BEC va transmite Presedintiei masurile luate cu privire la desfasurarea alegerillor din strainatate

Purtatorul de cuvant al Biroului Electoral Central (BEC), Marian Muhulet, a declarat luni ca va transmite Presedintiei masurile pe care BEC le-a dispus pana in prezent cu privire la buna desfasurare in strainatate a alegerilor prezidentiale, informeaza Agerpres.

BEC a avut pe ordinea de zi a sedintei de luni analizarea unei adrese formulata de presedintele Traian Basescu prin care solicita ca BEC sa dispuna masurile necesare pentru asigurarea exercitarii dreptului de vot de catre toti cetatenii romani aflati in strainatate.

“Am decis sa preluam adresa respectiva si sa transmitem presedintiei masurile pe care BEC le-a dispus, adica hotararile luate de BEC, si sa precizam care au fost actiunile – intalnirea cu MAE, comunicatele de presa emise – si sa inaintam adresa institutiei prezidentiale si catre Biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate nr. 48 si MAE”, a declarat pentru Agerpres Marian Muhulet.

Citeste si: Melescanu a depus juramantul ca ministru de Externe. Basescu: Nu v-as fi numit, dar e urgent

Muhulet, vicepresedinte al Autoritatii Electorale Permanente, declarase in cursul zilei pentru Mediafax ca BEC a creat o “posibilitate interpretabila” pentru infiintarea de noi sectii de votare in strainatate, insuficienta fara o decizie prin care BEC sa stabileasca termenele pentru desemnarea membrilor acestor sectii.

“In opinia mea, de vicepresedinte al AEP, cele doua organisme implicate in situatia aceasta ar fi trebuit ca in urma intalnirii de saptamana trecuta sa identifice solutii practice in interesul alegatorilor. Din pacate, s-a ajuns la o dezbatere politica inutila interesului alegatorilor”, a declarat Muhulet, contactat la sediul Autoritatii Electorale Permanente.

Chestionat despre Hotararea 4, despre care BEC a informat, vineri, prin comunicat, ca in baza acesteia se pot organiza noi sectii de votare in strainatate, vicepresedintele AEP a spus ca, in acest caz, BEC “a interpretat” articolul 54 din Legea 370/2004, “creand, astfel, o posibilitate interpretabila de a se organiza sectii de votare in strainatate intre cele doua tururi de scrutin”.

“Hotararea 4 poate fi considerata ilegala doar daca o instanta se pronunta in sensul acesta. Neatacand nimeni in sensul acesta aceasta hotarare de interpretare, ea isi produce efectele”, a completat acesta.

Intrebat daca o hotarare de interpretare a BEC poate contraveni prevederilor legii pentru alegerea Presedintelui, care arata ca turul doi ale alegrilor se desfasoara in aceleasi sectii ca la primul tur, Muhulet a raspuns: “Rolul BEC este tocmai acela de a lua hotarari de interpretare, de a lua decizii de aplicare a prevederilor legale acolo unde considera ca textul legal nu este suficient de clar”.

“Ca urmare a discutiilor de saptamana trecuta cu reprezentantii MAE, s-a ajuns la concluzia ca legea nu este suficient de clara si acolo (articolul 54 ¬ n.r.) poate fi cheia prin care se poate deschide calea infiintarii de sectii de votare in strainatate”, a afirmat vicepresedintele Autoritatii.

Chestionat, in calitatea sa de vicepresedinte al AEP, cum poate fi interpretata Hotararea 4 a BEC in sensul ca ea permite infiintarea de noi sectii in diapora, in conditiile in care aceasta mentioneaza doar ca listele electorale permanente se folosesc numai la sectiile de votare din tara, nu si la cele din strainatate, el a spus ca acest lucru se poate face prin extrapolare.

“Textul articolului este mult mai amplu, se refera la ansamblul organizarii alegerilor. Nu se refera la un anume element. Hotararea aceea a extras un element din textul acelui articol si l-a interpretat, aratand ca notiunea de liste electorale se refera la sectiile de votare din tara, unde se folosesc liste electorale”, a explicat Marian Muhulet.

Potrivit acestuia, interpretarea ca respectivul articol vizeaza doar sectiile de votare din tara si nu sectiile de votare din strainatate se poate face “doar extrapoland”.

Pe de alta parte, vicepresedintele AEP a sustinut ca, in opinia sa, Hotararea de interpretare 4 a BEC este insuficienta pentru infiintarea de noi sectii de votare in strainatate.

“In opinia mea, ca vicepresedinte al Autoritatii Electorale Permanente, pozitie pe care am si exprimat-o in cadrul BEC, hotararea aceea nu cred ca este suficienta. Ea ar fi trebuit completata si cu masuri organizatorice, ar fi trebuit completata cu o decizie de aplicare, in sensul in care termenele privind organizarea acelor sectii de votare si, cand spun organizare, ma refer la desemnarea presedintilor birourilor sectiilor de votare si a membrilor, la termenele de contestare a desemnarii acestora, asa cum ele sunt prevazute pentru organizarea normala pentru orice birou de sectie de votare, pentru ca orice termen prevazut in legislatie sa poata fi restrans in aceasta perioada scurta de timp”, a spus el.

“Nu avem inca o astfel de decizie, deci cred ca doar hotararea de interpretare data de BEC nu este suficienta. In opinia mea, doar a deschide calea organizarii a noi sectii de votare in strainatate nu este suficient”, a completat vicepresedintele AEP.