AVION DOBORAT UCRAINA. LISTA AERONAVELOR CIVILE LOVITE DE RACHETE IN ZONE DE CONFLICT

AVION DBORAT UCRAINA. Tragedia aviatica petrecuta joi in estul Ucrainei nu este singurul caz in care un avion de pasageri a fost lovit de o racheta sau de o alta aeronava, prabusirea zborului Malaysia Airlines amintind de situatii similare care au intrat istorie din anii ’70 pana la sfarsitul anilor 2000.

Zborul IL-76 al Transaviaexport Airlines

23 martie 2007

11 oameni au murit

doborat de o racheta anti-aeronave

Potrivit AFP, un avion de tip Iliusin apartinand unei companii aeriene belaruse este doborat de o racheta, la putin dupa ce a decolat din capitala somaleza Mogadiscio, devastata de un razboi civil, un atac soldat cu 11 morti. La bordul avionului se aflau ingineri si tehnicieni belarusi veniti sa repare alt avion care fusese atins de o racheta cu doua saptamani mai inainte.

Zborul SB 1812 al Siberian Airlines

4 octombrie 2001

78 de oameni au murit

doborat de Ucraina

Avionul Siberian Airlines, care zburase din Tel Aviv deasupra Marii Negre, a fost doborat de o racheta, toti cei 78 de oameni aflati la bord pierzandu-si viata, scrie revista Mother Jones.

Yevhen Marciuk, seful consiliului de securitate al Ucrainei, a recunoscut ca o racheta a doborat avionul.“Motivul prabusirii ar fi o lovitura neintentionata din partea unei rachete S-200 lansate in timpul exercitiilor de aparare din spatiul aerian al Ucrainei”, a declarat Marciuk atunci.

Zborul 655 al Iran Air

3 iulie 1988

290 de oameni au murit

doborat de Statele Unite

Zborul cu numarul 655 al companiei Iran Air, avand ruta Golful Persic – Dubai, a fost doborat de o nava de razboi americana, toate cele 290 de persoane aflate la bord fiind ucise. Potrivit oficialilor Marinei americane, vasul, care era implicat intr-un schimb de focuri cu flota iraniana, lansase rachete asupra avionului pentru ca echipajul il confundase cu o aeronava militara F-14. Guvernul din Teheran nu a considerat tirurile drept un accident, iar evenimentul tragic a stat la baza unor ramificatii politice care isi fac simtit efectul si in ziua de astazi.

Zborul 007 al Korean Air Lines

1 septembrie 1983

269 de oameni au murit

doborat de URSS

Avand ruta New York – Seul, avionul a fost doborat de fortele Uniunii Sovietice in apropiere de Insula Moneron. Dupa ce a iesit de pe ruta stabilitam, intrand in spatiul aerian sovietic, Boeingul 747 al companiei sud-coreene nu arata foarte diferit pe radar de aeronavele RC-135 pe care guvernul american le folosea pentru inspectie in zona. Prin urmare, rusii au tras doua rachete cu tinta zborului 007, ucigandu-i pe toti cei 269 de oameni aflati la bord, pasageri si membri de personal.

Ulterior, URSS a pretins ca zborul se afla intr-o misiune de spionaj pentru Statele Unite. Liderul sovietic Yuri Andropov s-a referit la zborul respectiv ca la “o provocare sofisticata pusa la cale de serviciile speciale SUA prin intermediul unui avion sud-coreean”. Locotenentul-colonel Gennadi Oispovici, pilotul rus care a tras rachetele, a continuat sa insiste mult timp dupa tragedie ca fusese vorba de “un avion spion”. Dar cand Razboiul Rece s-a incheiat, rusii si-au schimbat convingerile, iar Boris Eltin i-a predat presedintelui Coreei de Sud informatii si inregistrari cu privire la zbor.

Zborul 870 al Aerolinee Itavia

27 iulie 1980

80 de persoane au murit

doborat de o nava de razboi neidentificata

Avionul zbura dinspre Bologna, Italia spre Palermo, Sicilia, cand s-a prabusit, ducand la moartea a 80 de oameni aflati la bord. In 2013, cea mai inalta instanta a Italiei a oferit legitimitate teoriei cu cei mai multi adepti: “ca o racheta lansata de o nava de razboi” lovise aeronava, potrivit New York Times. Oficialii italieni, totusi, nu au confirmat sursa navei militare.

Zborul 114 al Libyan Arab Airlines

21 februarie 1973

108 de persoane au murit

doborat de Israel

Aeronava a fost doborata de Israel dupa ce defectiuni tehnice si vremea nefavorabila au provocat iesirea sa de pe traiectorie. Boeingul 727 plecase din Tripoli, Libia si era pe drum spre Cairo, Egipt, dar, dupa o scurta oprire in Benghazi, a intrat intr-o furtuna de nisip si si-a schimbat directia spre desertul Sinai, controlat de guvernul israelian dupa Razboiul de sase zile. Fortele de aparare ale Israelului, aflate in alerta din cauza tensiunilor regionale care aveau sa provoace in curand Razboil Yom Kippur, au trimis doua avioane de lupta Phantom dupa zborul libian. Cand avionul nu a dat ascultare comenzilor, navele israeliene au tras asupra aeronavei, iar aceasta s-a prabusit intr-o aterizare de urgenta care a omorat 108 dintre cei 113 pasageri.

Sursa foto: ziuanews.ro