Transportatorii rutieri vor dezvolta linii pe Europa de Est. Italia si Spania nu mai sunt profitabile!

Catre est sau catre vest? in timp ce unele autocare schimba directia si renunta la destinatii odinioara profitabile, altele se simt bine si la cateva mii de kilometri. Anul trecut circa trei milioane de romani au calatorit in strainatate in interes turistic.

La acestia se mai adauga aproape trei milioane care au calatorit in interes de serviciu, inclusiv cei care au contracte de munca pe perioada determinata. Sau, altfel spus, care lucreaza de cativa ani peste hotare. Cum era de asteptat, avionul a mai castigat putin teren. Mai exact, 5 procente au trecut de la trasportul rutier, la cel aerian. Acum, grosso modo, circa 55% dintre calatori aleg avionul, 30% autocarul, iar restul trenul si propriile autoturisme. Cel putin asa reiese din cifrele furnizate de jucatori. Insa, indiferent de avantul pe care l-a inregistrat transportul aerian, transportatorii rutieri continua sa investeasca in destinatii noi. Pe de o parte. Pe de alta parte, eficientizeaza. in traducere, renunta la acele curse care nu sunt profitabile.

Liniile scurte aduc bani

„Cele mai profitabile sunt liniile scurte. Dintre acestea, un numar semnificativ de clienti vin pentru Praga. In context, vom dezvolta mai multe linii pe Europa de Est. Aici, luam in calcul Bulgaria, Ucraina si Polonia“, spune Dragos Anastasiu, proprietarul Eurolines, companie care, alaturi de Atlassib, detinuta de Ilie Carabulea, transporta cel mai mare numar de calatori in strainatate. Miscarea omului de afaceri catre Europa de Est nu este deloc surprinzatoare. O scurta trecere in revista a catorva destinatii din Bulgaria – de pilda, Albena, Russe, Nisipurile de Aur -, arata clar o crestere de 10% a turistilor romani anul trecut. Asadar, este loc pentru aceasta piata, unde mijlocul de transport este, preponderent, cel rutier. „In afara de Bulgaria, autocarele sunt preferate si pentru Grecia, Ungaria si chiar Croatia (foto – n.r.), caz in care un turist plateste mai putin decat biletul pentru avion“, puncteaza Traian Badulescu, analist in turism. Altfel spus, companiile isi adapteaza acum strategia de dezvoltare in functie de cum se misca piata. Nu e de mirare ca unele destinatii vor fi lasate in urma.

Destinatii costisitoare

„Incet, incet, trebuie sa ne despartim de Italia si de Spania, unde concurenta este foarte mare. In plus, aceste destinatii nu sunt profitabile. Pierdem bani. Autocarul se simte bine la 1.000 de kilometri. Numai pana la Madrid sunt 3.000 de kilometri. Mai mult, motorina a ajuns la aproape 40% din costurile de transport“, detaliaza Dragos Anastasiu, pentru a motiva decizia renuntarii la unele curse. El a explicat ca Eurolines a continuat sa pastreze destinatiile catre Italia si Spania „din respect“ pentru clienti, dar si „din nostalgie“. Citeste articolul integral pe site-ul Capital.