ACCIDENT APUSENI: Anchetatorii incearca sa afle cum a ajuns AURA ION in avion

ACCIDENT APUSENI. Au aparut noi date in dosarul accidentului din Muntii Apuseni. Anchetatorii incearca sa afle cum a ajuns studenta Aura Ion in avionul care s-a prabusit in Muntii Apuseni si care au fost criteriile care au stat la baza selectiilor.

Anchetatorii au solicitat documente privind raportul juridic de munca, normele interne si procedurile referitoare la prelevarea si transplantul de organe. Procurorii au vorbit si cu seful Ambulantei Ilfov despre modul in care se selecteaza persoanele care urca in avion si participa la actiunea de transplant.

Anchetatorii au semne de intrebare privind modul in care Aura Ion a fost selectata sa urce in avion. De precizat ca se audiaza si persoane din cadrul Centrului de Operatiuni Aeriene, ei fiind cei care trebuiau sa ajute in celula care a luat fiinta pentru salvarea supravietuitorilor.

Procurorii cer expertiza IML in cazul lui Adrian Iovan

Astfel, mai multi angajati ai Centrului de Operatii Aeriene din Ministerul Apararii Nationale si ai Serviciului de Ambulanta Bucuresti-Ilfov au fost audiati de procuroriu din cadrul Sectiei parchetelor militare al Parchetului instantei supreme, in dosarul accidentului aviatic din Apuseni.

Angajatii celor doua institutii au fost audiati, intre 24 martie si 4 aprilie, in calitate de martori in acest dosar, arata Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie (PICCJ).

De asemenea, potrivit sursei citate, au fost analizate inregistrarile video obtinute de la Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, privitoare la momentele anterioare decolarii. Procurorii au analizat si normele interne si procedurile referitoare la desfasurarea activitatilor de prelevare si transplant de organe, in baza unor informatii primite de la Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov.

“in interesul solutionarii cauzei, au mai fost solicitate de la Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Elias, Spitalul Sfanta Maria si Spitalul Beius documentele privind raporturile juridice de munca dintre aceste institutii si membrii echipei medicale; de la Agentia Nationala de Transplant au fost solicitate normele interne si procedurile referitoare la desfasurarea activitatilor de prelevare si transplant de organe”, precizeaza PICCJ.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata in accidentul aviatic produs in 20 ianuarie, in Muntii Apuseni, intr-o zona accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita dintre judetele Cluj si Alba. Familia Aurei Ion s-a constituit parte civila in dosar, nestabilind deocamdata suma pe care o va solicita ca daune morale, au declarat, pentru MEDIAFAX, oficiali din Parchetul inaltei Curti de Casatie si Justitie.

in accident au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul “Sfanta Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.

Cercetarile in dosarul accidentului din Apuseni sunt efectuate de procurorii militari din Parchetul inaltei Curti de Casatie si Justitie, dupa ce Parchetul Curtii de Apel Alba Iulia si-a declinat competenta, in 4 februarie, din cauza ca trebuie audiate persoane din institutii centrale ale statului cu atributii in gestionarea situatiilor de urgenta.

Procurorul general al Parchetului Curtii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazar, declara atunci ca in cazul accidentului aviatic din Apuseni exista “suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au facut parte din celulele de criza, persoane care au calitatea de ministru”.

Procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia au facut cercetarea locului producerii accidentului si au ridicat mijloace materiale de proba. De asemenea, au fost audiate persoanele ranite in accident, medici de urgenta, personalul ISU, al Jandarmeriei, personalul silvic, localnicii, padurarii care au participat la cautari.

in 11 februarie, procurorii Sectiei Parchetelor Militare au dispus, prin ordonanta, inceperea urmaririi penale pentru ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si neglijenta in serviciu.

in 17 februarie a fost inceputa urmarirea penala si pentru infractiunile de neluare si nerespectare a masurilor legale de securitate si sanatate in munca, precum si pentru incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu.

Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) a trimis, in urma solicitarii venite de la procurorii PICCJ, transcrierile convorbirilor purtate de personalul acestei institutii, in timpul zborului aeronavei care s-a prabusit, la 20 ianuarie, in Muntii Apuseni.

Pe langa transcrierea convorbirilor, procurorii Sectiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie au mai cerut de la ROMATSA si documente referitoare la briefing-ul meteorologic al zborului, au aratat reprezentantii Ministerului Public, intr-un comunicat de presa transmis luni agentiei MEDIAFAX.

De asemenea, anchetatorii au solicitat Serviciului de Telecomunicatii Speciale fisele de caz referitoare la accidentul aviatic si procedura urmata de operatorii serviciului 112, de la sesizare si pana la inchiderea cazului, potrivit metodologiilor, procedurilor operationale si protocoalelor in vigoare.

Procurorii au trimis o cerere si Ministerului Transporturilor, prin care solicita punerea la dispozitie a raportului preliminar intocmit de inspectorii Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS).

Conform sursei citate, in dosarul existent la PICCJ, in perioada 10 – 14 martie, au fost audiati mai multi martori, respectiv personal al scolii Superioare de Aviatie Civila, precum si ofiteri de rang superior din cadrul Jandarmeriei Romane si Inspectoratului General al Aviatiei Civile.

Intre 20 februarie si 5 martie, alte peste 50 de persoane, intre care angajati ai Ministerului Afacerilor Interne si Ministerului Apararii Nationale, dar si controlori de trafic aerian, au fost audiate in acelasi dosar.

Potrivit reprezentantilor Parchetului instantei supreme, cele 50 de audieri au avut loc, concomitent, atat la Bucuresti, cat si in judetele Alba, Cluj, Mures si Bihor.

in acea perioada, pe langa angajatii MAI si MApN, au fost audiate, de catre procurorii Sectiei parchetelor militare, persoane vatamate si parti civile, controlori de trafic aerian, persoane din cadrul scolii Superioare de Aviatie Civila.

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) arata ca un factor important care a dus la producerea accidentului din muntii Apuseni a fost reprezentat de conditiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului.