Tinerii si mediul de afaceri, motorul schimbarii in societatea romaneasca

de Rares ManescuOameni politici, analisti, ziartisti sau simpli cetateni resimtim deopotriva nevoia unei schimbari in societatea noastra. Suntem de acord cu faptul ca arbitrariul, non-valorea, smecheria, prostul gust, marlania ne-au acaparat, fara ca macar sa realizam. Toti vrem schimbare, insa tot noi suntem cei care nu facem nimic pentru ca aceasta schimbare sa se produca. Am trait momente deosebite in decembrie ’89 cand romanii au simtit nevoia unei schimbari, au iesit in strada si si-au castigat libertatea. Am convingerea ca asteptarea care se manifesta in prezent in societatea romaneasca a acelor ani nu difera cu mult de sentimentele pe care le traiau romanii atunci.Citeste si:Plecarea lui Sorin Frunzaverde, lovitura de gratie primita de PDLSectorul 6, cel mai nesigur la capitolul circulatie rutiera Cine poate fi motorul schimbarii in societatea roamneasca actuala? Fara a cadea in capcana discordiei dintre categoriile sociale cultivata cu obstinatie de actualul presedinte, raspunsul meu ar fi: tinerii si intreprinzatorii privati. Spun asta pentru ca bunastarea si reusita tinerilor influenteaza in bine si populatia varstnica, in conditiile in care tinerii si intreprinzatoriii reusesc sa creeze plus valoare in societate. Tinerii alcatuiesc pentru orice societate resursa umane esentiala pentru dezvoltarea sociala si reprezinta, totodata, motorul schimbarii sociale, evolutia lor sociala reflectandu-se in special in derularea activitatilor economice si in inovatiile tehnologice. Aspiratiile, idealurile si conceptiile lor cuprind si sintetizeaza ideile care genereaza numeroase initiative sociale, cunoasterea acestora permitand evaluarea tendintelor de dezvoltare a societatii in care traiesc.De asemenea, tinerii reprezinta un procent important din numarul populatiei. Ei se constituie astfel intr-o comunitate de larg interes ale carei nevoi si aspiratii cer o atentie deosebita.Tinerii contribuie in mod unic la dezvoltarea unei societati, datorita energiei lor, a entuziasmului, a agerimii si puterii de concentrare. Tineretul alcatuieste o grupare unica in cadrul societatii, datorita faptului ca desi este considerat cateodata ca fiind una dintre cele mai vulnerabile grupari din cadrul structurii sociale, este in acelasi timp privit ca fiind sursa cea mai importanta din punct de vedere al sperantei pentru viitorul unei tari.Daca tinerii sunt resortul necesar schimbarii, oamenii de afaceri sunt cei care asigura sustenabilitatea proceselor de schimbare din societate. Ei vin si completeaza nevoile si aspiratiile tinerilor.Probabil ca mediul de afaceri este cel care resimte cel mai acut nevoia de schimbare, pentru ca in actualele conditii financiar – fiscale dezvoltarea acestui sector devine aproape imposibila. De aceea, mediul de afaceri are nevoie sa integreze si sa lucreze impreuna cu cel mai important resort al schimbarii, tinerii.Cum doar un sfert dintre absolventii de facultate mai reusesc sa lucreze in domeniul in care s-au pregatit, iar dintre studenti, cel mult jumatate au un job, o legatura mai apropiata cu mediul de afaceri poate sa le fie de mare ajutor pentru a lua contact cu realitatea, adeseori obstructionata de cunostintele teoretice din scoli. Minusul de comunicare intre cele doua parti e si vina mediului de afaceri, asa cum o recunosc chiar oameni de afaceri importanti din Romania. Cu toate acestea, managerii care inteleg ca tinerii pot acumula mult mai usor cunostinte proaspete, costa mai putin, sunt mai deschisi spre nou si pot schimba radical felul cum functioneaza compania lor, au mult de castigat. Pe de alta parte si tinerii trebuie sa inteleaga faptul ca viitorul va fi al celor bine pregatiti si al celor care se adapteazea realitatilor societatii.Din fericire, din ce in ce mai multi tineri inteleg importanta adaptabilitatii ca o caracteristica generala a activitatii lor si reusesc sa se impuna in multe zone ale mediului de afaceri, imprimand acestuia aspiratiile, idealurile si conceptiile lor care genereaza nu nu mai plus valoare ci si numeroase initiative sociale.Din pacate, raspunsul societatii in general este destul de palid. Factorii de responsabiliatate par a fi putin interesati de zona tinerilor si a oamenilor de afaceri si se orienteaza mai mult catre alte categorii sociale.Este timpul ca acesti oameni sa fie lasati sa se exprime, sa creeze plus valoare in societatea romaneasca, ca singura solutie pentru dezvoltarea Romaniei. Aceasta zona din societate, ne demostreaza de multe ori ca a inteles si a asimilat valorile liberale ale sistemului economic capitalist, dar nu se poate exprima in conditiile in care interese politico-economice care nu au nimic in comun cu dezvoltarea Romaniei, o blocheaza. De aceea spun ca schimbarea este aproape si ea vine exact din aceasta zona a societatii a carei dinamicitate nu mai poate fi reprimata.