BACALAUREAT 2014: Modificari in programa de BACALAUREAT, insa structura examenului nu se schimba. Deocamdata!

BACALAUREAT 2014

BACALAUREAT: Ministerul Educatiei a facut unele modificari in programa de BACALAUREAT, insa in ceea ce priveste structura examenului de BACALAUREAT in 2014 si in urmatorii ani, ministerul nu va face modificari, a anuntat ministrul Educatiei, Remus Pricopie, aflat la Bistrita. 

BACALAUREAT: Ministrul Pricopie a mai precizat ca nu a fost de acord cu propunerile din Legea educatiei nr. 1/2011, respectiv sa se sustina un examen de BACALAUREAT dupa o formula care nu a fost predata in liceu – transdisciplinara .

“Bacalaureatul nu poate fi schimbat, din punctul meu de vedere, de la un an la altul. E obligatia noastra sa anuntam la inceputul ciclului respectiv cum vor termina elevii ciclul acela. De aceea, nu am fost de acord cu ce se propunea prin Legea educatiei nr. 1/2011, respectiv sa se sustina un examen de bacalaureat dupa o formula care nu a fost predata in liceu – transdisciplinara – si dupa o formula anuntata intr-un timp relativ scurt. Eu cred ca, deocamdata, nu avem voie sa facem modificari pe bacalaureat. Ne putem gandi, fiind in 2014, ce vom face in 2018 sau 2020, dar nu ne putem gandi la modificari de structura pentru urmatorii ani. Am facut modificari de programa, insa si acelea nu sunt substantiale, ci lucruri care tin de o mai buna clarificare a temelor pe care elevii le au de parcurs pentru examenul de bacalareat, la slovaca, la italiana”, a spus Pricopie.

Vezi aici ce modificari s-ar putea aduce la Legea Educatiei

BACALAUREAT: Ministrul a fost intrebat daca are in vedere si introducerea examenului de bacalaureat care sa ofere tipuri diferite de diplome, asa cum se intampla in alte tari, si a spus ca regulile nu pot fi “copiate, pur si simplu”, si introduse in sistemul romanesc.

“Exista mai multe sisteme de educatie in Europa. In unele state federale din Europa, poti avea reguli diferite pentru fiecare stat in parte. Eu cred ca sunt foarte importante comparatiile, dar nu putem sa copiem pur si simplu si sa introducem in sistemul romanesc. Atunci cand s-a modificat structura liceului de la patru ani la trei ani, s-a spus ca in alte state liceul e de trei ani si functioneaza foarte bine. In Romania, este insa o anumita traditie, o anumita abordare si astfel de schimbari nu le poti face peste noapte. Acelasi raspuns il dau si in ce priveste bacalaureatul. Este un examen pe care il regasim in multe tari. Bacalaureatul trebuie sa reflecte o evaluare la sfarsitul unui ciclu, liceul, care sa tina cont de modul in care elevii au invatat in liceu si nu ai cum sa ai bacalaureatul intr-un fel, dar predarea pe parcursul celor patru ani in alt fel”, a declarat ministrul Pricopie.

BACALAUREAT: Ministrul Pricopie a explicat ca nici in Romania bacalaureatul nu este unitar, precizand ca diferentierea in Romania, chiar daca se elibereaza o singura diploma, se face prin disciplinele pe care elevul le alege pentru examen, precum si prin tipul de programa.

“De fapt, ne ducem pe diferite tipuri de programe si avem discipline diferite in functie de parcursul fiecarui elev in parte. Diferentierea in Romania, chiar daca se elibereaza o singura diploma, exista prin disciplinele pe care elevul le alege pentru examen, dar si prin tipul de programa. Desi dai Matematica, in functie de liceul pe care l-ai absolvit, Matematica poate avea un grad de dificultate mai mare sau mai mic. (…) Doamna ministru Andronescu a intarit aceasta diferentiere prin modul in care s-au intocmit programele de bacalaureat si subiectele in 2012. S-a mentinut acest lucru in 2013 si il mentinem si in 2014”, a spus Remus Pricopie.

BACALAUREAT: Intrebat daca ministerul pe care il conduce are in vedere o revizuire a profilelor din licee si introducerea altora noi cum ar fi matematica-literatura sau economie-engleza, intalnite in alte tari, ministrul a spus ca “la o astfel de schimbare, ai nevoie de doi, trei, patru ani de pregatire”.

“Acest lucru presupune o schimbare profunda a sistemului care nu se poate face fara o pregatire serioasa. Atunci cand iti propui o astfel de schimbare ai nevoie de doi, trei, patru ani de pregatire, inclusiv pilotari si simulari, sa vedem daca mergem in directia buna sau nu. Nu ne putem permite experimente. Eu cred ca s-au facut, in anumite momente, experimente pe sistemul de educatie, iar eu, cel putin, cat sunt ministru, nu voi face asa ceva. Nu voi introduce nimic nou care nu este testat, verificat, gandit foarte serios inainte”, a spus Pricopie.

BACALAUREAT: In ce priveste corelarea ofertei scolare cu nevoile elevilor dupa absolvire, cu piata muncii, ministrul a declarat ca acesta este un subiect care “trebuie tratat cu toata seriozitatea”.

“Avem dialog – si aseara (vineri – n.r.) am avut dialog aici, la Bistrita – cu reprezentantii mediului de afaceri. Problema se ridica nu doar pe programe, dar si pe corelarea ocupatiilor din Romania, domeniile asupra carora cineva se poate apleca. Este un proces asupra caruia ne aplecam, discutam. Cand vorbim despre ocupatii ne referim nu doar la formarea initiala, ci si la formarea continua, adica zone pe care le poti ocupa dupa o serie de programe de calificare si recalificare. E una dintre cerintele Comisiei Europene pentru a accesa fondurile 2014-2020”, a spus el.

BACALAUREAT: El a reiterat faptul ca atunci cand a preluat mandatul de ministru si-a propus sa ia “acele masuri necesare pentru a corecta sistemul”, dar ca acestea trebuie sa fie “predictibile, anuntate din timp, asupra carora sa convenim”.

Ministrul Educatiei s-a intalnit, sambata, la Bistrita, cu directorii de scoli din judet, iar vineri seara a avut o intalnire cu mediul de afaceri. El se afla intr-o vizita de doua zile in judet alaturi de presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, si ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.