Basescu: Voi lua o decizie definitiva in privinta lui Silaghi in 23 august. LIVE TEXT

Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a facut luni, la ora 18.00, o declaratie de presa la Palatul Cotroceni, in care a abordat doua teme, respectiv numirea lui Ovidiu Silaghi la Ministerul Transporturilor si observatiile oficialilor europeni la Acordul de Parteneriat dintre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei.

Seful statului a tinut sa atraga atentia ca Ovidiu Silaghi ar fi un ministru ineficient, care nu trebuie aruncat intr-un proces de privatizare cum este cel de la CFR Marfa, despre care nu stie prea multe. In acest context, Basescu a spus ca va lua o decizie definitiva in cazul numirii lui Silaghi in data de 23 august.

“Am observat ineficienta totala a d-lui Silaghi, toata perioada n-a reusit sa miste macar un pas in deblocarea fondurilor europene. Un om fara performanta care nu aduce nimic important ca imegine guvernului Ponta. Daca tot ai oportunitatea unei desemnari pentru un ministru nou, de ce sa nu gasesti un om care sa aduca un plus de imagine. Nu am obtinut alta nominalizare. Pot sa ajung la situatia la care sa spun rau cu rau, dar mai rau fara rau. (…) Anunt public ca voi lua o decizie definitiva pe data de 23 august. Dar pana atunci ar fi timpul sa se semneze sau nu contractul de privatizare. N-as vrea sa-l vad pe Silaghi, chiar asa cum e, sa devina tapul ispasitor al procesului de privatizare”, a declarat Basescu.

In ceea ce priveste Acordul de Parteneriat dintre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei, seful statului a tinut sa atraga atentia Guvernului cu privire la observatiile primite din partea oficialilor europeni si la incapacitatea Guvernului de a corela planul de reforma cu obiectivele si cu recomandarile de tara.

“Nu este posibil cand stii ca un document de baza este strategia UE 2020, din acordul de parteneriat sa nu fie incluse obiectivele pe care ni le-am asumat in strategia UE 2020. Asta arata ca oamenii de la Guvern care au elaborat acordul habar nu au care sunt relatiile dintre Romania si EU din punct de vedere al obiectivelor pe termen lung. Cea mai ridicola observatie mi se pare ca intre acord si recomandarile de tara nu se reflecta a exista o corelare. Asa ceva este greu de imaginat sa nu corelezi planul de reforma cu obiectivele de tara anuntate si cu recomandarile specifice de tara”, a mai spus Basescu.

Mondo News a transmis in format Live Text principalele declaratii ale presedintelui Romaniei. Vedeti mai jos toate declaratiile presedintelui.

Declaratii Traian Basescu:

– Astazi am primit adresa semnata de premierul Victor Ponta prin care imi solicita numirea d-lui Silaghi in functia de ministru al Transporturilor. Va voi spune despre lipsa mea de incredere, incercand sa-i conving pe Antonescu si Ponta sa gaseasca o alta varianta. Incerc sa nu-i creez un prejudiciu de imagine d-lui Silaghi. Pana acum nu am avut un real succes in obtinerea acordului unuia sau a amandurora legat de o alta nominalizare. Nu va ascund ca principalul motiv invocat a fost legat de istoricul prezentei d-lui Silaghi la Ministerul Transpotuirlor in primul guvern Ponta, cand nu s-a evidentiat cu nimic.

– Am observat ineficienta totala a d-lui Silaghi, toata perioada n-a reusit sa miste macar un pas in deblocarea fondurilor europene. Un om fara performanta care nu aduce nimic important ca imegine guvernului Ponta. Daca tot ai oportunitatea unei desemnari pentru un ministru nou, de ce sa nu gasesti un om care sa aduca un plus de imagine. Nu am obtinut alta nominalizare. Pot sa ajung la situatia la care sa spun rau cu rau, dar mai rau fara rau.

– Este neoportuna desemnarea unui ministru care n-a fost implicat in niciun fel in procesul de privatizare a CFR Marfa, care este o companie mare, strategica prin obligatiile pe care le are in situatii care reclama miscari ale Armatei Romane cand este criza si e o companie cu obligatii asumate in nevoile de transport uman. Compania a fost si in atentia CSAT-ului strict pe aceste domenii si nu pe ce incearca unii politicieni sa spuna. CSAT-ul a solicitat sa fie un investitor strategic. De aceea, al doilea argument, sa nu numim un ministru care nu a urmarit procesul, este o alta motivatie pentru care intarzii desemnarea noului ministru.

– Toti stim aprecierile pe care le-a primit d-nul Fenechiu de la primul-ministru cu privire la modul ccum s-a desfasurat procesul de privatizare de la CFR Marfa. Cred ca data fiind conjunctura, singura solutie corecta este ca ministrul interimar al Transporturilor care cunoaste procesul de privatizare la CFR Marfa sa ramana in functie macar pana la semnarea contractului de privatizare. 

– Ceva mi se pare in neregula. Primul ministru trebuie sa-si asume privatizarea CFR Marfa. N-as vrea sa-l aud pe premier peste cateva luni ca “a fost Silaghi, nu eu am fost”. As vrea sa-l ajut sa ramana consecvent, ceea ce ar fi un eveniment. 

– Ingrijorarea mea mai vine dintr-o directie. Stiu ca cel care a castigat cauta cu disperare bani la banci pentru a plati valoarea la care s-a negociat privatizarea. Marea mea problema este ca stiind despre castigator ca are oarecare credite pe propria companie, acum trebuie sa imprumute circa 200 de mil. sa plateasca noua companie, din ce va face investitii sa modernizeze noua companie. Daca acum investitorul imprumuta bani ca sa poata plati compania si nu-i gaseste, cel putin pana acum nu sunt prea multe banci dispuse sa finanteze, de unde o sa ia bani sa investeasca in modernizarea CFR Marfa, care are nevoie de locomotive moderne, vagoane modernizate, depouri modernizate si multe altele. De aceea, fara sa fie rea intentie sau joc politic, consider ca privatizarea in conditiile pe care ue le inteleg, ca poate eu nu inteleg atat de bine ca d-nul Ponta, sunt sigur ca dansul vorbeste foarte responsabil, dar de aceea cred ca trebuie sa-si mentina responsabilitatea politica pentru procesul de privatizare.

– Iata, este o chestiune de imagine a d-lui Silaghi si de repsponsabilitate a privatizarii care ma fac sa reflectez la varianta Silaghi. Anunt public ca voi lua o decizie definitiva pe data de 23 august. Dar pana atunci ar fi timpul sa se semneze sau nu contractul de privatizare. N-as vrea sa-l vad pe Silaghi, chiar asa cum e, sa devina tapul ispasitor al procesului de privatizare.

– Argumentele pe care le-am facut publice legate de semnele mele de intrebare cu p[rivire la potentialul financiar al castigatorului de a finanta CFR Marfa le-am ridicat si in discutia cu FMI, BM si UE.

– Poate si guvernul va trebui sa discute mai mult cu FMI legat de acest subiect. S-ar putea ca eu sa gresesc, dar fiind vorba de o companie atat de mare, as vrea sa fiu mai prudent si mai putin entuziast. M-as bucura mult ca premierul Ponta sa aibe dreptate.

Despre Acordul de Parteneriat

– A doua problema extrem de importanta si oricate acorduri de coabitare ai avea, nu inseamna si minciuna prin omisiune. Vreau sa vorbesc despre Acordul de parteneriat intre CE si Guvern. Trebuie finalizat cat mai curand. Dupa ce se convine cu CE asupra acordului se elaboreaza programele operationale sectoriale. Deci pentru a se elabora programele operationale si care nu sunt putine, trebuie sa se convina intre Guvern si CE termenii acordului. Cred ca suntem deja destul de intarziati, privind si la observatiile facute de CE la nivel tehnic. As spicui cateva elemente. Acordul nu tine cont de substanta strategiei Europa 2020 pentru crestere si ocupare a fortei de munca. Nu este posibil cand stii ca un document de baza este strategia UE 2020, din acordul de parteneriat sa nu fie incluse obiectivele pe care ni le-am asumat in strategia UE 2020. Asta arata ca oamenii de la Guvern care au elaborat acordul habar nu au care sunt relatiile dintre Romania si EU din punct de vedere al obiectivelor pe termen lung.

– Cea mai ridicola observatie mi se pare ca intre acord si recomandarile de tara nu se reflecta a exista o corelare. Asa ceva este greu de imaginat sa nu corelezi planul de reforma cu obiectivele de tara anuntate si cu recomandarile specifice de tara.

– O alta observatie extrem de grea este cea care spune direct ca Guvernul da dovada de o lipsa cronica de capacitate de analiza in ceea ce priveste prioritatile de dezvoltare si in stabilirea obiectivelor care prin finantare europeana ar contribui la cresterea competitivitatii si creare de locuri de munca. Mis e pare unul dintre cele mai grele afronturi pe care de cand sunt eu in Consiliul European le-am vazut la adresa unui guvern. Imi este greu sa inteleg cum au putut face un astfel de document. 

– Oare astia nu stiu ce fel de actiuni pot fi finantate cu bani europeni? Incoerenta si lipsa unei orientari strategice in abordarea obiectivelor tematice, o alkta observatie. Si daca tot am pierdut un geniu, pe d-nul Fenechiu, inca o observatie – lipsa master-plan pentru Transporturi. Ma ingrijoreaza pentru ca la 1 ianuarie 2014 incepe noul exercitiu bugetar. Noi nu numai ca nu avem proiecte pregatite, dar nu reusim sa ne facem documentele de baza care sa ne permita accesarea banilor. Nici n-am sa dau indicatii guvernului ce are de facut, ca nu-i atributiunea mea, dar spun ca daca au nevoie de ajutor, sunt gata sa-i ajut, stiu ce au de facut, dar numai daca au nevoie de ajutor. Motivul iesirii mele este ca riscam sa intram in exercitiul bugetar 2014-2020 la fel de nepregatiti cum am intrat la 1 ianuarie 2007 si riscam acelasi proces de intarziere si de pierderi de fonduri europene. Nu avem dreptul sa ne jucam. Nu sunt nici banii lui Basescu, nici ai lui Ponta, nici ai ministrului pentru Fonduri Europene. Sunt bani destinati modernizarii Romaniei pentru romani, crearii de locuri de munca si dezvoltarii tarii si nu pot sa spun de dragula corduluid e coabitare, eu nu va spun nimic. Ba va spun dragi romani, in momentul de fata avem un guvern care nu a probat ca ar fi competent.

Despre Ovidiu Silagi:

– Stiu controversele legate de numele domniei sale, stiu ca avem un MCV in decembrie si stiu ca in mijlocul unui proces incheiat, arunci un ministru care sa adune rasounerea politica pentru procsul de privatizare a CFR Marfa. Si daca ar fi fost o nominalizare in care sa am inbcredere, tot as fi ezitat daca sa-l trimit la semnarea contractului.