ALEGERI IN UNGARIA: Viktor Orban se indreapta catre un nou mandat

Ungurii votau duminica pentru un nou Parlament, intr-un scrutin in care toate sondajele prezinta ca invingator partidul conservator al populistului Viktor Orban, acuzat de derive democratice in ultimii patru ani de putere.

Potrivit sondajelor, partidul Fidesz al lui Viktor Orban nu poate pierde, fiind creditat cu 46-51% din voturi, devansand cu mult alianta de stanga care ar urma sa obtina 21-31% din voturi. Partidul Jobbik (extrema dreapta), antisemit si impotriva romilor, care si-a schimbat imaginea cu un anumit succes, este creditat cu 15-21% din intentiile de vot.

“Sper ca participarea va fi mare astazi (duminica), pentru ca acest lucru va facilita crearea unui guvern puternic”, a declarat Viktor Orban, in varsta de 50 de ani, dupa ce a votat la Budapesta duminica dimineata, fara sa faca alte comentarii.

in ultima perioada el a efectuat un “presing” in vederea mobilizarii sustinatorilor, de teama ca acestia ar putea considera victoria ca si obtinuta si nu s-ar mai prezenta la vot.

Aproximativ 8,2 milioane de alegatori au fost chemati la urne pentru a alege 199 de deputati – printr-un scrutin intr-un singur tur. Duminica dupa-amiaza participarea era de 45,02%, potrivit Comisiei electorale. Institutele mizeaza pe o participare de 62% in acest scrutin, inferioara celei din primul tur in alegerile din 2010 (64,3%).

“Eu votez pentru Orban. Cred ca patru ani nu sunt suficienti pentru ca un partid sa-si realizeze planurile”, apreciaza o casiera, Bélané Kovacs, in varsta de 34 de ani. “Cred ca economia este pe drumul cel bun”, adauga ea, iar scandaluri “exista si la altii”.

– Majoritate de doua treimi sau nu?

Cei patru ani in care Viktor Orban a condus singur au polarizat societatea in aceasta fosta tara comunista, membra a Uniunii Europene (UE) din 2004.

Cu ajutorul celor peste 850 de legi adoptate fara dezbatere, de catre o majoritate de doua treimi in Parlament, partidul sau a acaparat toate institutiile puterii si care asigura echilibrul in tara, ca de exemplu, media, justitia, dar si economia si cultura.

Este vorba despre o preluare tentaculara a controlului, pe care nici manifestatiile populare din perioada 2011-2012 si nici indemnurile la ordine din partea Bruxelles-ului nu au reusit sa o descurajeze, apreciaza analistii.

Campania Fidesz s-a concentrat asupra reducerii populiste cu aproximativ 20% a preturilor la energia de uz casnic incepand din 2013, ceea ce condus la uitarea cresterii impozitelor in anii anteriori.

Cel mai puternic om din tara, necontestat in cadrul partidului sau, si-a atribuit, de asemenea, reluarea cresterii economice (1,2% in 2013), in pofida faptului ca aceasta se bazeaza pe recoltele exceptionale obtinute in sectorul agricol.

El si-a laudat lupta impotriva presupusei lacomii a companiilor straine, supuse – cu exceptia constructorilor de automobile – la plata unor taxe dure. Investitiile directe s-au prabusit, din acest motiv.

Principala intrebare este daca Fidesz va obtine sau nu, din nou, o “super-majoritate”, subliniaza politologii. Refacerea circumscriptiilor electorale in favoarea sa ar urma sa usureze acest rezultat. in 2010, partidul a obtinut 52,7% din voturile exprimate.

“Sistemul electoral este injust (…). Este ca si cum Fidesz ar avea de parcurs 100 de metri, iar opozitia 400 de metri garduri”, a declarat Gordon Bajnai.

in cazul in care conservatorii nu reusesc sa mai obtina o majoritate de doua treimi, dezbaterea va reaparea in viata politica ungureasca, considera politologii, care apreciaza ca este improbabil ca Jobbik sa obtina un scor mai bun ca stanga.

“Sunt sigur ca Jobbik va crea o surpriza”, a declarat liderul formatiunii Gabor Vona, in varsta de 35 de ani.

Partidul, ale carui “grupe de autoaparare” au terorizat in mai multe randuri romi, defiland cu torte in cartierele acestora, in ultimii ani, si-a “imblanzit” imaginea, renuntand la retorica rasista, dar nu si la pozitia impotriva acestei minoritati.

La Gyöngyös, la est de Budapesta, partidul sau a distribuit duminica saci cu detergenti multor romi din oras, pe care era scris mesajul “Detergent Jobbik”, urmat de sloganul de campanie “fie ca cel mai bun sa castige”, si “vom inalbi viata publica”.

Foto: Cotidianul