ACCIDENT ELICOPTER SMURD: Reprezentantii MAI afirma ca operatiunile de cautare-salvare s-au desfasurat conform PROCEDURILOR LEGALE

Supravietuirea in apa la doua grade Celsius, cat avea lacul Siutghiol cand s-a prabusit elicopterul SMURD, era de CEL MULT 20 de minute, a declarat marti, purtatorul de cuvant al Ministerului Afacerilor Interne, Monica Dajbog.

“Accidentul aviatic s-a produs in timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Respectivul lac are lungime de 7,5 kilometri, latime medie de 2,5 kilometri, adancime variaba, intre 6-7 metri, fiind acoperit de mal, iar in ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de doua grade Celsius. Aceste date sunt extrem de importante, in conditiile in care, conform manualului international de cautare-salvare si a specificatiilor din diagrama acestuia, in situatia data, supravietuirea constienta ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravietuirea generala, de cel mult 20 de minute, intr-o apa de doua grade Celsius”, a spus Monica Dajbog, citata de Mediafax.

Citeste si: ACCIDENT ELICOPTER SMURD: Imagini VIDEO surprinse IMEDIAT dupa prabusirea aparatului de zbor

Ea a precizat ca, din primele informatii integrate la nivelul Centrului Operational de Comanda al MAI rezulta ca elicopterul EC 135, din cadul Inspectoratului General de Aviatie, aflat in serviciu la punctul de operare aeromedicala Constanta, a decolat de pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu la ora 16.07, dupa realimentare indreptandua-se catre locul de stationare, Aeroportul Tuzla, in conditii meteo normale pentru zbor.

“La 16.11 s-a primit primul apel de ajutor. La 16.12 si la 16.14 s-au primit alte doua apeluri. Conform procedurilor ISU timpii de reactie pentru alertare sunt de trei minute. Echipajul ISU a ajuns la locul accidentului in 15 minute. S-a trimis prima data un echipaj de interventie care a ajuns la locul accidentului la 16.29. La 16.15, Gabriel Oprea a activat centrul de comanda la MAI”, a mai declarat Monica Dajbog.

Citeste si: ACCIDENT ELICOPTER SMURD: NICUSOR CONSTANTINESCU il ACUZA pe RAED ARAFAT ca a schimbat destinatia aparatului de zbor

Reprezentantul MAI a mai aratat si ca elicopterul SMURD nu indeplinea conditiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotat cu pilot automat si baliza pentru semnalizare in caz de accident aviatic pe mare, ceea ce facea inutila utilizarea flotoarelor.

Totodata, Monica Dajbog a aratat ca operatiunile de cautare-salvare s-au desfasurat conform procedurilor legale.

Va prezentam mai joi declaratia integrala a purtatorului de cuvant al MAI:

”Din dispozitia viceprim-ministrului pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea, la nivelul Centrului Operational de Comanda al Ministerului Afacerilor Interne s-a facut o analiza operativa, privind modul in care s-a derulat misiunea de cautare-salvare care a avut loc ieri, in urma accidentului aviatic din zona lacului Siutghiol.

La realizarea acestei analize au participat reprezentantii tuturor institutiilor statului si ai structurilor de ordine si securitate nationala – MAI, Ministerul Transporturilor si MApN, care au intervenit pentru gasirea victimelor accidentului, scopul analizei fiind acela de a integra si corobora toate datele referitoare la acest accident. Vicepremierul Gabriel Oprea l-a informat pe Primul-ministru Victor Ponta in legatura cu toate aceste aspecte.

Din primele informatii integrate la nivelul Centrului Operational de Comanda al Ministerului Afacerilor Interne, rezulta urmatoarele:

Elicopterul EC 135 din cadrul Inspectoratului General de Aviatie al Ministerului Afacerilor Interne, aflat in serviciu la Punctul de Operare Aero-medicala Constanta, a decolat de pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu la ora 16.06, dupa realimentare, indreptandu-se catre locul de stationare, pe Aeroportul Tuzla, in conditii meteo normale pentru zbor. Anterior, elicopterul realizase o misiune de salvare aero-medicala.

Accidentul aviatic s-a produs in timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Respectivul lac are o lungime de 7,5 km, latime medie de 2,5 km, adancime variabila intre 6-7 metri, fund acoperit de mal, iar in ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de 2 grade Celsius. Aceste date sunt importante in conditiile in care, conform Manualului International de Cautare – Salvare si a specificatiilor din diagrama acestuia, in situatia data, supravietuirea constienta ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravietuirea generala de cel mult 20 de minute, in apa la temperatura de 2 grade Celsius.

In ceea ce priveste elicopterul, acesta era in serviciu din iunie 2013, fiind achizitionat de catre Consiliul Judetean Constanta in cadrul Proiectului Transfrontalier cu finantare europeana „Equipment to Save Our Lives”, in cadrul Programul Operational comun Romania-Bulgaria 2007-2013.

Aeronava era in exploatare in cadrul Inspectoratului General de Aviatie al Ministerului Afacerilor Interne din 6 noiembrie 2014 si realizase 188 ore de zbor.

La data de 06.11.2014, a avut loc predarea-primirea aeronavei de la Consiliul Judetean Constanta catre IGAv, iar inspectia pentru inmatricularea aeronavei a avut loc in aceeasi zi la sediul EUROCOPTER Romania. La data de 25.11.2014, aeronava a fost receptionata la sol si in zbor de catre o comisie a IGAv, aeronava functionand normal. In aceeasi zi, elicopterul s-a deplasat in zbor la Punctul de Operare Aero-medicala Constanta.

Aeronava nu indeplinea conditiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotata cu pilot automat si baliza pentru semnalizare in caz de accident aviatic pe mare, ceea ce facea inutila utilizarea flotoarelor.

Elicopterul avea la bord un echipaj format din:

– Pilot: cmdr. CATUNEANU PETRE CORNELIU – cu o experienta de 2.900 ore de zbor.

– Copilot: cpt. cmdr. CRACANEL GINEL-CLAUDIU – cu o experienta de 1.600 ore de zbor.

– Medic: dr. VIZIREANU LAURA.

– Asistent medical: HARTON GABRIELA.

La ora 16,11, s-a primit primul apel la 112 care a anuntat ca un elicopter SMURD s-a prabusit in lacul Siutghiol. Mentionam ca la orele 16,12 si 16,14, s-au primit si alte apeluri la 112 prin care a fost anuntata prabusirea unui elicopter SMURD in lacul Siutghiol.

La ora 16,11, ISU Constanta alerteaza fortele din subordine si ordona trimiterea la locul accidentului a acestora, concomitent cu raportarea la Centrul Operational de la nivelul IGSU, fiind luate masuri conform procedurilor operationale pentru acest tip de eveniment.

Conform procedurilor IGSU, timpii de reactie pentru alertare sunt de 3 minute, iar viteza medie de deplasare a autospecialei la fata locului este de 60 km/ora. Distanta de la ISU Constanta pana la malul lacului este de 10 kilometri. Din cauza conditiilor de trafic, echipajele ISU au ajuns la locul evenimentului in aproximativ 15 minute.

In prima faza, la ora 16,12 s-au trimis la locul interventiei 2 autospeciale de interventie cu o barca si 10 subofiteri de la Detasamentul Constanta, care au ajuns la ora 16,29.

Concomitent au fost alertate echipajele medicale de urgenta prespitaliceasca (ambulanta si SMURD).

Conform procedurilor, timpii de ajungere la caz pentru echipajele de prim-ajutor sunt de 8 minute in mediul urban pentru 90% din cazuri si de 12 minute in mediul rural pentru 75% din cazuri, iar pentru echipajele de urgenta si de terapie intensiva mobila sunt de 15 minute in mediul urban pentru 90% din cazuri si de 20 minute in mediul rural pentru 75% din cazuri.

La ora 16,15, domnul viceprim-ministru pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne domnul Gabriel Oprea, a activat Centrul Operational de Comanda al Ministerului Afacerilor Interne, precum si Centrul Operational de Comanda al Guvernului.

Totodata, vicepremierul Gabriel Oprea s-a deplasat la locul producerii accidentului si a solicitat Sectiei Parchetelor Militare sa trimita procurori militari criminalisti, pentru desfasurarea cercetarilor.

Informatia despre producerea accidentului a fost comunicata sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta, secretar de stat Raed Arafat, la ora 16,15.

Viceprim-ministrul pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne a ajuns in jurul orei 18,00 la locul accidentului aviatic si a dispus intensificarea masurilor de cautare-salvare, dar si de iluminare a locului accidentului. S-a folosit un elicopter de la Ministerul Apararii Nationale si altul de la Inspectoratul General pentru Aviatie, ambele dotate cu proiectoare si mijloace pentru iluminat.

La ora 16,16, Centrul de Coordonare ROMATSA a fost informat prin intermediul sistemului unic de urgenta 112 ca aeronava s-a prabusit in lacul Siutghiol – Mamaia, la 500 de metri de mal.

La ora 16,17, conform Regulamentului aprobat prin H.G. nr. 741/2008, a fost declansata faza de cautare-salvare la nivelul Centrului de Coordonare SAR-ROMATSA.

La ora 16,17, prima ambulanta din cadrul Serviciului Judetean de Ambulanta Constanta a ajuns la locul accidentului.

La ora 16,18, a fost alertata echipa de scafandri din cadrul Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta Constanta si a Centrului de Antrenament al ISU Constanta.

La ora 16,20, Capitania Midia, care are in subordine Oficiul de Capitanie Mamaia, a fost sesizat de o persoana ca un elicopter s-a prabusit in lacul Siutghiol. La ora 16,25, aceasta a solicitat Agentiei Romane pentru Salvarea Victimelor Omenesti pe Mare, respectiv conducatorului salupei Jupiter, sa se prezinte la ambarcatiune pentru a participa la interventie.

La ora 16,29, fortele ISU Constanta au ajuns la tarm si au observat resturi ale aeronavei.

La ora 16,30, ISU Constanta prin Garda de Coasta – SCOMAR a anuntat Autoritatea Navala Romana despre producerea evenimentului.

La ora 16,31, dupa aproximativ 20 minute de la momentul alarmarii, se lanseaza prima barca pneumatica de 10 persoane pentru cautare-salvare a ISU – al carei motor porneste la sfoara si nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizata in interventie cu ajutorul vaslelor.

La ora 16,40, ISU Constanta activeaza Planul de cooperare cu Ministerul Apararii Nationale.

La ora 16,45, este recuperata din apa prima victima – dr. VIZIREANU LAURA – de catre echipajul ISU din prima barca; s-au inceput manevrele de resuscitare si victima a fost transferata intr-o barca civila cu motor, insotita de un paramedic SMURD care a continuat manevrele de resuscitare pana la preluarea pe mal de catre echipajul de ambulanta. Personalul ISU din prima barca ramane la fata locului pentru a continua actiunea de cautare-salvare.

La ora 16,47, la 35 de minute de la anuntarea accidentului, se lanseaza la apa cea de a doua barca cu motor a ISU Constanta.

La ora 16,49, a fost solicitata interventia echipei de scafandri a Centrului 39 Constanta, apartinand Ministerului Apararii Nationale.

La ora 16,50, salupa Jupiter a Agentiei Romane pentru Salvarea Victimelor Omenesti pe Mare a ajuns la locul accidentului, oferind sprijin in operatiunea de cautare.

La ora 16,54, a fost lansata la apa a treia barca cu motor, pentru operatiuni de cautare-salvare.

La ora 17,07, se solicita scafandri de la Garda de Coasta, iar la ora 17,12, scafandrii de la ISU Constanta incep cautarea victimelor.

La ora 17,50, fortele Ministerului Apararii Nationale intervin in sprijinul actiunilor de cautare.

La ora 18,30, Garda de Coasta aduce la fata locului 2 ambarcatiuni, 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte si un sonar performant.

La ora 21,18, este gasit de scafandri ISU Constanta copilotul CRACANEL GINEL-CLAUDIU, la circa 10 metri dreapta de locul unde ulterior a fost gasita carlinga, imobilizat in scaunul elicopterului la adancimea de 4 metri, in conditii de vizibilitate redusa.

La ora 21,30, copilotul CRACANEL GINEL-CLAUDIU este adus la mal de catre ISU Constanta si incep manevrele de resuscitare. La ora 21,47, copilotul CRACANEL GINEL-CLAUDIU este transportat la UPU Constanta, unde ajunge la ora 22,00, sunt continuate manevrele de resuscitare, iar la ora 01,30 este declarat decedat.

La ora 22,00, este gasita carlinga elicopterului, la o adancime de 4,4 metri pe un fund de apa malos.

La ora 23,00, conform aprobarii domnului Viceprim-ministru pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne, o echipa apartinand Marine Research, cu ajutorul unei ambarcatiuni de la Garda de Coasta a inceput cautarile cu un sonar multi – unda.

La ora 23,45, este declarat decesul primei victime recuperate, doamna dr. VIZIREANU LAURA.

La ora 23,50, este gasita a treia victima, pilotul CATUNEANU PETRE CORNELIU, la aproximativ 10 metri de carlinga. La ora 00,35, pilotul CATUNEANU PETRE CORNELIU este adus in UPU, unde se declara decesul.

La ora 03,30, este gasita cea de-a patra victima, asistenta HARTON GABRIELA CLAUDIA, prinsa in centura in carlinga epavei. La 04,10 este transportata la mal, preluata de ambulanta, aplicandu-se manevrele medicale specifice, iar la ora 04,30 este adusa la UPU, unde se declara decesul.

La ora 04,10, se incheie operatiunea de cautare – salvare si se iau masuri pentru conservarea locului faptei, in vederea continuarii cercetarii la fata locului pe timpul zilei.

Ulterior, conducerea Ministerului Afacerilor Interne s-a deplasat la Centrul Operational de Comanda al MAI, unde se afla si in prezent. La fata locului au primit dispozitie sa ramana domnul secretar de stat Raed Arafat si echipa complexa de investigatii, care in conformitate cu prevederile legale acorda sprijin procurorilor militari competenti in cauza.

Operatiunile de cautare-salvare s-au desfasurat conform procedurilor legale.

La operatiune au participat forte si mijloace suplimentare ordonate de catre Viceprim-ministrul pentru securitate nationala, domnul Gabriel Oprea, astfel:

• Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Constanta: 47 militari cu 15 autospeciale, 3 barci de salvare si 1 echipaj SMURD;

• Inspectoratul General de Aviatie: 2 elicoptere MI 17, 1 elicopter EC 135, 1 autovehicul si 16 militari;

• Ministerul Apararii Nationale: 5 ofiteri, 53 de subofiteri scafandri cu 4 barci cu 1 sonar, 1 elicopter IAR 330, precum si personal auxiliar si echipamente de sprijin logistic;

• Autoritatea Navala Romana, prin Agentia Romana pentru Salvarea Vietii Omenesti pe Mare cu o salupa „Jupiter”. Totodata, la mal au fost prezente 3 persoane din conducerea ANR;

• Garda de Coasta – 11 politisti de frontiera, 5 autovehicule si 2 ambarcatiuni cu 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte si 1 sonar;

• Inspectoratul Judetean de Politie Constanta – 45 de politisti cu 15 autospeciale;

• Inspectoratul Judetean de Jandarmi Constanta – 5 ofiteri, 21 subofiteri si 3 autovehicule si Gruparea de Jandarmi Mobila Constanta -2 ofiteri, 23 subofiteri si 4 autovehicule;

• Serviciul Judetean de Ambulanta Constanta – 4 ambulante cu 12 persoane;

• Si doua societati comerciale, private care au sprijinit cautarile cu o salupa, 2 barci, dintre care una cu sonar si 5 scafandri.

Mentionam ca accidentul face obiectul unui dosar penal inregistrat la Parchetul Militar de pe langa Tribunalul Militar Bucuresti, urmand sa fie preluat de catre Sectia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, care va pronunta solutia legala.

La nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost numita o comisie de investigare a catastrofei aeriene, prin ordinul Viceprim-ministrului pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne Gabriel Oprea. Comisia este formata din 14 specialisti si are ca obiectiv studierea si analiza factorilor care au favorizat si determinat producerea catastrofei aeriene, in vederea elucidarii cauzelor acesteia. Comisia isi desfasoara activitatea sub coordonarea procurorului militar.

Ca masura de siguranta, in conformitate cu Instructiunea 155 din 21 februarie 2007, privind investigarea evenimentelor de aviatie produse cu aeronave apartinand Ministerului Afacerilor Interne, toate cele noua elicoptere, de tipul celui care s-a prabusit ieri in judetul Constanta vor fi oprite la sol pana la stabilirea cauzelor accidentului.

In acest timp, pentru interventiile aero-medicale, Inspectoratul General de Aviatie al Ministerului Afacerilor Interne are la dispozitie alte 7 elicoptere care pot fi echipate medical, in orice moment.

Pentru cresterea potentialului operational la nivelul judetului Constanta si intarirea mecanismelor de cooperare la nivelul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Constanta, domnul viceprim-ministru pentru securitate nationala, ministrul Afacerilor Interne Gabriel Oprea a dispus schimbarea din functie a sefului Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Constanta, colonel Viorel Jianu, si a propus primului-ministru schimbarea din functie a prefectului judetului Constanta, domnul Radu Volcinschi, care este si presedinte al Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta in cadrul Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta.

Vicepremierul Gabriel Oprea s-a asigurat ca familiile victimelor accidentului vor primi tot sprijinul de care au nevoie din partea autoritatilor statului in aceste momente grele.

Totodata, viceprim-ministrul a cerut sa fie permanent informat cu privire la stadiul actiunilor de cautare a resturilor aeronavei, insistand asupra necesitatii urgentarii acestei operatiuni pentru a veni in sprijinul anchetei desfasurate de catre Parchetul Militar”.

Sursa foto: psnews.ro