AUDIT CURTEA de CONTURI: Cat au CHELTUIT primariile din Capitala pentru amenajarea SPATIILOR VERZI

Primariile din Bucuresti au cheltuit in perioada 2007-20014 circa 2,7 miliarde lei (600 milioane euro) pentru intretinerea si amenajarea spatiilor verzi, potrivit unui Audit al Curtii de Conturi, informeaza Hotnews.

Din aceasta suma, Administratia Lacuri Parcuri si Agrement din subordinea Primariei Capitalei a cheltuit 260 milioane lei, Primaria sector 1 – 354 milioane lei, Primaria sector 2- 232 milioane lei, Primaria sector 3 – 914 milioane lei, Primaria sector 4 – 552 milioane lei, primaria sector 5 – 88 milioane lei, iar Primaria sector 6 – 311 milioane lei. 

In plus, fata de 2007, cheltuielile la acest capitol s-au dublat in 2014, ajungand de la 202 milioane lei, la 450 milioane lei.

Raportat la  suprafata  apartinand domeniului public administrata de cele 6 sectoare si de ALPAB  rezulta un  cost  mediu de 20,67  lei/mp pe an pentru intretinerea spatiilor verzi.

Prmaria sectorului 3 a alocat in perioada 2007-2014 circa 914 milioane lei pentru spatiile verzi, cea mai mare suma din Bucuresti. Daca in 2007 s-au alocat 61 milioane lei, in 2014 s-a ajuns la 192 milioane lei. Cea mai mare suma s-a cheltuit in 2011- 225 milioane lei. 

Inspectorii Curtii de Conturi au constatat ca la nivelul Capitalei nu exista o strategie si standarde de cost in ceea ce priveste alocarile pentru intretinerea spatiilor verzi. 

“Mentionam ca la nivelul  Municipiului  Bucuresti nu exista o strategie, un program sau politica unitara si nici normative, standarde de cost, norme calitative sau de  dotare,  pe  baza  carora  sa fie  fundamentate  prevederile  bugetare,  fapt  care  se reflecta in rezultatele analizei prevederilor bugetare  si a platilor cu aceasta  destinatie pe perioada auditata. Totodata, fundamentarea bugetului in general, nu a avut la baza planuri si studii privind  materialul  dendro-floricol  care  se  planteaza,  amplasamentele,  speciile si costurile  estimate  in  functie  de  tipul  de  sol si  gradul  de  degradare  al  vegetatiei, fundamentarea  facandu-se  de  obicei  pe  baza  contractelor  multianuale   aflate  in derulare, planurile de activitate cuprinzand de obicei acelasi tip de lucrari cu cele din anul precedent” se arata in raport. 

Desi au fost elaborate si adoptate la unele institutii auditate programe si strategii care   trebuiau   sa reprezinte   baza   fundamentarii   bugetare   pentru   cheltuieli   de amenajare spatii verzi, acestea nu si-au atins scopul in lipsa stabilirii si monitorizarii  unor indicatori de performanta  cum ar fi, potrivit Auditului: 
– Pret amenajare/intretinere spatii verzi pe metru patrat; 
– Numar arbori plantati anual stabilit pe baza  de inventar la inceputul si sfarsitul perioadei; 
– Numar /  valoare  /  densitate  mobilier  stradal  –  indicator  stabilit  pe  baza   de proiecte, baremuri, standarde de cost siinventar anual; 
– Numar  /  valoare  /  densitate  aparate si  locuri  de  joaca  –  indicator  stabilit  in conditii similare cu mobilierul stradal.

Inspectorii au dat si cateva exemple de cheltuieli nejustificate:
– Primaria sectorului 3 a achizitionat in 2013 1400 de banci fara sa justifice de ce.

“In  cazul  Sectorului  3  a  fost  cuprinsa   in  buget si  achizitionata   anual  o mare  cantitate  de  mobilier  stradal  fara o  strategie si  un  proiect  in  acest  sens si  in conditiile in care nu au fost clarificate lipsuri de valori foarte mari. Astfel,  la  nivelul  Sectorului  3,  bugetul  pentru  cheltuieli  cu  mobilier  urban (banci)  a  fost  fundamentat  fara  existenta  unei  strategii si  a  unor  norme  privind numarul si  densitatea  pe  suprafata,  a dotarilor  din  spatiile  publice,  aprobate  de  catre Consiliul local de Sector. Exemplificam   achizitiile   de   mobilier   din   anul   2013   cand   in   vederea achizitionarii  mobilierului  stradal,  s-a  intocmit  un  referat  de  necesitate  la  nivelul Directiei Utilitati Publice, in care se mentioneaza ca  este necesar ca pentru anul 2013 sa  fie achizitionate/montate un numar de 1400 banci. Acest  referat  nu  contine  decat  o  prezentare  generica  a  notiunii  de  ,’spatiu public”    necesarul    de    banci    fiind   stabilit    urmare    a    verificarilor    in    teren, concluzionandu-se ca  ,,este necesara achizitionarea unui numar de aproximativ 1400 banci’. Astfel,  s-a  constatat  ca  achizitionarea  mobilierului  stradal,  s-a  realizat  fara fundamentarea bugetului de cheltuieli pentru aceasta categorie de bunuri”, se arata in raport.

– administratiile locale au cumparat ghivece si jardiniere pe are le-au amplasat direct pe spatiul verde sau in locuri in care obstructioneaza circulatia.

In plus, inspectorii Curtii de Conturi au constatat ca dupa externalizarea serviciilor de curatenie in parcuri costurile au crescut de zeci de ori, raportat la perioada cand acest serviciu era realizat de primarie.

“Astfel,  daca   la  inceputul  perioadei  auditate,  respectiv  in  anul  2007,  aceste  cheltuieli nu au putut fi cuantificate urmare a faptului ca operatiunea de salubrizare a parcurilor  se  realiza  cu  personal si  utilajele  proprii,  iar  paza  era  asigurata  de  Politia Locala a  Municipiului  Bucuresti  sau  a  sectoarelor,  incepand  cu  anul 2008 aceste cheltuieli au fost externalizate si au inceput sa detina ponderi importante, inregistrand  cresteri  de  la  an  la  an,  cu  toate  ca  suprafetele  parcurilor  au  ramas constante. De exemplu, avand  in  vedere  suprafata  aleilor  din  parcurilor  administrate  de  ALPAB  este de 427.979 mp, pentru care serviciul de salubrizare  a fost delegat si s-a achitat suma  de  44.281  mii  lei  in  perioada  2011 – 2014,  rezulta un  cost  mediu  anual  de  26 lei/mp/an, incomparabil mai mare decat costul mediu  realizat pentru acelasi serviciu,  executat  in  regie  proprie  de  Directia  de  Administrare  Parcuri si  Zone  de  Agrement Sector 4 de 0,31 lei/mp anual”, se arata in raport.

Sursa foto: news2.0