BASESCU le da teme euro-candidatilor. Daca nu le abordeaza, se va implica personal in campanie – LIVE TEXT

Presedintele Romaniei, Traian Basescu, va sustine o declaratie de presa vineri, la ora 17.30, la Palatul Cotroceni, informeaza Administratia Prezidentiala.

mondonews.ro va transmite in format LIVE TEXT principalele declaratii ale presedintelui Basescu. Este posibil ca seful statului sa abordeze tema Ucrainei, in contextul unei situatii deosebit de tensionate in regiune, dar si legea alesilor locali. 

LIVE TEXT

– Din pacate, in perioada preelectorala, nu au parut a se prefigura niste teme de interes pentru politicieni pentru mass-media, as vrea sa va prezint pe scurt o lista de teme de care depinde viata noastra, a romanilor, plecand de la premiza ca PE legifereaza suprastatal. Deci legislatia adoptata in PE devine pe urma si legislatie nationala. Este foarte important sa fim constienti de importanta alegerilor pentru PE. As sugera cateva teme de dezbatere in care, daca este nevoie avand in vedere experienta acumulata, sunt gata in decursul campaniei sa decurg la discutii pentru ca electoratul din Romania sa inteleaga miza acestor alegeri.

– As enumera cateva teme extrem de importante, iar dezbaterile in cursul acestei campanii ar putea sa dea o linie pe care sa o adopte toate partidele. Primul si cel mai usor de abordat este accesul Romaniei in Spatiul Schengen. Parlamentarii sunt extrem de importanti in a face pesiune pe statee membre, in a discuta cu colegii din PE si in a argumenta de ce Romania poate sa inceapa procesul de aderare la Schengen, plecand de la premiza ca intrarea in Schengen sunt elemente profunde de integrare a tarii in UE. Avantajele de integrare sunt iarasi importante.

O alta tema de interes national este modul cum din PE poate fi sustinut procesul de integrare a Rep. Moldova de UE. E un obiectiv major pentru Romania.

– Aceste alegeri vor prefigura numele sefului CE. Daca vor castiga socialistii va fi Martin Schulz, daca vor castiga popularii va fi Jean-Claude Juncker. Ar fi important de sustinut de ce Juncker si nu Schulz.

– Un alt subiect important. Romania face eforturi ca problema integrarii romilor sa fie acceptata ca o problema a UE si nu a Romaniei. Reactiile statelor le vedeti la tot pasul.  Ar fi un bun subiect de dezbatere in campanie.

– Euro[pa a descoperit acum cat de vulnerabila este de resursele energetice din Fed. Rusa. Ar putea genera dezbatere. Ne schimbam dependenta sau da m prioritate utilizarii propriilor resurse?! Inclusiv utilizarea gazelor de sist poate fi un subiect de dezbatere.

– Un alt subiect este cresterea economica si reindustrializarea Europei. Cea mai mare parte este delocalizata in afara UE. Nu putem oferi locuri de munca numai din servicii. In momentul de fata la nivel UE productia industriala are o pondere de 15% din PIB al UE. Trebuie sa declanseze Europa o politica de reindustrializare pentru ca sa creeze masiv locuri de munca sigure nu numai in mari companii, ci si pe orizontala? 

– Politicile de ocupare a fortei de munca, Europa are un nivel de somaj fara precedent. Romania sta ceva mai bine, dar nu pe roze. Politicile de ocupare a fortei de munca sunt un subiect de dezbatere? Putem discuta cum cheltuim banii alocati de UE pentru crearea de locuri de munca pentru tineri. Ce proiecte putem crea pentru a utiliza bani europeni? Snt convins ca foarte multi tineri ar fi interesatid e acest subiect.

– Un alt subiect, vrem o Comisie Europeana mai puternica sau mai slaba? Vrea Romania suveranitate? Va pleca un ministru la Bruxelles si va spune cuma  judecat el, dar ar fi important sa stim din dezbateri pe ce pozitie ne asezam ca urmare a dezbaterilor din aceasta campanie electorala.

– Utilizarea banilor europeni este un alt subiect de mare interes pentru electoral, pentru romani. Avem MCV-ul, nu in ultimul rand. Care este pozitia partidelor politice care participa la campania electorala? Vom avea 32 de reprezentanti in PE! Astfel de dezbateri ar consolida pozitia Romaniei. Este esential ca grupurile parlamentare din PE sa fie informate despre pozitia pe care Romania o are si grupurile sa incerce sa sustina pozitia Romaniei in mod unitar, mai vrem sau nu mai vrem in MCV. 

– Aceste teme ar ajuta la prezenta la vot. Miza este sa avem un procentaj cat mai mare de romani care participa la acest vot. Media UE a fost de 43%, prezenta in Romania a fost de 27%. Va rog sa ma credeti, a doua zi dupa alegeri se evalueaza nivelul de europenizare a unei tari sau nivelul de suport al UE si dupa prezenta la vot. Va fi extrem de important ca politicienii sa stimuleze prezenta la vot prin abordarea acestor teme.

– Ar fi o ocazie sa antrenam electoratul in acest tip de dezbatere. Au fost principalele idei si nu vreau sa dezvolt subiect, dar sunt gata sa particip la dezbateri care sa-i ajute pe romani sa inteleaga importanta dezbaterii temelor enuntate.

– N-as vrea sa stric acest subiect, ar fi trebuit sa-l las ca unic subiect, insa as face doua mentiuni pe doua chestiuni de maxima actualitate. Functionarea acordului de la Geneva cu privire la Ucraina. L-am analizat cu atentie si punctul nostru de vedere este ca acordul nu a fost suficient de clar pentru a crea obligatii celor care pot sa asigure revenirea la normalitate a Ucrainei. A doua observatie as face-o cu privire la incidentele frecvente din domeniul sanatatii. Ce am vazut astazi legat de Spitalul de Arsi e o confirmare. Romania are nevoie urgent de o nboua lege a sanatatii, care pe de o parte sa-i trateze pe medici cu respectul cuvenit prin remuneratia pe care o primesc pe performanta, pacientii sa-si primeasca in mod cisntit drepturile pe care le au de suport din partea statului. Fac un apel la cei responsabili sa ia din nou proiectul facut impreuna cu Emil Boc , Guvernul sa-si asume raspunderea pe el. Va asigur ca este actual si cu usoare ajustari este proiectul care poate scoate din mizerie si personalul medical si poate reduce riscurile la care sunt supusi pacientii.

– Atunci s-au manifestat cu violenta cei care traiesc de pe urma coruptiei din sistemul de sanatate. Au utilizat si masele de manevra din Piata Universitatii. Proiectul de lege poate fi rapid ajustat si se poate trece la implementarea. O noua lege a sanatatii poate fi integrata intr-un an, doi. In conditiile in care se mentine resursa financiara, prestatia catre beneficiari va fi mult mai buna. 

– Un ultim lucru legat de campania electorala. Rog toate partidele sa aiba in vedere existenta si continutul legii 78/2000. Aceasta lege stabileste sanctiuni grele cu inchisoare de la 1 la 5 ani pentru cei care nu respecta regulile de finantare a campaniilor electorale si cred ca la toate partidele aceasta lege rtebuie citita. Inmod deosebit art 1 care include si conducatorii de partide (central, local) si descrie si ce inseamna coruptie in finantarea campaniei electorale. In mod cert institutiile statului vor privi cu atentie la corecta desfasurare a campanieie electorale incercand sa diminueze la maximum banii negri utilizati in campanie. Principalul motiv al declaratiei mele este legat de teme de itneres major pentru Romania care ar putea fi dezbatute in aceasta campanie. Nu vreau sa fiu nici diriginte, nici sa dau partidelor teme, am facut doar o sugestie care ar putea fi in interesul romanilor. Daca voi constata ca partidele nu se angajeaza in aceste teme, n-o sa am ce sa fac si in timpul campaniei voi incerca sa explic elementele mentionate si temele de interes major pentru Romania si efectele daca nu ne facem treaba.

– Legea alesilor locali: In toate cele 20 de zile, plus 3 zile cat a stat in control la Consiliul Legislativ, nu a existat nicio observatie, nici de la PArchete, nici de la ANI. Aceasta lege a facut obiectul unor discutii serioase in randul consilierilor. Eram singurul care avea experienta in administratia locala,a m considerat ca promulgarea legii este corecta si legea este corecta. Inteleg ca se reduce spectacolul daca nu mai avem arestari, insa marea problema este a responsabilitatilor. Vreau sa stiti ca eu ca primar general am avut foarte multe plangeri penale pe acte care vizau restituirea, fie de case, fie de terenuri si toata raspunderea era a primarului. El semneaza documentele de restituire. Ce am constat atunci. Nimeni,d atorita prevederilor din legea 251, nimeni nu chema pe nimeni altcineva, decat pe primar, sa dea declaratii cum a restituit o casa, un un teren… Aveai de multe senzatia ca proprii tai functionari mergeau cu BMW-uri iar primaruls emna. Si ei erau functionari. Totul se aranja la nivelul functionarilor, primarul primea…dimineata la intrare in birou ti se pun vreo doua teancuri de nu te vezi dupa ele… Toate au in spate lucrurl functionarilor, iar singurul care raspundea era primarul. Nu s-a gasit formula ca vreodata sa fiu reprezentat in instanta de consilierii juridici ai Primariei. A trebuit sa angajez avocati. Sunt primari care vin in politica cu un apartament cu doua camere, nu au bani de unde sa plateasca avocati, dar sunt tarati prin procese. Masura este corecta, se face un transfer de responsabilitate exact catre cel care ii furnizeaza primarului dispozitia de restituire. Aveam zilnic cel putin 20-30 dispozitii de restituire si functionarii erau extrem de grijulii. Primarii risca sa fie victime sigure si cu acuzatii de corputie. Eu am avut sansa, dar m-au costat foarte mult avocatii cu fiecare plangere.