie ca daca nu au apucat sa-si vanda in ultima jumatate de an masinile inmatriculate inainte de ianuarie 2007, acum le va fi foarte greu. Toata lumea stia inca din luna august (2011 – n.r.) si cred ca de cel putin o suta de ori am spus lucrul acesta, ca va fi introdusa o taxa noua. Cei care voiau sa-si vanda masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 au avut la dispozitie cinci luni sa faca acest lucru daca nu voiau sa plateasca. Noi n-am impus de pe o zi pe alta aceasta taxa , a spus ministrul Mediului.Noua Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau taxa auto, cum mai este cunoscuta, precum si normele de aplicare a acesteia, a intrat in vigoare incepand de pe 13 ianuarie, la trei zile de la publicarea in Monitorul Oficial si la doua zile dupa aprobarea in Guvern a normelor care fac posibila punerea in practica a actului normativ.Noua taxa se aplica numai masinilor care se inmatriculeaza incepand din 13 ianuarie 2012, data la care intra in vigoare noua lege. Cum se calculeaza:Suma de plata reprezentand taxa se calculeaza pe baza elementelor prevazute la anexele nr. 1-5, dupa cum urmeaza: a) pentru autovehiculele din categoria M1, carora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6: Pentru autovehiculele carora le corespund normele de poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculeaza pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) si a taxei pentru emisiile poluante exprimate in euro/1 gram CO2, prevazute la anexa nr.1, si a normei de poluare si a taxei pentru emisiile poluante exprimate in euro/1 cmc, prevazute la anexa nr. 2, si a cotei de reducere a taxei, prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 4, dupa formula: Suma de plata = [(A x B x 30%) + (C x D x 70%)] x (100 – E)%, unde: A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km; B = taxa pentru emisiile poluante, exprimata in euro/1 gram CO2, prevazuta in coloana nr. 3 din anexa nr. 1; C = cilindree (capacitatea cilindrica); D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevazuta in coloana nr. 3 din anexa nr. 2; E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 4. Pentru autovehiculele carora le corespunde norma de poluare Euro 6, taxa se va determina pe baza formulei prevazute la pct. 1, odata cu intrarea in vigoare a normei Euro 6 pentru inmatricularea, vanzarea si introducerea in circulatie a vehiculelor noi, conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor; b) pentru autovehiculele din categoria M1, carora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2, dupa formula: Suma de plata = (C x D x (100 – E))/100, unde: C = cilindree (capacitatea cilindrica); D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevazuta in coloana nr. 3 din anexa nr. 2; E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 4; c) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru autovehiculele din categoria M1 carora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu detin omologare europeana de tip si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2; d) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru autovehiculele din categoriile M2, M3, N1, N2 si N3, pentru care taxa pentru emisiile poluante pe cilindree este prevazuta in coloana nr. 2 din anexa nr. 3. Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2, la care se face referire la alin. (1), sunt cele mentionate de Regia Autonoma Registrul Auto Roman in cartea de identitate a vehiculului, in conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. Pentru autovehiculele care nu detin omologare europeana de tip a intregului vehicul, aceste elemente se determina in conformitate cu reglementarile in vigoare. Cota de reducere a taxei, prevazuta in anexa nr. 4, este stabilita in functie de vechimea autovehiculului. Cu ocazia calculului taxei pot fi acordate reduceri suplimentare fata de cota de reducere prevazuta in anexa nr. 4, in functie de abaterile de la situatia standard a elementului/elementelor care a/au stat la baza stabilirii cotei fixe, daca persoana care solicita inmatricularea sau, dupa caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual real al autovehiculului in cauza este mai mare decat rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectiva de autovehicule, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. In acest caz, calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevazuta in anexa nr. 4, majorata cu cota de reducere suplimentara prevazuta in anexa nr. 5. Atunci cand noua cota de reducere este mai mare de 90%, se aplica cota de reducere de 90%. Suma reprezentand taxa ce urmeaza a fi platita, calculata potrivit prevederilor alin. (1), poate fi ajustata si atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau, dupa caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma Registrul Auto Roman , ca deprecierea autovehiculului rulat este mai mare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. Vechimea autovehiculului se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei inmatricularii autovehiculului, taxa se calculeaza in functie de anul fabricatiei.Foto: Mondo News