AMELIA EARHART a luat lumea in piept si a devenit prima femeie pilot

Se implinesc 115 ani de la nasterea temerarei aviatoare AMELIA EARHART, cea care a uimit o lume intreaga atunci cand s-a suit la bordul unui avion, demonstrand ca pilotajul aviatic nu este strict apanajul barbatilor.

Mai mult decat atat, AMELIA EARHART a devenit posesoarea unor recorduri aviatice, ceea ce i-a adus faima internationala. Fiind prima femeie pilot, ea a devenit si prima femeie care a facut un zbor transatlantic, a fost prima reprezentanta a sexului frumos care a zburat pana la Polul Nord etc.

Cu ocazia celor 115 ani de la nastere, Google ii dedica Ameliei Earhart un superb logo pe pagina de cautare a renumitului motor de internet.AMELIA EARHART a fost un pioner in aviatie si o militanta angajata pentru drepturile femeii. Amelia Earhart a atras asupra ei atentia presei internationale la data de 17 – 18 iunie 1928, cand a fost prima femeie care a traversat Oceanul Atlantic cu avionul, fiind numita„femeia anului” si devenind astfel un idol al feministelor.

AMELIA EARHART s-a nascut pe 24 iulie 1897 la Atchinson in Kansas, Statele Unite si inca de mica a parut atrasa mai mult de „lumea baietilor”, jucandu-se adesea cu pusca, catarandu-se in copaci sau colectionand insecte. Amelia, poreclita de familie si prietenii din copilarie „Meeley”, a avut prima experienta aviatica pe 28 decembrie 1920, cand a vizitat impreuna un aerodrom unde Frank Hawks i-a oferit acesteia un zbor, care i-a schimbat perspectiva asupra modului in care doreste sa traiasca viata.

Astfel, incepand cu 3 ianuarie 1921 ea a inceput sa ia primele lectii de zbor la Kinner Field, langa Long Beach.Dupa ce Charles Lindbergh a fost primul pilot care sa traverseze Oceanul Atlantic in 1927, Amy Phipps Guest s-a aratat interesata sa devina prima femeie care sa intreprinda o astfel de calatorie singura, dar din cauza pericolelor potentiale a renuntat si doar a decis sa sponsorize o femeie care s-ar fi dovedit potrivita pentru acest zbor.

Amelia Mary Earhart nu a ezitat cand a primit telefonul de la Capitanul Hilton H. Railey in Aprilie 1928, dar in acel an avea doar sa traverseze ca un „bagaj” la bordul navei pilotate de Wilmer Stultz si copilotul Louis Gordon.La 34 de ani, cand deja devenise o celebritate in lumea aviatiei, Amelia Mary Earhart a incercat sa zboare din Statele Unite la Paris pe 20 Mai 1932.

Dupa un zbor care a durat 14 ore si 56 de minute la bordul aeronavei Vega 5B, in care s-a confruntat cu mai multe probleme legate de conditiile de zbor si defectiuni tehnice, aceasta a reusit traversarea istorica insa a trebuit sa se multumeasca cu o aterizare in Irlanda de Nord in localitatea Culmore, unde acum a fost construit de altfel un Muzeu numit “Amelia Earhart Centre”.

In 1937, la 41 de ani in timp ce incerca sa faca inconjorul globului intr-un Purduefunder Lockheed Model 10 Electra, insa toate comunicatiile cu „Meeley” s-au oprit cand aceasta zbura peste Oceanul Pacific in zona insulei Howland. Aceasta nu a fost gasita insa a fost declarata decedata in absenta impreuna cu navigatorul ei Fred Noonan.Autorul cartii „Finding Amelia” (Gasind-o pe Amelia) Richard Gillespie, a cautat indicii ale mortii Ameliei Earhart pe insula Nikumaroro, aflata la 300 de mile distanta de Insula Howland, acesta fiind de parere ca aceasta a naufragiat pe aceasta insula, unde eventual a murit impreuna cu Noonan.

Un pantof de femeie, o sticla goala si cutia unui sextant cu o serie de numere similare cu cel avut de Noonan au fost toate gasite in zona im care im 1940 britanicii au decoperit bucatile unui schelet pe insula Nikumaroro.

Astfel, moartea Amelia Earhart ramane in continuare un mister, care a facut subiectul a numeroase carti, documentare si articole in ziare de-a lungul timpului. De asemenea, anual Zonta International ofera premiul Amelia Earhart care recompenseaza tinere femei pentru excelenta in lucrarile lor in stiinta si inginerie legate de domeniul aeronautic si spatial.

Anul acesta, importanta distinctie a fost primita de romanca Georgia Deaconu, cercetarile sale cu privire la autonomia de ghidare a satelitilor in intalnire orbitala. aceasta pregatind o teza de doctorat la Universitatea din Toulouse III – Paul Sabatier.Amelia Earhart era hotarata sa devina pilot, insa costul orelor de zbor era prea mare, in jurul a 1.000 de dolari, motiv pentru care parintii ei au refuzat sa o finanteze.

Pana la urma, Amelia Earhart a primit ajutorul aviatoarei Neta Snook, care a invatat-o sa piloteze.Desi a lucrat ca invatatoare, pasiunea AMELIEI EARHART a ramas pilotajul. in 17-18 iunie 1928, Amelia Earhart devine prima femeie care traverseaza Oceanul Atlantic la bordul unui avion, motiv pentru care este desemnata femeia anului in SUA si devine un idol al miscarii feministe.

De altfel, in toate interviurile sale, Amelia Earhart subliniaza ca femeile nu sunt cu nimic mai prejos decat barbatii.In 1929, aviatoarea omagiata de Google infiinteaza Ninety Ninties , un club al pilotilor feminini, iar in 1931 se casatoreste, avand insa ceva rezerve, deoarece se temea ca familia i-ar putea limita timpul de a zbura cu avionul.In anul 1932, Amelia Earhart traverseaza singura Oceanul Atlantic, insa din cauza conditiilor meteo nu reuseste sa ajunga pana la Paris, ci aterizeaza in Irlanda de Nord.

Pentru meritele sale in domeniul pilotajului si aviatiei, Amelia Earhart a fost distinsa de presedintele american Herbert C. Hoover cu medalia National Geographic Society . Femeia omagiata de Google a continuat zborurile, traversand inclusiv Pacificul.

Ultimul sau zbor a avut loc in 1937, putin dupa implinirea varstei de 40 de ani. Amelia Earhart a incercat sa faca inconjurul Pamantului la Ecuator, a parcurs trei sferturi din drumul planificat, insa avionul ei a disparut in Noua Guinee. Trupul Amelia Earhart nu a fost niciodata gasit.

In logo-ul Google, care marcheaza 115 ani de la nasterea sa, Amelia Earhart este reprezentata in timp ce urca intr-un avion, echipata in costum de pilot, iar avionul avand scris pe aripi literele G, G, L, E, de la GOOGLE.