Viziunea USL privind mediul – Partea a IV-a

(5) SISTEM INTEGRAT DE MONITORIZARE A MEDIULUI PRIN:• Facilitarea controlului 351;i transparen 355;ei în privin 355;a calit 259; 355;ii aerului, apei 351;i solului;• Asigurarea parteneriatului în zona transfrontalier 259; pentru monitorizarea 351;i implementarea conven 355;iilor interna 355;ionale la care România este parte;• Corelarea cu instrumentele de interven 355;ie în caz de calamitate conform h 259;r 355;ilor de risc prin implementarea de sisteme integrate de m 259;surare 351;i monitorizare a factorilor de mediu (comand 259;, control 351;i avertizare – SIMMCCA);• Monitorizarea diferitelor elemente trebuie s 259; con 355;in 259; o component 259; de integrare la nivel ecosistemic 351;i supra-ecositemic (regional, macroregional). (6) DEZVOLTAREA DURABIL 258; A ORASELORPRIN:• O lege a zonei metropolitane, care sa permit 259; dezvoltarea ora 351;elor în periurban;• Prezervarea 351;i cre 351;terea suprafe 355;ei spa 355;iilor verzi pentru atingerea obiectivului de 26 mp/locuitor;• Cre 351;terea eficien 355;ei energetice (atât a cl 259;dirilor cât 351;i a unit 259; 355;ilor economice care î 351;i desf 259; 351;oar 259; activitatea în mediul urban);• Promovarea agriculturii periurbane;• Dezvoltarea în jurul marilor zone urbane a unor spa 355;ii verzi complexe formate din spa 355;ii împ 259;durite 351;i luciu de ap 259;;• Finalizarea reloc 259;rii în periurban a operatorilor economici generatori de noxe, zgomot 351;i pulberi;• Cre 351;terea ponderii transportului în comun, a interconect 259;rii sale 351;i facilitarea mijloacelor de transport „verzi”;• Planificarea amenaj 259;rii urbane 351;i introducerea în Regulamentul de urbanism a principiilor respectului fa 355; 259; de mediu. (7) ALIMENTA 354;IE S 258;N 258;TOAS 258; PRIN:• Sus 355;inerea unei agriculturi ecologice 351;i a produselor verzi (pentru USL aceasta este o op 355;iune strategic 259; de dezvoltare pentru România);• Primatul interesului na 355;ional în abordarea problematicii organismelor modificate genetic (transgenice) 351;i a utiliz 259;rii lor (în special ca resurs 259; de hran 259;). Acesta trebuie completat cu respectarea unor principii generale precum precau 355;ia, transparen 355;a, fundamentarea 351;tiin 355;ific 259; 351;i abordarea pe termen lung;• Unificarea 351;i clarificarea cadrului legal na 355;ional privind organismele modificate genetic. (8) EDUCA 354;IE ECOLOGIC 258; PRIN:• Revizuirea strategiei na 355;ionale privind educarea cet 259; 355;eanului vis-a-vis de problematica de mediu (prin TA –PHARE 2005 exist 259; o asemenea Strategie. Lipseste finan 355;area pentru revizuirea 351;i punerea ei în practic 259;);• Cuprinderea în curricula 351;colar 259; a disciplinelor legate de protec 355;ia mediului, biodiversitate 351;i rolul ei, capital natural ca structur 259; suport a dezvolt 259;rii etc.;• Institu 355;ionalizarea, în colaborare cu mediul privat, a campaniilor de reciclare;• Mediatizarea aspectelor 351;i deciziilor de mediu, cu prec 259;dere a celor cu impact deosebit pentru s 259;n 259;tatea oamenilor, în vederea cre 351;terii sensibiliz 259;rii popula 355;iei la problemele globale 351;i regionale de mediu, precum 351;i la cele na 355;ionale 351;i locale;• Accesul publicului la informa 355;ia de mediu, consultarea public 259; 351;i transparen 355;a decizional 259;. (9) EXTINDEREA COOPER 258;RII LA NIVEL EUROPEAN 350;I INTERNA 354;IONALPRIN:• Armonizarea programelor de mediu la nivel transfrontier cu 355; 259;rile vecine, iar în privin 355;a Dun 259;rii 351;i Deltei – cu toate 355; 259;rile din bazinul hidrografic al Dun 259;rii. La acestea se adaug 259; politicile de mediu aferente bazinului M 259;rii Negre;• Reînnoirea acordurilor bilaterale cu statele vecine;• Pozi 355;ie explicit 259; a României la nivel european 351;i global, în special în problemele care o afecteaz 259; în mod direct. Aceast 259; pozi 355;ie trebuie s 259; fie fundamentat 259; de interesul na 355;ional 351;i angajamentele asumate în calitate de stat membru al UE 351;i ONU;• Participarea activ 259; la dezbaterile de la nivel interna 355;ional 351;i european privind politicile de mediu, în special a celor în domeniul adapt 259;rii la efectele schimb 259;rilor climatice, cu sus 355;inerea intereselor României, 355;inând seama de circumstan 355;ele na 355;ionale.• Reevaluarea resurselor 351;i oportunit 259; 355;ilor României, odat 259; cu adoptarea obiectivelor Strategiei 2020, pentru a putea influen 355;a deciziile europene în domeniul mediului 351;i resurselor. România, plasat 259; pe locul 351;apte ca m 259;rime între statele Uniunii Europene trebuie s 259; devin 259; un factor de influen 355; 259; asumându- 351;i mediul ca o component 259; a profilului de 355;ar 259;. ÎN PRIVIN 354;A PROIECTULUI DE EXPLOATARE A AURULUI 350;I ARGINTULUI DE LA RO 350;IA MONTAN 258;, USL CONSIDER 258; C 258; MAI ÎNAINTE DE ORICE DISCU 354;IE CU PRIVIRE LA ÎNCEPEREA EXPLOAT 258;RII ESTE OBLIGATORIE CLARIFICAREA, ATÂT DE C 258;TRE AUTORIT 258; 354;ILE STATULUI ROMÂN C 258;T 350;I DE C 258;TRE COMPANIA CARE A PROPUS ACEST PROIECT, A URM 258;TOARELOR ASPECTE: 1. Desecretizarea contractului RMGC cu statul român. În afar 259; de situa 355;ia cet 259; 355;enilor români din zon 259; sunt implicate resurse importante ale statului – mediu, patrimoniu istoric 351;i cultural, z 259;c 259;minte minerale, 351;i toate acestea sunt relevante pentru dezbaterea subiectului.2. Realizarea unei evalu 259;ri independente cu privire la beneficiile 351;i costurile implicate pentru statul român, în ce prive 351;te crearea locurilor de munca, rolul 351;i pozi 355;ia p 259;r 355;ii române, precum 351;i beneficiile financiare reale. Reindustrializarea si crearea de locuri de munca reprezinta o prioritate pentru USL dar cu o analiza corecta si transparenta a costurilor si beneficiilor pe termen mediu si lung.3. Realizarea unei analize independente cu privire la interesele reale ale persoanelor si companiilor care vor s 259; investeasc 259; la Ro 351;ia Montan 259;. Trebuie clarificat ac 355;ionariatul 351;i conducerea executiv 259; a acestor companii, destina 355;ia fondurilor de promovare ale acestui proiect, atât în zona societ 259; 355;ii civile cât 351;i in zona politic 259;. Aceast 259; analiz 259; trebuie s 259; cuprind 259; 351;i o evaluare a modului în care s-au tranzac 355;ionat ac 355;iunile privind acest proiect la bursele externe 351;i în ce m 259;sur 259; persoane care au influen 355;at deciziile oficiale au luat parte 351;i la speculatiile bursiere.4. Considerarea în luarea deciziilor a rezolu 355;iei Parlamentului European cu privire la interzicerea exploat 259;rilor cu cianuri pe teritoriul UE.5. Considerarea în luarea a lec 355;iilor grave ale trecutului recent precum catastrofa ecologic 259; generat 259; de exploatarea similar 259; de la Baia Mare, din anul 2000. Astfel de cazuri nu este permis a se mai repeta.6. Respectarea dreptului de proprietate, prin sus 355;inerea de c 259;tre USL a amendamentelor la proiectul “legii minelor” în a 351;a fel încât acestea s 259; nu se aplice în cazul exploat 259;rii de la Ro 351;ia Montan 259;.USL nu sus 355;ine demararea exploat 259;rii aurului la Ro 351;ia Montan 259; f 259;r 259; îndeplinirea acestor condi 355;ii 351;i r 259;spunsul la întreb 259;rile ridicate. USL consider 259; obligatorie o dezbatere serioas 259; asupra proiectului în Parlamentul României.USL sprijin 259; demersurile societ 259; 355;ii civile privind consultarea popula 355;iei asupra proiectului, în ansamblu sau prin referendum conform articolului74 din Constitu 355;ie. Doar prin transparen 355; 259; deplin 259;, dialog deschis 351;i democratic 351;i respectarea legilor interne 351;i interna 355;ionale putem oferi românilor, inclusiv celor din zona Ro 351;ia Montan 259;, o solu 355;ie corect 259;, durabil 259; 351;i favorabil 259; interesului na 355;ional.PRINCIPIILE, DIREC 354;IILE DE AC 354;IUNE 350;I M 258;SURILE CARE DEFINESC VIZIUNEA USL PRIVIND MEDIUL AU FOST ELABORATE CU CONSULTAREA MEDIULUI ASOCIATIV SI A MEDIULUI ACADEMIC SI VOR FI SUPUSE ÎN PERIOADA URM 258;TOARE DEZBATERII PUBLICE, ASTFEL ÎNCÂT PROGRAMUL NOSTRU DE GUVERNARE ÎN ACEST DOMENIU S 258; FIE NU DOAR BINE FUNDAMENTAT, DAR S 258; AIB 258; 350;I ACORDUL PARTENERILOR SOCIALI. Numai prin dialog 351;i cooperare, înso 355;ite de o voin 355; 259; ferm 259; 351;i sincer 259; de a sus 355;ine 351;i proteja mediul în care tr 259;im, putem asigura dezvoltarea durabil 259; a societ 259; 355;ii române 351;ti. Mediul înconjur 259;tor ocup 259; un loc central în viziunea USL privind evolu 355;ia 351;i dezvoltarea social 259;.România trebuie s 259; treac 259; rapid de la o guvernare care, ignorând mediul, întoarce de fapt spatele propriilor cet 259; 355;eni, la o guvernare bazat 259; pe respect 351;i responsabilitate fa 355; 259; de biodiversitate 351;i gestiunea surselor de poluare. SOCIETATEA ROMÂNEASC 258; NU POATE RECUPERA DECALAJUL PE CARE ÎL ARE ÎN RAPORT CU SPA 354;IUL EUROPEAN OCCIDENTAL DECÂT DAC 258; INVESTE 350;TE MASIV ÎN CALITATEA VIE 354;II CET 258; 354;ENILOR SAI! Acest lucru presupune o aten 355;ie deosebit 259; acordat 259; protec 355;iei mediului înconjur 259;tor. USL reprezint 259; o garan 355;ie c 259; acest aspect esen 355;ial pentru lumea mileniului trei nu va (mai) fi ignorat.